חדשות

איגוד רופאי הילדים: קריאת חירום לעצירת התפשטות הפוליו בישראל

בעקבות מקרי שיתוק רפה על רקע נגיף הפוליו באוכלוסיה לא מחוסנת, האיגוד לרפואת ילדים פרסם המלצות דחופות לאיתור וחיסון ילדים לא מחוסנים | קורא לממשלה להקצות בדחיפות את המשאבים הנדרשים

פעוט מקבל חיסון נגד נגיף הפוליו. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

האיגוד הישראלי לרפואת ילדים פרסם הבוקר (א') נייר עמדה הנושא את הכותרת "פוליו - קריאת חירום", ובו המלצות דחופות להיערכות כוללת לאיתור פעיל וחיסון ילדים לא מחוסנים במסגרת המאבק למניעת מחלת הפוליו בישראל.

מחברי נייר העמדה, חברי ועדת העבודה לנושא הפוליו בילדים, הם: פרופ' ליאת אשכנזי-הופנונג, פרופ' צחי גרוסמן, ד"ר ליאור הכט-שגיא, פרופ' חן שטיין-זמיר, פרופ' אלי סומך, פרופ' שי אשכנזי, ד"ר מיכל שטיין, פרופ' גיל צ'פניק וד"ר מאיר עזרא.

כזכור וכפי שפורסם ביוני אשתקד בדוקטורס אונלי, מבצע חיסוני הפוליו הארצי "שתי טיפות 2022", שנערך בקרב בני 9.5 עד 17, נכשל. מנתוני סיכום המבצע עלה כי אמנם נרשמה הצלחה בחיסון תינוקות, אך יותר מ-90% מהמתבגרים לא קיבלו מנה שנייה של החיסון בטיפות ו-40% מהם לא מחוסנים אף לא במנה אחת.

איגוד רופאי הילדים מציין כי לאחר 30 שנה שבהן לא אובחן מקרה קליני של פוליו במדינת ישראל (משנת 1988 ועד 2022), בעקבות תפוצה בביוב ומקרה קליני של שיתוק רפה בילד/ה לא מחוסן/ת, במרץ 2022 – החל מבצע החיסונים "2 טיפות 2022" אשר הביא להפסקת תפוצת נגיף הפוליו התרכיבי מזן 3 (cVDPV3-circulating vaccine-derived poliovirus type 3), אולם בשלהי 2022 החלה תפוצה רחבה של נגיף פוליו תרכיבי מזן 2 (cVDPV2) אשר אינו כלול בחיסון הפומי החי מוחלש הניתן בישראל (bOPV) ובפברואר 2023 אירע מקרה קליני של שיתוק רפה בילד/ה לא מחוסן/ת.

מקור: נייר עמדה, האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, מארס 2023

מצב זה של מקרי שיתוק רפה על רקע נגיף הפוליו באוכלוסיה לא מחוסנת בישראל, כותבים רופאי הילדים, מצריך קריאת חירום להיערכות רחבה על ידי קופות החולים ורופאי הילדים. ההיערכות כוללת איתור פעיל וחיסון ילדים לא מחוסנים (0 מנות IPV), הקפדה על היגיינת ידיים למניעת הדבקה בנגיף ועירנות צוותי רפואה לדיווח על מקרים חשודים של שיתוק רפה בילדים לא מחוסנים או בעל דיכוי חיסוני, ואבחון באמצעות דיגום צואה.

האיגוד קורא לממשלת ישראל להקצות בדחיפות את המשאבים הנדרשים לאיתור וחיסון ילדים עם אפס מנות IPV.

ההמלצות הדחופות הן:

  • איתור פעיל של ילדים שאינם מחוסנים כלל לפוליו - "0 מנות של IPV" - על ידי קופות החולים ורופאי הילדים, וחיסונם בהקדם (מוקד קול הבריאות בטלפון *5400 מסייע בקביעת תורים לטיפות החלב).
  • השלמת חיסון IPV למחוסנים חלקית ב-IPV.
  • המלצה למנת חיסון נוספת IPV מעבר לשגרת החיסונים, לעובדי בריאות ועובדי ביוב, העלולים לבוא במגע עם הנגיף בשכיחות גבוהה יותר.
  • המלצה למנת חיסון נוספת IPV מעבר לשגרת החיסונים, ליוצאים למדינות מסוימות. מומלץ להיוועץ במרפאות החיסונים טרם הנסיעה.
  • הגברת מודעות להקפדה על היגיינת ידיים במעונות יום ובגנים. עקב מנגנון הדבקה בנגיף הפוליו של הדבקה פקו-אוראלית, רחיצת ידיים חיונית ביותר במניעת העברת הנגיף. מומלץ להקפיד על כללי ההיגיינה, במיוחד על רחיצת ידיים במים וסבון במשך כ-20 שניות לאחר יציאה משירותים, לפני מגע עם אוכל ולאחר החלפת חיתולים של תינוקות.
  • תכנית הסברה לציבור ולצוותים רפואיים.
  • דיווח על כל חשד למקרה קליני של שיתוק רפה.
  • שליחת דגימות צואה בכל מקרה של חשד לפוליו: שתי דגימות במרווח של לפחות 24 שעות זו מזו במהלך השבועיים לאחר הופעת השיתוק (אחסון בטמפרטורה של מינוס 20 מעלות והעברה בקרח), בתיאום סמדר משה מהאגף לאפידמיולוגיה לפי נוהל דיווח AFP.
נושאים קשורים:  איגוד רופאי הילדים,  פוליו,  חיסונים,  ילדים,  חדשות,  נגיף הפוליו
תגובות
אנונימי/ת
02.04.2023, 22:44

ה'התפרצויות' כולן מזנים תרכיביים. אולי פשוט תפסיקו לעבוד על כולם ותפסיקו לתת את החיסונים הללו, שפוגעים רק במוחלשי מערכת החיסון?
משרד הבריאות הוא זה שמייצר את ההתפרצויות!!!