מחקרים

מרבית הילדים שאושפזו בטיפול נמרץ בשל מחלת הקורונה לא חוסנו נגד הנגיף

מרבית הילדים שאושפזו בשל מחלת הקורונה, כולל אלו שאושפזו בטיפול נמרץ עם מצבים מסכני חיים, לא קיבלו את החיסון וזאת על אף שעמדו בהתוויה לכך. רבים מהם לא סבלו ממחלות רקע

אשפוז ילדים. אילוסטרציה

ביוני 2022 ניתנה המלצה לחסן ילדים צעירים לקורונה עם חיסון מסוג mRNA. במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'The Pediatric Infectious Disease Journal' החוקרים בדקו את המאפיינים הקליניים וגורמים הנקשרים עם הסטטוס החיסוני בילדים צעירים בעלי התוויה לקבלת חיסון אשר אושפזו בשל מחלת הקורונה.

לצרוך כך, החוקרים אספו מטופלים מאושפזים בגיל 8 חודשים עד <5 שנים אשר אובחנו עם קורונה שנרכשה בקהילה. המשתתפים אושפזו באחד מ-28 בתי חולים לילדים בארצות הברית בתקופה החל מה-20 בספטמבר 2022 ועד ל-31 במאי 2023. החוקרים העריכו גורמים דמוגרפיים וקליניים, כולל את הרמה הגבוהה ביותר של תמיכה נשימתית, ואת סטטוס החיסון, אשר הוגדר כלא מחוסן, חיסון חלקי, או לאחר השלמת סדרת החיסונים הראשונית [לכל הפחות 2 (מודרנה) או 3 (Pfizer-BioNTech) מנות חיסון mRNAי≥ 14 ימים בטרם האשפוז].

מנתוני החוקרים עולה כי מתוך 597 ילדים שהשתתפו, 174 (29.1%) אושפזו ביחידה לטיפול נמרץ ו-75 (12.6%) סבלו ממחלה מסכנת חיים, כולל 51 (8.5%) שנזקקו להנשמה מכנית פולשנית. ילדים אשר סבלו בבסיס ממצבים נשימתיים ונוירולוגיים/נוירו-מסקולריים קיבלו תמיכה נשימתית בתדירות גבוהה יותר.

עוד עולה מתוצאות החוקרים כי רק 4.5% מהילדים שאושפזו בשל קורונה (n=27) השלימו את סדרת חיסוני הקורונה הראשונית, ו-7.0% (n=42) מהילדים התחילו אך לא השלימו את סדרת החיסונים הראשונית. מבין 528 ילדים לא מחוסנים, כמעט מחצית (n = 251) היו בריאים בעבר, 3 מהם נזקקו ל-extracorporeal membrane oxygenation עקב הקורונה, ו-1 נפטר.

לסיכום, ממצאי החוקרים מדגימים כי מרבית הילדים הצעירים שאושפזו בשל מחלת הקורונה, כולל מרבית הילדים שאושפזו ביחידה לטיפול נמרץ וסבלו ממחלה מסכנת חיים, לא החלו את סדרת חיסוני הקורונה וזאת על אף שעמדו בהתוויה. עוד מציינים החוקרים כי קרוב למחצית מהילדים הללו לא סבלו ממחלות רקע. יש לציין כי מתוך האחוז הקטן של הילדים אשר החלו את סדרת החיסונים הראשונית, מרביתם לא סיימו אותה בטרם אשפוזם.

מקור:

Zambrano, Laura D. PhD, MPH; Newhams, Margaret M. MPH; Simeone, Regina M. PhD, MPH et al;  for the Overcoming COVID-19 Investigators. Characteristics and Clinical Outcomes of Vaccine-Eligible US Children Under-5 Years Hospitalized for Acute COVID-19 in a National Network. The Pediatric Infectious Disease Journal 43(3):p 242-249, March 2024. | DOI: 10.1097/INF.0000000000004225

נושאים קשורים:  מחקרים,  קורונה,  חיסון לקורונה,  הנשמה מלאכותית,  טיפול נמרץ ילדים,  קורונה בילדים
תגובות