מאמר החודש

חיסון רביעי כנגד נגיף הקורונה בחולים עם מחלות ראומטיות - ממצאים ממחקר לאומי-ישראלי

במחקר שבוצע על ידי חוקרים מבית החולים "העמק" נמצא כי מתן מנה רביעית של חיסון ה-BNT162b2 מפחיתה באופן מובהק את הסיכון להדבקה בנגיף ובנוסף את הסיכון לאשפוזים ותמותה כתוצאה מהנגיף | מאמר זה מוקדש לזכרו של פרופסור ראובן מדר

08.03.2023, 14:47
תרכיב החיסון של "מודרנה" נוצר על בסיס המוטציות הייחודיות בגידול שהוסר מגוף החולה. אילוסטרציה

היעילות של חיסונים כנגד קוביד-19 פוחתת עם הזמן בגלל ירידת טיטר הנוגדנים ומלכתחילה מופחתת כנגד זן האומיקרון בגלל יכולתו לחמוק ממערכת החיסון. במחקר שבוצע על ידי רופאים ישראליים מבית החולים "העמק", החוקרים ביקשו לבחון את היתרונות בקבלת מנת חיסון רביעית בחולים עם מחלות ראומטיות אוטואימוניות (ARDs).

המחקר בוצע במתכונת רטרוספקטיבית בהשתתפות חולים בני 18 שנים ומעלה המבוטחים בקופת חולים כללית (קופת חולים כללית מבטחת 52% מאוכלוסיית ישראל) ועסק בתקופה שבין ינואר 2022 למרץ 2022, תקופה בה הזן הדומיננטי של נגיף הקורונה היה זן האומיקרון. החוקרים השוו חולים ללא זיהום קוביד-19 קודם אשר קיבלו שלוש מנות של חיסון ה-BNT162b2 (קבוצת הביקורת) לחולים שקיבלו מנה רביעית של חיסון. התוצא העיקרי שנבדק היה הדבקות בקוביד-19. תוצאים משניים כללו אשפוזים ותמותה כתוצאה מקוביד-19.

במחקר נכללו 43748 מטופלים כאשר מתוכם, 27766 קיבלו שלוש מנות חיסון ו-15982 קיבלו 4 מנות חיסון. תוצאות המחקר הדגימו כי הדבקה בקוביד-19 התרחשה ב-25% מהמשתתפים בקבוצת הביקורת לעומת 11% בקבוצה שקיבלה ארבעה מנות חיסון (p<0.001). לחולים שחוסנו עם מנת החיסון הרביעית היה סיכון נמוך ב-46% להדבק בקוביד 19 לעומת כלל העוקבה שנבדקה. יתרונות החיסון הרביעי הודגמו עבור כל תת הקבוצות שנבדקו מלבד חולים אשר קיבלו ריטוקסימאב. בנוסף, נמצא כי בקבוצה שקיבלה ארבע מנות חיסון הסיכון לאשפוז ותמותה היה נמוך ב-64% ו-59% לעומת כלל משתתפי המחקר.

תוצאות המחקר מדגימות כי מתן מנה רביעית של חיסון ה-BNT162b2 בחולים עם ARD מפחיתה את הסיכון להדבקות בקוביד-19 ולאשפוזים ומוות כתוצאה מהנגיף.

מקור:

Amir Bieber, Shay Brikman, Lena Novack, Ran Abuhasira, Abdallah Fawaz, Mahmoud Abu-Shakra, Lior Zeller, Eduard Ling, Reuven Mader, Iftach Sagy, Fourth dose of BNT162b2 vaccine for patients with autoimmune rheumatic diseases in a nationwide setting, Rheumatology, 2023;, kead064, https://doi.org/10.1093/rheumatology/kead064

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלות ראומטיות,  19-COVID,  חיסון לקורונה,  ריטוקסימאב,  המרכז הרפואי "העמק",  מאמר החודש
תגובות
אנונימי/ת
12.12.2023, 03:06

האומנם נמצאה יעילות מובהקת לחולים שקיבלו 4 חיסוני קורונה?
אני תוהה לגבי המשתנים שנבדקו בקרב הסובלים ממחלה אוטואימונית ראומטית.
ישנם יותר ויותר פרסומים לגבי הרעה במצב הבריאותי, כולל מחלות קשות נלוות (קרדיאליות, נוירולוגיות וממאירויות שונות), בקורלציה למספר חיסוני הקורונה (=עומס חיסוני).
על כן, הבחירה במשתנה של כן/לא הייתה הדבקה, הוא לא נכון ולא אחראי שעה שדורשים עוד ועוד בוסטרים

יכיכ

ד״ר ענת רקפת ברזלאי 15:51
שאלה שיש לפחות עבורה תשובה חלקית. בשנים 2021 2022 יש עליה ככלל וכאן אולי מטעה (כמות החולים או כמות המתים ) בכמות גבוהה יותר של תחלואה כמו CVA, דום לב , אריטמיות , ופגיעה באוכלוסיה צעירה יותר . גם בפורמט של ״דוקטור אונלי״ פורסם מאמר המתעד כי כמות הנפגעים מסרטן עלה באופן משמעותי ויתרה מופיעים גם מתחת לגיל חמישים .
זה הובא כנתון קיים , לא באמת הייתה תשובה או הסבר לכך .
אז עוד חומר למחשבה

אנונימי/ת
12.12.2023, 03:27

פרופ' ראובן מדר, מבכירי הראומטולוגים האיכותיים בארץ, נפטר במפתיע בגיל 72 שנים.
המאמר לזכרו ויפה שכך.
אבל, האם מי מהרופאים ו/או החוקרים הנכבדים העלה תהיה שאולי מותו נגרם מקרישיות יתר? אנדוקרדיטיס? מצב רפואי משני לחיסוני קורונה שקרוב לוואי נטל בשל גילו ומקצועו?

מחקר זה מטעה מאוד ונראה מגמתי וללא אמירה רפואית ומרמז על הכיוון הקליני לכאורה הנכון .
כן ברור שבטוח של חודשיים יוותרו כמות גבוהה של נוגדנים כנגד חלבון ה Covid.
ידוע שיש יעילות בחודשיים הראשונים כנגד הדבקה , אך בהמשך כמות הנוגדנים יורדת וכן לא נמנעת הדבקה של המטופל . .
בדיקת נוגדנים יורדת בתלות של המרחק מהחיסון האחרון .
לכן היה חשוב לבדוק זאת ועדיין אפשר לבדוק לטווח לפחות של מעל שנה.
מחקר זה מתאר רק ״יעילות ״של חיסון ובורח מתשובה על ״העלויות ״של חיסון נוסף רק על במקרה של חיסון מספר 4 נוסף. חשוב היה לבדוק מהן תופעות הלואי החדשות שנוצרו לאורך חודשיים ממתן חיסון רביעי ,
ובכלל למטיבי לכת אפשר לדעת בכלל מה תופעות הלואי אחרי שלושה חיסונים .
היום עדין אי אפשר לדבר על החיסונים , לפחות רצוי לא להתבלבל באינטליגנציה של רובנו .
זה לא הזמן והמקום לפרסם נתונים כאלו עבור חיסון רביעי.

שאלה שיש לפחות עבורה תשובה חלקית. בשנים 2021 2022 יש עליה ככלל וכאן אולי מטעה (כמות החולים או כמות המתים ) בכמות של CVA, דום לב , ארומטיות וכו יתרה מכך מפתיע שמחלות אלו פגעו לאוכלוסיה צעירה . גם בפורמט של ״דוקטור אונלי״ פורסם מאמר המתעד כי כמות הנפגעים מסרטן עלה באופן משמעותי ויתרה מופיעים גם מתחת לגיל חמישים .
זה הובא כנתון קיים לא באמת הייתה תשובה או הסבר מדוע זה מתרחש .
אז חומר למחשבה.

ד״ר ענת רקפת ברזלאי 15:51
שאלה שיש עבורה תשובה חלקית. בשנים 2021 2022 יש עליה ככלל וכאן אולי אני מטעה (כמות החולים או כמות המתים ) בכמות של CVA, דום לב , מיקרדיטיס וכו .
יתרה מכך מפתיע שמחלות אלו פגעו באוכלוסיה צעירה יותר . גם בפורמט של ״דוקטור אונלי״ פורסם מאמר המתעד כי כמות הנפגעים מסרטן עלה באופן משמעותי ויתרה מצויין שגיל החולים היה מתחת לגיל חמישים .
זה הובא כנתון קיים לא באמת

אנונימי/ת
29.01.2024, 10:12

בשנת 2020 היו פחות פניות למיון מכל מיני סיבות עקב חשש של אנשים להגיע למיון. זה יכול להתבטא כביכול בעליה באירועים לבביים/מוחיים בשנת 2021 או 2022 . לכן חשוב להיזהר עם השוואות.
המאמר שהתפרסם בדוקטורס אונלי על מקרי סרטן בצעירים התייחס לשנים שלפני הקורונה.
אפשר ורצוי להעביר ביקורת על כל טכנולוגיה רפואית. אך רצוי לעשות את זה באופן מקצועי.