מחקרים-Covid-19

תגובות מערכת החיסון לחיסונים בקרב מטופלים עם הפרעות נפשיות

סקירת ספרות לא הדגימה תגובה ירודה לחיסונים בקרב מטופלים עם הפרעות נפשיות

תרכיב החיסון של "מודרנה" נוצר על בסיס המוטציות הייחודיות בגידול שהוסר מגוף החולה. אילוסטרציה

הפרעות נפשיות מקושרות לדיסרגולציה חיסונית הנמדדת לפי סמנים ביולוגיים בסרום הקשורים לחיסוניות. בנוסף, בספרות דווח על כך שמבוגרים עם הפרעות נפשיות נוטים להגיב בצורה מוחלשת לאחר קבלת חיסונים. מגיפת ה-COVID-19 דחפה את המדע להבין האם אכן מטופלים עם הפרעות נפשיות נוטים להגיב בצורה אחרת מבחנה חיסונית לאחר קבלת חיסונים לזיהומים שונים.

במסגרת מחקר זה ערכו החוקרים סקירת ספרות שיטתית במאגרי המידע MEDLINE, Embase, Cochrane ו-PsycInfo מיום הקמתם ועד מאי 2021. בסקירה חיפשו החוקרים תגובות לחיסונים בקרב מטופלים עם הפרעות נפשיות כפי שנמדדו לפי רמות של סמנים ביולוגיים בדם כדוגמת נוגדנים וציטוקינים.

במהלך סקירת הספרות מצאו החוקרים 13 כתבות אשר בהן בוצעה הערכה של יעילות חיסונית בקרב מטופלים עם הפרעות נפשיות. תוצאות הניתוח הראו כי בקרב מטופלים עם הפרעת דיכאון וסכיזופרניה או שהיו תגובות חיסוניות מוחלשות למנות חיסון, או שלא היה הבדל מובהק בהשוואה לקבוצת ביקורת. בקרב מטופלים עם אנורקסיה נרבוזה או הפרעת דחק פוסט-טראומטית לא נמצאו תגובות מוחלשות לחיסונים לפי רמות נוגדנים, ולעומת זאת, בקרב מטופלים עם נדודי שינה הודגמו רמות נמוכות יותר של נוגדנים לאחר חיסון. בהשוואה למטופלים עם נדודי שינה, מטופלים עם דום נשימה חסימתי בשינה לא הדגימו תגובה ירודה לחיסון גם בהשוואה לביקורות בריאות.

במחקר זה היו מספר מגבלות שכללו בעיקר מיעוט מחקרים שפורסמו בתחום זה (13 מחקרים) וברוב הכתבות גדלי המדגים היו קטנים מ-30. לכן, מתוצאות המחקר עדיין לא ברור כיצד מטופלים הסובלים מהפרעות נפשיות מגיבים לחיסונים. למרות ההטרוגניות של המחקרים וגדלי המדגמים הקטנים יחסית, הראיות שהובאו במחקר זה אינן מרמזות על תגובות חיסוניות מוחלשות בקרב מטופלים אלה בשלל חיסונים. לכן, דרושים מחקרים עתידיים בתחום החיסוניות בקרב מטופלים עם הפרעות נפשיות ובייחוד בתגובות לחיסון נגד ה-COVID-19.

מקור:

Xiao K. et al. Journal of Affective Disorders (2022). https://doi.org/10.1016/j.jad.2022.02.025

נושאים קשורים:  מחקרים,  הפרעות נפשיות,  חיסון,  חיסון לקורונה
תגובות