מחקרים COVID-19

האם ובאיזו תדירות יהיה צורך לקבל חיסון נוסף נגד קורונה?

מחקרים חדשים מעריכים: 3 מנות חיסון יספיקו כדי להגן מפני מחלה קשה ותמותה מקורונה למשך זמן רב

חיסון לקורונה. צילום אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

האם ובאיזו תדירות יהיה צורך לקבל מנת חיסון נוספת נגד קורונה? מחקרים חדשים שעסקו בכך טוענים שלא יהיה צורך בכך בעוד כמה חודשים וייתכן שאפילו גם לא בעוד כמה שנים. די בשלוש מנות חיסון, אפילו רק שתיים, כדי שרוב האנשים יהיו מוגנים זמן רב מפני מחלה קשה ומוות.

בין המחקרים שעסקו בכך, זה שפורסם לפני כשבועיים באתר BioRxiv שבו מתפרסמים מחקרים שלא עברו ביקורת עמיתים. כמו כן התייחס לכך דו"ח שפורסם עוד בינואר ב-Nature.

מנהל המכון לאימונולוגיה באוניברסיטת פנסילבניה, ג'ון וורי, אמר בהקשר זה ל"ניו יורק טיימס": "מתחילים לראות ירידה בתוספת השולית של מנות נוספות. על אף שבני 65 ומעלה, או אנשים שבקבוצות סיכון שונות, עשויים להפיק תועלת ממנת חיסון רביעית, ייתכן שרוב האנשים לא יזדקקו לה".

גם ד"ר אנתוני פאוצ'י, המייעץ לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן במאבק במגיפת הקורונה, אמר: "ככל הנראה, לא תהיה המלצה למנה רביעית לכלל האוכלוסיה לפני הסתיו".

מקובלת הגישה שהאומיקרון עשוי לחמוק מנוגדנים שנוצרו אחרי שתי מנות חיסון, אבל המחקר שפורסם ב-BioRxiv מצא כי המנה השלישית של חיסון mRNA של החברות פייזר ומודרנה מדרבנת את הגוף לייצר שורה רחבה הרבה יותר של נוגדנים, ומהם, ככל הנראה, הוריאנטים של הנגיף יתקשו לחמוק. חלקים במערכת החיסונית מסוגלים לזכור את הנגיף ולמגר אותו במשך חודשים רבים, אולי אף במשך שנים..

במחקר אחר שעליו דיווח Nature נאמר "כי תאי ה-T במערכת החיסונית יעילים נגד אומיקרון ב–80% בהשוואה ליעילותם נגד וריאנטים אחרים ובשוני בין האומיקרון לוריאנטים האחרים, סביר שתאי ה-T יהיו מסוגלים להיאבק באותה עוצמה גם נגד וריאנטים עתידיים".

מחקר מ-2003 שעסק במגיפת ה-SARS באסיה מצא כי בגופם של אלה שנחשפו לנגיף, תאי ה-T החזיקו מעמד יותר מ–17 שנה. הראיות שהצברו עד כה מלמדות שרמת התאים החיסוניים הפועלים נגד הנגיף החדש – "תאי הזיכרון" - עשויה לרדת באיטיות רבה, אולם הזיכרון החיסוני עשוי להימשך עידנים: "ייתכן כי התגובה של תאי ה-T תהיה ממושכת ביותר".

כמו כן טוענים מומחים כי החיסונים צורבים זיכרון של הנגיף בתאי B, המסוגלים לייצר נוגדנים חדשים ארבעה-חמישה ימים לאחר חשיפה חדשה לנגיף. השילוב של תאי T ותאי B יכול להסביר מדוע אנשים רבים שקיבלו שתי מנות חיסון, או אפילו שלוש, עלולים להידבק בוריאנט אומיקרון, אבל רק שיעור קטן מהם יחלו במחלה קשה.

במחקר שפורסם ב-Cell נטען: "עם הזמן, חלה ירידה ברמת הנוגדנים, אבל הזיכרון של תאי B ותאי T נשמר. הם יכולים לחזור לפעולה במהירות יחסית ועם הזמן תאי B נעשים מתוחכמים יותר ולומדים לזהות מגוון רחב של רצפים גנטיים של הנגיפים. ככל שיתאמנו יותר, קשת הוריאנטים שיהיו מסוגלים למגר תהיה רחבה יותר".

יתר על כן מחקר נוסף שפורסם החודש ב-Nature, העלה ששישה חודשים אחרי קבלת החיסון תאי B ממשיכים להתבגר והנוגדנים שהם מייצרים משפרים את יכולתם לזהות וריאנטים חדשים. אחרי שישה חודשים, עוצמתם של נוגדנים אלה רבה יותר מזו של נוגדנים שנוצרו חודש אחרי החיסון. את המחקר הזה הוביל עלי אלבדי, אימונולוג באוניברסיטה של וושינגטון בסנט לואיס.

צוות אחר של חוקרים מצא שהחיסון השלישי מייצר הרבה יותר תאי B מאשר החיסון השני וכי הנוגדנים שהם מייצרים מזהים שורה רחבה יותר של וריאנטים. בניסויי מעבדה, נוגדנים אלה מיגרו את הוריאנטים בטא, דלתא ואומיקרון. יותר ממחצית הנוגדנים שנצפו חודש אחרי קבלת המנה השלישית נטרלו את האומיקרון. מי שקיבלו את מנת החיסון שלישית נהנים מתגובה חיסונית מהירה, שחלקה מופנה ספציפית נגד האומיקרון ומכאן שאנשים שקיבלו שלוש מנות מתמודדים עם הוריאנט הזה בצורה טובה הרבה יותר.

נושאים קשורים:  חיסונים,  חיסון לקורונה,  בוסטר,  מחקרים,  אומיקרון,  חדשות,  19-COVID
תגובות