COVID-19 בישראל

לחץ על משרד הבריאות והקופות להכפיל פי 10 את מספר המתחסנים

משרד הבריאות נקרא על ידי הממשלה לדרבן את הזכאים לבוסטר להתחסן באמצעות סנקציות | איגוד רופאי בריאות הציבור: "אין מקום לצעדים לא מידתיים, שתועלתם לא מוכחת"

חיסון נגד קורונה. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

ראש הממשלה נפתלי בנט הודיע אמש (שבת) כי הוא פועל על מנת להביא את משרד הבריאות וקופות החולים להכפיל את מספר המתחסנים היומיים נגד קורונה לפי עשרה יותר מאשר היום – לערך 80-70 אלף במקום כ-8,000. לנוכח ההערכה בדבר גל חמישי של המגיפה עקב ההתפשטות המהירה של וריאנט האומיקרון שכנראה ידחק בקרוב את הדלתא מדומיננטיות באירופה, הודיע בנט כי יש כוונה לעדכן מדי יום את רשימת המדינות ה"אדומות" ובהתאם את ההגבלות על הטסים אליהן או מגיעים מהן.

במוצ"ש הודיעה דוברות משרד הבריאות כי עד כה ידוע בבירור על 55 מאומתי אומיקרון שזוהו בישראל - 20 מהם חדשים, ועל עוד 20 שקיים חשד לגבי סוג הנגיף שהם נושאים. 36 מבין ה-55 שבו לארץ מדרום אפריקה, אנגליה, צרפת, ארה"ב, איחוד האמירויות, בלרוס, הונגריה ונמיביה. 11 מהמאומתים באו במגע עם שבים מדרום אפריקה ובריטניה, שמונה נדבקו כנראה בקהילה, בארץ. 13 מה-55 לא מחוסנים או מחלימי קורונה שעברה כבר חצי שנה מאז החלמתם או מחוסנים במנה שנייה בלבד שעברה כבר חצי שנה מאז שהתחסנו בה ויעילות החיסון אצלם פחתה. 42 הם מוגנים באופן מלא.

בסך הכל, עוד 51 מקרי חשיפה לאומיקרון מוגדרים כמי ש"קיים חשד גבוה" לגביהם אך טרם התקבלו תוצאות הריצוף הגנטי של דגימות הנגיף שנלקחו מהם בבדיקות הכניסה לארץ. 40 מכלל 106 (מאומתים וחשודים) מציגים תסמיני קורונה אבל רק אחד מאושפז במצב קשה והוא איננו מחוסן, 63 הם נשאי אומיקרון ללא תסמינים, נכון למוצ"ש.

על פי הערכות משרד הבריאות, כמיליון לישראלים יכולים להיחשב כסרבני חיסונים ויהיה כנראה קשה לשכנעם להתחסן. במקביל נקרא משרד הבריאות לפעול לדרבן את הזכאים לבוסטר לקבלו וזאת באמצעות סנקציות המתוכננות כנגדם. כמיליון קיבלו שתי מנות חיסון, אך לא את הבוסטר.

היום יחלו לפעול עשר ניידות חיסונים של פיקוד העורף בבתי הספר היסודיים. את התלמידים יחסנו אנשי משרד הבריאות. המבצע יתמקד בשלב הראשון ביבנה, קרני שומרון, בועינה נוג'ידאת, ג'אסר א-זרקא, רהט ומג'ד אל-שמס.

הבוקר הפיץ איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י הודעה לתקשורת ובו קרא למקבלי ההחלטות להקפיד על החלטות מקצועיות ומידתיות במענה לזן האומיקרון המדאיג. "זן האומיקרון", נאמר בהודעה זאת, "מתפשט בעולם ומעורר דאגה בקרב רשויות הבריאות למרות שאין כרגע עדויות על אלימותו המוגברת. טוב שבישראל מגלים דריכות ומתייחסים ברצינות לאיום הזה, ועם זאת, אין מקום לצעדים לא מידתיים, שתועלתם לבריאות הציבור לא מוכחת, כפי שהודגם בפרסת איכון השב"כ.

"ראוי להגדיר אסטרטגיה כוללת, ריאלית, המתמקדת במניעת תמותה ותחלואה קשה וממנה להכין תכנית עבודה, על בסיס מקצועי. ארגון הבריאות העולמי ממליץ להימנע ממגבלות גורפות בכל הנוגע  למעבר בין מדינות, לאור נזקם הרב ותועלתם המפוקפקת.

"התו הירוק הוא כלי חשוב אך יש לעשות בו שימוש מושכל. יש צעדים מקצועיים מוכחים לעידוד ההתחסנות ואלה טרם מוצו. מערך בריאות הציבור ממשיך לסבול ממחסור נוראי בכוח אדם ובמשאבים, המסכן את בריאות הציבור. פעילויות לקידום הבריאות ורתימת הציבור להתנהגות זהירה על ידי הימנעות מהתקהלויות, שמירה על הבריאות והקפדה על היגיינה, יסייעו להתמודדות ארוכת הטווח - יותר מפעולות כוחניות".

בתוך כך דווח הבוקר (א') ב"ידיעות אחרונות" כי בכיר במשרד הבריאות העריך ש"קיימת היתכנות למתן מנת חיסון רביעית, בשלב זה למבוגרים בני 65 ומעלה, כנראה כבר בינואר או פברואר". כל  זאת נוכח העלייה ברמת התחלואה וסימני השאלה השונים לגבי זן האומיקרון. הם אלה שעשויים לגרום להקדמת מתן מנת החיסון הרביעית". הנושא יובא לדיון מקיף ולהחלטה בקרוב. לפני כשבועיים עוד העריך מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש כי החיסון הרביעי יינתן רק בעוד שנה אולי אף יותר, מאז מנת הבוסטר.

"גל המגיפה החמישי כבר החל בישראל"

בסוף השבוע הגיש צוות החוקרים של האוניברסיטה העברית דו"ח לראש הממשלה ולשר הבריאות ובו ההערכה ש"גל המגיפה החמישי כבר החל בישראל ולפיכך נדרש להמשיך בהגבלות הכניסה לארץ דרך נתב"ג כדי לעכב עד כמה שניתן את התפרצות האומיקרון".

הדו"ח הדגיש כי נראית עלייה מובהקת בתחלואת הקורונה, הנגיף מתפשט שוב בכל מגזרי האוכלוסיה, בכל שכבות הגיל. הדו"ח מסתמך על נתוני התחלואה מהשבוע האחרון. האזהרה מפני הגל החמישי ניתנה כבר לפני שבועיים על ידי אותו צוות. בסוף השבוע דיווח משרד הבריאות שמקדם ההדבקה עלה ל-1.11, לאחר שבשבוע הקודם היה כבר מתחת ל-1 וביום שישי באותו שבוע כבר עמד על 1.03.

הסיבות להתפרצות הנוכחית שאותן העלה הצוות: ירידה בחיסוניות בכלל האוכלוסיה (הערכה שמצדיקה את מתן המנה הרביעית) ועלייה בהידבקות בתוככי משפחות עם ילדים צעירים שלא חוסנו עד כה. ייתכן שגם התגברות ההדבקות בבתי הספר עם החזרה ללימודים מחופשת חנוכה. חברי הצוות סבורים שיש לפעול כדי לעכב ככל שניתן בהתפשטות האומיקרון, לאסוף לגביו יותר מידע שגם יקבע את נחיצות החיסון הרביעי כאשר זה יהיה מותאם טוב יותר לפעול כנגע הוריאנט הזה. יצרנית החיסונים העריכה שתסיים את ההתאמה הזאת בתוך שלושה חודשים.

בריטניה: עלייה חדה בתחלואה

גורמי המקצוע במשרד הבריאות ממשיכים לעקוב אחר הנעשה בבריטניה שם אובחנו ביום ו' האחרון יותר מ-58 אלף נדבקי קורונה חדשים – הנתון הגבוה ביותר מאז 9 בינואר, ועל 120 מקרי מוות. כן דווח על 448 נדבקי אומיקרון לעומת 249 שאובחנו יממה אחת קודם לכן. עד כה בבריטניה ידוע על 1,265 נדבקי אומיקרון. מספרם מוכפל מדי יומיים-שלושה.

מדרום אפריקה, משם פרץ האומיקרון, ניתח צוות מדענים את מקבץ האומיקרון בקרב כמה תיירים מגרמניה שנדבקו. כולם הציגו תסמינים קלים עד בינוניים. עם זאת מוקדם עדיין לקבוע האם הוריאנט הזה גורם למחלה קלה יותר מהדלתא. מומחים בבריטניה העריכו כי למחוסנים בשתי מנות של תרכיב אסטרה-זניקה/אוקספורד יש בערך 40% הגנה מפני דלתא בעת הזאת וההגנה מפני מחלה תסמינית בעקבות אומיקרון כנראה פחות מ-10%. בקרב מקבלי שתי מנות של פייזר – כ-60% הגנה מפני דלתא לאחר 25 שבועות ומעלה מאז קבלת המנה השנייה ופחות מ-40% מפני אומיקרון בנקודת זמן זאת. עם זאת בכל ההערכות מודגש שהן לא עברו ביקורות עמיתים וקיים חוסר ודאות בנוגע לכלל הנתונים שנותחו.

מחקר אחר שפורסם בבריטניה בקרב 581 נדבקי אומיקרון העלה שמנת חיסון שלישית מקפיצה את היעילות נגד הזן הזה מ-35% (בקרב מי שקיבלו רק 2 מנות) לכ-75%.

נושאים קשורים:  ראש הממשלה נפתלי בנט,  משרד הבריאות,  חיסון לקורונה,  חדשות,  אומיקרון,  בריטניה
תגובות