Covid-19 בעולם

ה-FDA אישר חיסון מיוחד נגד קורונה עבור מדוכאי מערכת חיסונית

Evusheld הוא חיסון פסיבי המשלב שני נוגדנים הנקשרים לאתרים שונים בנגיף ומונעים התקשרות שלו לקולטן המצוי על פני התאים

חיסונים לקורונה. אילוסטרציה

ה-FDA אישר אתמול (ד') את משלב הנוגדנים החד-שבטיים שקיבל את השם Evusheld של חברת אסטרה-זניקה במיוחד עבור אוכלוסיות עם דיכוי של המערכת החיסונית שלא הצליחו לפתח נוגדנים טבעיים בעקבות החיסון הרגיל שקיבלו, או עבור אלו הסובלים מתופעות לוואי קשות לאחר קבלת חיסוני הקורונה. האישור ניתן לבני 12 ומעלה.

מחקרים שונים הראו מראים כי 2%-1% מכלל האוכלוסייה אינם מפתחים חיסוניות מספקת מפני נגיף הקורונה גם לאחר קבלת שלוש מנות חיסון. האוכלוסיות העיקריות שאינן מפתחות תגובה חיסונית מספקת כוללות אנשים עם כשל במערכת החיסונית שלהם או כאלו שהמערכת החיסונית שלהם חלשה, בדרך כלל בשל קבלת טיפולים המדכאים את המערכת החיסונית כמו מושתלי איברים, חולים המטואונקולוגיים, מטופלים בכימותרפיה וכדומה. כמו כן יש אוכלוסייה המפתחת תופעות לוואי קשות בעקבות חיסוני הקורונה והיא איננה יכולה לקבל את החיסונים הקיימים כיום.

Evusheld הוא חיסון פסיבי המשלב שני נוגדנים הנקשרים לאתרים שונים בנגיף ומונעים התקשרות שלו לקולטן המצוי על פני התאים, ובכך נמנעת כניסת הנגיף לתאי הגוף ונמנעת התרבותו.

הנוגדנים שבחיסון עברו שינוי המאפשר להם להימצא במחזור הדם במשך ששה חודשים ובכך להעניק הגנה במיוחד עבור אוכלוסייה עם מערכת חיסונית מוחלשת שאיננה מסוגלת לייצר עבורם את הנוגדנים הטבעיים לשם מאבק בנגיף.

מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את נוגדן החיסון על סמך מחקר פאזה שלישית (Provent) שנערך בארה"ב, בריטניה, ספרד, בלגיה וצרפת בהשתתפות כ-5,200 נסיינים. על פי הממצאים לאחר שלושה חודשי מעקב נרשמה הפחתה של 77% בשיעור מקרי הקורונה הסימפטומטית. לאחר 6 חודשים מקבלת משלב הנוגדנים הזה נצפתה הפחתה של 83% בשיעור מקרי הקורונה הסימפטומטית. החיסון ניתן בזריקה לתוך השריר במינון של 300 מ"ג.

התכשיר משמש לא רק כחיסון אלא גם תרופה לחולי קורונה עם מחלה קלה עד בינונית. ה-FDA צפוי לאשר בקרוב גם את ההתוויה של התכשיר הזה כתרופה עבור החולים על סמך מחקר (Tackle) שנערך ב- ב-96 אתרים בעולם, ביניהם: ארה"ב, אנגליה, הונגריה, מקסיקו, פולין, יפן, איטליה והשתתפו בו כ-900 אנשים עם מחלה סימפטומטית קלה/בינונית. על פי הממצאים, התרופה הוכיחה הפחתה של 88% בסיכוי להידרדרות או למוות בקרב החולים שטופלו שלושה ימים או אף פחות מרגע האבחון  והפחתה של 67% בקרב חולים שטופלו חמישה ימים או פחות מרגע האבחון. התרופה ניתנת באמצעות זריקה לתוך השריר במינון של 600 מ"ג.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון לקורונה,  מדוכאי חיסון,  אסטרה-זנקה,  נוגדנים,  FDA
תגובות