Covid-19 מחקרים

מחקר ב"כללית": הבוסטר יעיל בהפחתת תמותה בכ-90%

בקרב גברים נרשמה הפחתה של 88% ובקרב נשים - הפחתה של 94% - לעומת קבוצת הביקורת שקיבלה שני חיסונים בלבד

חיסון לקורונה. צילום: יוסי אלוני / פלאש 90

מנת החיסון השלישית נגד קורונה, הבוסטר, מפחיתה בכ-90% את סיכויי התמותה בקרב בני 50 ומעלה, כך עולה ממחקר חדש שנעשה בישראל ופורסם הלילה (בין רביעי לחמישי) ב-New England Journal of Medicine ובהבלטה רבה בדף הבית של האתר.

המחקר המקיף נערך על בסיס נתונים ממבוטחי "שירותי בריאות כללית" ועסק בשאלת יעילותה של מנת הבוסטר במניעת תמותה מקורונה בקרב בני 50 ומעלה וזאת מול מחוסנים בשתי מנות. המחקר גם מתייחס להידבקות בווריאנט הדלתא של הנגיף.

גל ההדבקה הרביעי בזן דלתא והתחלואה בעקבותיו, נבעו בעיקר מהירידה שחלה בהגנה החיסונית באוכלוסייה שקיבלה את החיסון לקורונה בתחילת מבצע החיסונים. בעקבות זאת, משרד הבריאות המליץ להתחסן בשלישית, חמישה חודשים לאחר קבלת המנה השנייה וזאת עוד בטרם ניתן לכך אישור ה-FDA.

המחקר השווה לכן את שיעורי התמותה מקורונה בין מטופלי "כללית" בני 50 ומעלה, שקיבלו את מנת החיסון השנייה, לפחות חמישה חודשים קודם לכן, לבין האוכלוסייה שקיבלה את מנת הבוסטר. בסך הכול נותחו נתונים לגבי 843,308 ממבוטחי "כללית" בשכבת גיל זאת.

בקרב מקבלי הבוסטר נצפתה הפחתה של 90% בשיעור התמותה. בקרב גברים נרשמה הפחתה של 88% ובקרב נשים - הפחתה של 94% - לעומת קבוצת הביקורת שקיבלה שני חיסונים בלבד.

בדו"ח שפורסם ומחברו הראשון הוא ד"ר רונן ארבל, צוין כי בקרב מקבלי מנת החיסון השלישית היו 65 מקרי מוות – 0.16 ל-100 אלף בעוד שבקרב אלו שלא חוסנו בבוסטר היו 137 מקרי מוות – 2.98 ל-100 אלף נפש.

ד"ר דורון נצר, ראש אגף רפואה בקהילה ב"כללית", שגם הוא חתום על הדו"ח: "תוצאות המחקר מלמדות חד-משמעית כי חיסון הבוסטר קשור בצורה מובהקת בהפחתת הסיכון לתמותה מקורונה, לרבות מזן הדלתא.

"מעטות ביותר ההתערבויות בעולם הרפואה שניתן לייחס להן ירידה של פי 10 בסיכון לתמותה, כפי שמצאנו בהקשר לחיסון הזה. הממצאים מספקים מידע חשוב ומבוסס מחקרית לאוכלוסייה בישראל ובמדינות אחרות שעדיין מתלבטות בדבר הצורך במנת החיסון השלישית. הנושא מקבל עתה משנה תוקף נוכח התפרצות וריאנט האומיקרון והחשש מגל תחלואה נוסף".

עבודת המחקר נעשתה בשיתוף הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן-גוריון והמעבדה למקסימיזציה של תוצאי הבריאות במכללה האקדמית ספיר.

עוד מחקר ישראלי ב-NEJM: הבוסטר מקנה שיעורי הידבקות נמוכים ביותר בקבוצות הגיל השונות

עוד מחקר שנעשה בישראל ושבו נבחנה מידת ההגנה של הבוסטר לפי קבוצות הגיל השונות פורסם הלילה ב-NEJM. המחקר בוצע על ידי חוקרים ממכון ויצמן, הטכניון, אוניברסיטת תל-אביב, מכון גרטנר ב"שיבא". המחבר הראשון של הדו"ח הוא ד"ר ינון בר-און ובצוות גם פרופ' נחמן אש וד"ר שרון אלרעי-פרייס.

נותחו נתונים לגבי 4,696,865 ישראלים בני 16 ומעלה שחוסנו כאשר נעשתה השוואה בין מקבלי שתי מנות לבין אלו מהם שקיבלו שלוש. "ממצאי המחקר מאשרים שיעורי הידבקות נמוכים יותר, ובפירוט לגבי קבוצות הגיל השונות אצל מקבלי הבוסטר".

נושאים קשורים:  חדשות,  בוסטר,  שירותי בריאות כללית,  ד"ר דורון נצר,  תמותה,  אוניברסיטת בן גוריון
תגובות
אנונימי/ת
10.12.2021, 09:35

האם נדרש גילוי נאות לגבי כותבי המחקר?

אנונימי/ת
10.12.2021, 10:08

למה אתה מטריל סתם?
בכל עיתון יש גילוי נאות של כל המחברים, זה חלק מנדטורי לפני פרסום.
האם פעם קראת מאמר רפואי? למה אתה בכלל רומז? מדובר באנשים שמקדמים את בריאות הציבור בישראל, זה הגילוי נאות היחידי שרלוונטי לגביהם.

אנונימי/ת
10.12.2021, 10:51

נראה לי (לא קראתי את המחקר ולכן לא יודע אם לכך רומז החבר) שהוא מנסה להפנות את תשומת הלב לזה שהכותבים מקבלים תשלום כלשהו מפייזר, מה שהופך אותם לתועמלנים ואת המחקר לתעמולה.
במחקר הקודם שיצא מכללית שבליצר היה החוקר, כמעט כל הכותבים קיבלו משהו מפייזר.
אז אין מה לרמוז הרופא מטעם קוקה קולה ימצא למה לתת להם פטור ממס והרופא מטעם פייזר ימצא למה מנה שלישית יעילה.
תפסיק להיות תמים