דעות

הדיון בחיסוני הילדים - שקיפות אמיתית או שקיפות למראית עין?

משרד הבריאות נזכר בערך השקיפות ומצא לנכון שחלק מדיון צוות הטיפול במגיפות וועדת החיסונים בחיסון הילדים ישודר לציבור. אך האם זהו דיון מקצועי אמיתי?

"חלפה שנה וחצי של חסיון רב שנים על דיוני קבינט הקורונה, כולל השחרה בלתי מוסברת של ההסכם עם יצרנית החיסונים": צילום: קובי גדעון/ לע"מ

אחרי שנה וחצי של חסיון רב שנים על דיוני קבינט הקורונה, השחרה בלתי מוסברת של ההסכם עם יצרנית החיסונים ותחת ביקורת ציבורית, יפה שמשרד הבריאות נזכר בערך השקיפות ומצא לנכון שחלק מדיון צוות הטיפול במגיפות (צט"מ) וועדת החיסונים בחיסון הילדים ישודר לציבור. אך האם זו שקיפות אמיתית או שקיפות למראית עין?

מתכונת ההשתתפות בדיון המוצעת על ידי משרד הבריאות: זכות הצגה של שלוש דקות במצלמה כבויה אצל המציגים, שייבחרו בהגרלה, או הצגת שאלות מהן יבחרו את השאלות שיוצגו. החלק המקצועי של הדיון, בו חברי הצט"מ יתבקשו להביע את עמדתם האישית, יישאר חסוי מעיני הציבור. האם זה דיון אמיתי?

נראה שבקרב החברים בצט"מ קיים חשש להביע דעה עצמאית וללכת נגד הזרם השוצף והחד מימדי שמכתיב משרד הבריאות. אפילו דיוני ה-FDA השקופים הפכו כך לפארסה שבה הקשר בין הדברים שהוצגו לבין הסיכום נראה לעתים מקרי בהחלט

המועצה הציבורית למשבר הקורונה, שאני נמנה בין חבריה, קוראת מזה שנה למשרד הבריאות לקיים דיון מקצועי פתוח על הגישה למשבר הקורונה, ולא נענית. ממה הם מפחדים? האם שהציבור יבין שאין ביכולתם להסביר את הגישה הקיימת, הקיצונית, לניהול משבר הקורונה על בסיס של מידע וידע מדעיים ורפואיים? בקביעת מדיניות נודעת חשיבות עצומה להבאת דרכי פעולה אפשריות מגוונות לקברניטים. אחרת סכנת ההיאחזות בקונספציה אחת שאין בילתה כבר התממשה כאן בעבר ומתממשת למרבה הצער גם היום, עם תוצאות קשות.

נער הייתי וגם זקנתי ובדיוני מערכת רבים השתתפתי. הדברים ידועים: תוצאת דיון בדרך כלל ידועה ומסוכמת מראש. בידי יו"ר הדיון להגדיר את השאלה שעל הפרק כטוב בעיניו ולקבוע את סדר היום; שיחות שכנוע מתקיימות עם בעלי זכות ההצבעה לפי הצורך והסיכום מוכתב על ידי היו"ר והמזכיר לאחר סיום הדיון. כמי שהיה ממקימי צוות הטיפול במגיפות ועוקב אחרי סיכומי הדיונים דהיום, נראה שבקרב החברים בצוות קיים חשש להביע דעה עצמאית וללכת נגד הזרם השוצף והחד מימדי שמכתיב משרד הבריאות. אפילו דיוני ה-FDA השקופים הפכו כך לפארסה שבה הקשר בין הדברים שהוצגו לבין הסיכום נראה לעתים מקרי בהחלט.

דיון אמיתי מתחיל באמת בפרסום. בפרסום של משרד הבריאות נכתב ש"וועדת המומחים של ה-FDA המליצה על מתן חיסוני קורונה לילדים בני 5-11". זה לא נכון. הוועדה המליצה להעניק היתר שימוש בחירום (זה אינו אישור FDA) לתכשיר

נדמה ששכחנו בשנת הקורונה מהו דיון מקצועי אמיתי. דיון מקצועי אמיתי מצריך שספקות ודעות שונות יובאו לשולחן הדיונים; שחברי למועצת החירום הציבורית למשבר הקורונה, המומחים המציגים גישה שונה לניהול המשבר, יישבו סביב אותו שולחן עם חברי צוות הטיפול במגיפות, יקבלו זכות דיבור שווה, ולכל המצגות והחומרים שיוצגו בדיון יינתן פומבי מראש. על זכות ההצבעה אנו מוכנים לוותר. בדרך זו יתאפשר למנוע את החשיבה הקבוצתית המאפיינת את הדיונים עד כה, וייתכן שהחברים בצוות ובוועדה ירגישו יותר חופשיים להביע דעה עצמאית. רק כך יידע הציבור שבדיון השתתפו גם מומחים בלתי תלויים, שאינם עובדי המערכת, אינם תלויים בה, אינם מקבלים מימון מחברות תרופות, אינם נמצאים בניגודי עניינים ושיש ביכולתם להציג גישה מקצועית שונה.

דיון אמיתי מתחיל באמת בפרסום. בפרסום של משרד הבריאות נכתב ש"וועדת המומחים של ה-FDA המליצה על מתן חיסוני קורונה לילדים בני 5-11". זה אינו נכון. הוועדה המליצה להעניק היתר שימוש בחירום (זה אינו אישור FDA) לתכשיר. אין בסמכותו של FDA להמליץ או לא להמליץ על מתן חיסון. ההחלטה הצפויה בארה"ב בהמשך תהיה לאפשר את מתן החיסון או להמליץ עליו. בין "להמליץ" לבין "לאפשר" יש הבדל עצום שאסור לטשטש אותו בעיני הציבור.

אני תקווה שבבואם לחוות את דעתם בפני ההורים על החיסון יבחנו רופאי הילדים את המידע עם הספקנות המקובלת ברפואה, ושההורים יבינו שהבידודים אינם גזירת גורל שהחיסונים ימנעו אלא החלטה מנהלתית שרירותית שהגיע הזמן לבטלה

קיומו היום של מצב חירום אפידמיולוגי, שהוא תנאי לשימוש בהיתר החירום, אינו ברור כלל ועיקר. תנאי נוסף הוא שההתחסנות תהיה בהחלטה אוטונומית של ההורים כמתחייב באתיקה הרפואית, תוך מתן מידע מלא וחופשי מכל לחץ-תנאים שאינם מתקיימים במדינת ישראל, הכופה היום בפועל על אזרחיה להתחסן, אחרת נשללות מהם זכויות יסוד וחייהם הופכים לבלתי נסבלים.

בשולי הדברים, יצאה מעל במה זו קריאה מאת יו"ר האיגוד לרפואת ילדים לחסן ילדים "בלי ספקות ומורך לב", כדי למנוע לא רק תחלואה אלא את בידודי הילדים. אני תקווה שבבואם לחוות את דעתם בפני ההורים על החיסון יבחנו רופאי הילדים את המידע עם הספקנות המקובלת ברפואה, ושההורים יבינו שהבידודים אינם גזירת גורל שהחיסונים ימנעו אלא החלטה מנהלתית שרירותית שהגיע הזמן לבטלה. אפשר שיובן שחיסון המוני של ילדים בתכשיר חדש שנוסה במשך חודשיים על 1,500 ילדים מפני מחלה שכמעט אינה פוגעת בהם אינו נשען בהכרח על בסיס מקצועי מוצק.

אשר על כן הכרחי שהדיון המתקרב בישראל על חיסון ילדים מפני קורונה יהיה דיון אמיתי ושקוף. שיתוף מלא באופן שצוין לעיל, ולא רק למראית עין, נדרש כדי להשיב את אמון הציבור ושלהחלטה שתתקבל תהיה לגיטימיות מקצועית וציבורית.

נושאים קשורים:  ד"ר יואב יחזקאלי,  צט"מ,  חיסוני ילדים,  משרד הבריאות,  קבינט הקורונה,  דעות,  חדשות,  שקיפות
תגובות
אנונימי/ת
31.10.2021, 10:04

כמה אטום הקולגה הזה שלנו? כמה צביעות ואינטלקט נמוך הוא מראה בכל הגיג שלו באתר הזה בשנה האחרונה?
אז הנה מציע לו דיל. ברגע שיפסיקו לאיים על דר פרייס, ובמקומות אחרים על כל מי שתומך בחיסון, אאז ולי יסכימו בצטם לדיון שקוף. אני לא מאחל לאף אחד שומר צמוד, אבל אם כבר צרי, ך אז בעולם נורמלי הם היו צמודים ליחזקלים והכרמים הגנריים ולא לאלרואי או לחברי הצטם. לא מפתיע אותי, שהוא אפילו לא מנסה לגנות את האלימות הזאת.

אתמול גם ראיתי הפגנה של מתנגדים בתל אביב ונרגעתי. 40 מפגינים יחד עם הזויי פרדס חנה מובילים לכך שהשטויות של יחזקל נמצאות גם בפסקה האחרונה. יש אמון גדול יחסית בארץ. בכל העולם לא ניתן להשביע את כל חובבי התשומי, גם אם הם נשיאי אוניברסיטה לשעבר או רופאי משפחה שהאיגוד שלהם לא בחר בהם כיו"ר. כל עוד הם לא מאיימים עלינו באלימות, נספוג את הטיפשות בדוקטורס אונלי.

אנונימי/ת
31.10.2021, 10:25

לגמרי צודק. אני יכול לנבין מי שנשאר אנונימי.

אתה רואה את זה בפייסבוק ובהפגנות שלהם. הם לא שונים מאיתמר בן גביר כשהוא מגיע לסמל של המכונית. כאילו נאורים יותר, זכויות אזרל עאלק, אבל תכלס אותה פסיכיות כמו כל אספסוף אלים.

אנונימי/ת
31.10.2021, 11:23

פסיכים? אספסוף? מי אלים כאן? אתה או הם?

אנונימי/ת
31.10.2021, 13:04

על מי המשטרה שומרת? תזכיר לי?

זה חוצפה לקרוא לעמית שלך אטום ובעל אינטלקט נמוך. עוד יותר חוצפה לכתוב את זה בתור אנונימי/ת. תחשוף/פי את שמך, על מנת שנוכל לזהות בעל אינטלקט גבוה. בלאו הכי הממסד איתך, למה להתבייש?

אנונימי/ת
02.11.2021, 13:02

ואתה, קולגה נכבד, תוכל לערוב לשלומו אם יזדהה בשמו המלא?

מי שמעליב אחרים שיזדהה. אחרת זה מעשה שפל עוד יותר. למה שלומו בסכנה? או שלומך לצורך העניין. אני חותם בשמי ואין לי מאבטח צמוד.

אנונימי/ת
31.10.2021, 12:12

יחזקאלי - עד מתי תטחן כאן את האמירות המשונות שלך? המועצה הציבורית למשבר הקורונה היא גוף מטעם עצמו, אשר מתיימר לייצג את הציבור, אבל אחדים מחבריו כבר מסתייגים מפעולתו המזיקה...
עולה על כולם פרופ רבקה כרמי אשר יושבת בהנהגת הגוף ההזוי הזה ובאותה העת מכהנת בוועדה מדעית של ההסתדרות הרפואית... אבוי לבושה

אנונימי/ת
31.10.2021, 12:23

אנונימי - עד מתי תטחן את הרופאים הטובים?

אנונימי/ת
31.10.2021, 17:35

עד מתי תשטה בנו בטירופך? בכמה מאמרי פח זבל תמשיך להספים אותנו? איזה אסון גדול אתה מונע בכך שאתה מציף קישקושי ביצים של מתנגדי חיסון? מכיר מישהו שמת מחיסון? או שבעצם רק מהיעדרו?

אנונימי/ת
01.11.2021, 09:25

הרבה מאוד מתו ו/או נשארו נכים מהחיסון. פשוט מסרבים לקשר ומסרבים לבדוק. מה שכן, כל סיבוך של מחלת הקורונה הוא מדווח ונספר באופן קפדני.

01.11.2021, 11:47

נכון

אנונימי/ת
01.11.2021, 21:28

מהיכן הנתונים? אנא שתף אותנו. השערה והערכות אינן מספיקות לפורום. רצוי עובדות

02.11.2021, 18:57

שימו לב. מתנגדי קורונה שספק גדול אם הם רופאים או אנשי מקצוע רפואי נדחפים לאתר עם הקונספירציות שלהם. אחרי זה הם טוענים כי גם באתר של הרופאים כותבים על "מאות שמתו מהחיסון..." שהאנונימי המסויים הז יזדהה, ואם לא נראה את הפוסט כשקרי

אנונימי/ת
08.11.2021, 19:20

אתה מוזמן לשתף בנתונים על תחלואה קשה בילדים, אה, אין כאלה. או בנתונים על בטיחות החיסון בילדים לטווח ארוך. אה, בעצם גם את זה אין. ואני לא מתנגד חיסונים, התחסנתי בעצמי, אבל לא רואה סיבה לחס את ילדי עדיין

31.10.2021, 21:28

איזה תגובות מכוערות יש לאנשי רפואה ה"אנונימיים" האלה...מי הם, רופאים? באמת?! איפה הכבוד? כך מדברים היום על בן אדם מקצועי והוגן עם דעה אחרת? מה קורה בעולם הרפואה?!

אנונימי/ת
31.10.2021, 23:49

https://www.google.com/amp/s/www.makorrishon.co.il/news/414929/amp/

חחח חנה מילר. את חושבת שכולנו טיפשים? צ'חנובר ופרידמן כבר הלכו לקנוסה. הם הבינו שהחבורה הזאת היא רעה ומסיתה. הם מתדלקים את הבן-גבירים של הקורונה, אלו שמחפשים את הסמל של המכונית.
אם אינך יודעת, חפשי מי חבר במועצה עדיין. אין ולא צריך להיות איתם שיח.

מי שמובילים בדבריהם לאבטחה של רופאה בישראל, איבדו את תשומת הלב שלנו.

01.11.2021, 08:12

אנונימי היקר/ה, במקום לקחת את הדעה שלך מעיתון מפוקפק, תדבר/י עם הבן אדם בעצמו...

אנונימי/ת
31.10.2021, 23:40

וואוו איזה רדידות מקווה מאוד שהמגיבים האנונימים ,עם אייקיו של עכבר ו-0 חשיבה עצמאית הם לא רופאים , ד''ר יחזקאלי , צודק לחלוטין!!

תודה ד״ר יחזקאלי על דבריך אלו
אני רוצה לחזק אותך
ציבור שלם של רופאים שמתביישים במה שנהיה כאן עומד מאחוריך .
אל תשים לב לתגובות האנונימיות.
אין לדעת מי כתב אותם וכמו כל ההחלטות המוזרות שמתקבלות כאן בשנתיים האחרונות משיקולים מסחריים ופוליטיים אז כך גם המגיבים האנונימיים האלו הן של אותה היד ובוודאי לא נכתבו ע״י רופא נקי משיקולי מסחר ופוליטיקה. אם בכלל נכתבו ע״י רופא .
להחזיר את האמת והיושרה לרפואה !
הקול שלך חשוב מאי פעם

תודה רבה. אני תקווה שהקולגות שלנו יתעוררו להבין איך בשם המאבק במחלה זיהומית אחת נשכחה מטרת העל של מיקסום הבריאות בהגדרתה הרחבה והמלאה, ונגדעים השורשים המדעיים והאתיים של הרפואה. זו פגיעה קשה בפרופסיה שלנו שצריך לעצור. לנו הרופאים.ות יש אחריות ותפקיד בחברה מעבר לטיפול הרפואי גרידא

אנונימי/ת
02.11.2021, 13:05

מעניין! רק האנטי-חיסונים מעיזים להזדהות. זה מקרה????

02.11.2021, 13:13

הוא לא אנטי-חיסונים, הוא קיבל בעצמו.

אנונימי/ת
01.11.2021, 19:44

הד״ר יחזקאלי ממשיך במפגן מרשים של דרישת צומי מעמיתיו הרופאים, על ידי הצגת דעה, כביכול מתקדמת, אך בפועל היא הזויה.
גם בשנות החמישים של המאה העשרים, כאשר יצאו לשוק חיסונים נגד פוליו, היו מתנגדים, והיו תאוריות קונספירציה. ובגללם אנשים שלא חוסנו, חלו, ונשארו נכים עד היום.
הייתכן שד״ר יחזקאלי מונע גם ממניע כלכלי כלשהו? תמהני.
שאלה נוספת: מדוע אתר זה נותן לו במה בלתי מוגבלת לדעותיו המשונות?

״דיון ציבורי מיקצועי״ הוא מתכונת לאוננות מתמשכת בלי להגיע לשום החלטה מעשית,בזמן שהקורונה תוקפת במלוא המרץ. כמו בערך לקרוא ל״דיון ציבורי מיקצועי״ לפני מבצע חירום בעזה.
ומנין לך ש ״ נראה שבקרב החברים בצט"מ קיים חשש להביע דעה עצמאית וללכת נגד הזרם השוצף והחד מימדי שמכתיב משרד הבריאות.״ היית נוכח בדיון? קיבלת מידע פנימי חסוי? אולי הביעו דעות עצמאיות שמנוגדות לחלוטין לדעות המופרכות שאתה מפרסם כאן?

למה ב FDA דיון פתוח ועדיין מצליחים להגיע להחלטות? אז מה זה שונה מדיוני צט״מ? ואיפה קורונה תוקפת במלוא המרץ? גופות זרוקות ברחובות? קבורה המונית? ילדים יתומים? בתי חולים מלאים יותר מהעומס הרגיל? תחלואה קשה אפסית של הילדים בהחלט מאפשרת דיון מסודר.
אגף, אם היו מקיימים דיון רציני לפני מבצעי ״חרום״ בעזה, אולי התוצעות היו טובות יותר מהכישלונות של צוק איתן ושומר חומות.

אנונימי/ת
02.11.2021, 11:40

מישהוא יכול להגיש תלונה למשטרה על הרופא המטורלל הזה? בכל הזדמנות מפרסם הסתה על הבמה של המגזין הזה. הוא מסוכן יותר מאנשים רגילים שלא משויכים לרפואה, הוא אשם גם בכל האיומים שהקולגות החרוצים והנאמנים שלנו מקבלים. בושה וחרפה. אל תתנו לו במה, הוא עבר את כל גבול!

02.11.2021, 13:16

במה הוא מסוכן? בזה שמפעיל לוגיקה? אתה אנונימי בעד חיסוני ילדים? לאיזה מטרה או סיבה רפואית? הרי ילדים אינם חולים קשה, למרות שיכולים להידבק, ועובדה שיש ירידה בתחלואה אצל ילדים ללא חיסונים...למה לחסן אותם?

אנונימי/ת
02.11.2021, 18:35

תודה על המאמר! צדיק אחד בסדום

אנונימי/ת
02.11.2021, 19:35

כל הכבוד לך ד״ר יואב יחזקאלי הנכבד!!!
ישר כח על עבודתך ישנם אנשים רבים החושבים כמוך אך לאור ההשתקה המאסיבית שחוו אנשי מקצוע אשר עוררו ספקות ושאלו שאלות נדם קולם.
אני אישית בעד חיסונים/ תרופות שהתועלת שלהם עולה על הסיכון וכאן איננו יודעים מה הנזק לטווח ארוך…אז שוב תודה לך.

02.11.2021, 22:48

יישר כח לד'ר יחזקאלי על העמידה הנחרצת לצד הציבור.
הציבור זכאי לדעת כיצד דנים בגורלו.
הציבור זכאי לשמוע ולראות דעה שניה ממומחים בכירים.
ההסתרה, ההרחקה והצנזורה איננה מקובלת והיא מדרון חלקלק לדריסת הדמוקרטיה.
ולאנונימי המבזה והנבזה {אני קורא למערכת להפסיק לאפשר תגובות אנונימיות}:
בכל איום {וכמובן, הוא מגונה} ובהטעייה פושעת {מגונה גם היא} יש לטפל בכלים החוקיים המקובלים בדמוקרטיה ולא ע"י דריסתה.

08.11.2021, 13:02

כנראה מדובר בדת או אמונה ולכן כנראה אין מה להתווכח עם התנגדות לחיסונים שד"ר יחזקאלי, באצטלה של זווית ראיה שונה, פלורליזם או נאורות מציג. בשם הדת יש הצדקה לאלימות מילולית שעלולה להיות מתורגמת למעשית וזה גם המתנגדים חייבים להוקיע.

לגופו של עניין חיסונים זו הדרך היעילה והבטוחה ביותר למנוע מחלות !! כן, היו חיסונים שלא עבדו וגם שהביאו לתופעות לא רצויות שנבעו מכל מיני סיבות, מתנגדי החיסונים המשכילים דואגים בעיקר מהאדג'וונט שמאפשר למערכת החיסון להגיב וליצור ההליך שיאפשר ההגנה שיגרום לתופעות לא רצויות.
החיסון של פייזר עוקף את הדאגה הזו בטכניקה אחרת שלא יכולה ביולוגית להביא לכל מה שדואגים ומעלילים עליה (פגיעה בפריון ומה לא). סביר שתופעות שנובעות מתפקוד אימוני יקרו כמו הפריקרדיטיס (שזניחה לעומת מה שהמחלה יודעת לעשות בילדים), הגדלת קשריות לשד או אחרים שרובם התבררו שבכלל לא קשורים.

אבל עובדות ומדע לא מעניינות את המאמינים.
או שהד"ר יחזקאלי פשוט נהנה להיות דווקאי ולעודד חשיבה - ואז זה בסדר גמור