מחקרים COVID-19

NEJM: תרכיב החיסון של מודרנה יעיל יותר מזה של פייזר

מחקר השוואתי שבדק את יעילות החיסונים של שתי החברות מצא יתרון לתרכיב של מודרנה בכמה פרמטרים: יעילות גבוהה יותר במניעת מחלה, השפעה ארוכת טווח ורמת נוגדנים גבוהה יותר

בקבוקון תרכיב החיסון של "פייזר" (מימין) ושל "מודרנה" (משמאל). צילום: שאטרסטוק

במחקר חדש שפורסם אתמול (ד') ב-New England Journal of Medicine  ושעליו דיווח "ניו יורק טיימס", נעשתה השוואה "בעולם האמיתי" בין יעילות תרכיב החיסון של חברת פייזר לעומת זה של חברת מודרנה. בעת ששני התרכיבים החדשניים המבוססים עלmRNA  קיבלו אישור לשימוש נאמר שמבחינת היעילות שניהם שווים. אלא שעתה מתברר מהמחקר החדש שהנתונים מעידים מעט אחרת: יש הבדל, הגם שהוא קטן, לטובת תרכיב "מודרנה" דווקא.

באופן גס, כ-221 מיליון מנות של תרכיב "פייזר" כבר הונפקו לשם חיסון בארה"ב לעומת כ-150 מיליון של תרכיב "מודרנה". כחמישה מחקרים השוואתיים פורסמו באחרונה, האחרון בהם כאמור ב"ניו אינגלנד", והמסקנה העולה מהם: חיסון "מודרנה" נראה כמספק הגנה רבה יותר מתרכיב "פייזר" חודשים לאחר מתן הזריקה.

במחקר האחרון נעשתה הערכת יעילות ב"עולם האמיתי" לשם מניעת מחלה תסמינית בקרב כ-5,000 עובדי בריאות - רופאים ואחיות ב-25 מדינות בארה"ב. נמצא כי יעילות תרכיב "פייזר" עומדת על 88.8% ואילו זה של "מודרנה" על 96.3%. עוד נמצא כי יעילות תרכיב "מודרנה" למניעת מחלה קשה היא בטווח של בין 92% ל-100% כאשר תרכיב פייזר מפגר אחריו ב-15%-10% לערך. כמו כן נמצא כי מול וריאנט הדלתא, תרכיב החיסון של "מודרנה" יעיל יותר במניעה לערך בכ-30%.

כמו כן נמצא שחיסון "פייזר" מייצר שליש עד חצי רמות נוגדנים פחות מזה שמייצר תרכיב "מודרנה" אבל הפער זניח כי ממילא יש לעתים קרובות קיימים הבדלים של יותר מפי 100 ברמות הנוגדנים שבין שני אנשים בריאים. "מודרנה" ביקשה אישור מה-FDA למתן בוסטר (מנה שלישית) במינון של 50 מיקרוגרם – כמחצית מהמינון של המנה השנייה וזאת משום שהמנה השנייה עדיין מעלה את רמות הנוגדנים בגוף המתחסן גם זמן רב לאחר שניתנה.

אם הפער ביעילות יימשך ויתרחב יהיו לכך השלכות גם לגבי הוויכוח המתנהל כיום בארה"ב בהקשר למנות הדחף, הבוסטר. מדענים שקודם לכן היו ספקנים לגבי הפערים ביעילות שני התרכיבים "מתחילים באיטיות להשתכנע שיש פער, אמיתי וקטן אך חשוב. ההבדל אמנם איננו גדול אבל הוא עקבי".

עוד דווח שבהשוואה לתרכיב מסוג אחר של Johnson & Johnson נמצא בבירור כי יעילות האחרון נמוכה במידה מסוימת לעומת תרכיבי "פייזר" ו"מודרנה".

נושאים קשורים:  מחקר,  חיסון לקורונה,  חברת מודרנה,  פייזר,  19-COVID,  זן דלתא,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
24.09.2021, 12:56

מכרו אותנו לפייזר. בשם 'המדע'.