COVID-19 בישראל

רופאי המשפחה קורסים: עומס עבודה ותוקפנות מצד מטופלים

השירותים הדיגיטליים והרפואה מרחוק אמנם הורחבו במגיפת הקורונה, אך רופאי המשפחה מדווחים על עומסי עבודה כבדים, על שחיקה משמעותית ועל ירידה באיכות הטיפול

רפואת משפחה במגיפת הקורונה. אילוסטרציה

עם העלייה הדרמטית בעומס העבודה המוטל עתה על רופאי המשפחה בקהילה, עלייה המתבטאת בפניות מטופלים – במקום פעם בחודש עד כדי שלוש וארבע פעמים - מצטברות עדויות על עלייה במקביל של רמת התוקפנות, העימותים הקשים והאלימות המילולית מצד המטופלים כלפי הרופאים שלהם. כך מדווח הבוקר (ה') עידו אפרתי ב"הארץ".

בדיווח צוטטו רופאי משפחה שהעידו שהם כבר באפיסת כוחות, שעומס העבודה נהיה בלתי נסבל וגם שלאחר שהורחבו השירותים הדיגיטליים והרפואה מרחוק, יש להם תחושה של ירידה באיכות הטיפול שהם מספקים. כמו כן מדווח כי בסקר שנעשה עוד ב-2018 עלה כי מדד השחיקה של רופאי הקהילה עומד על 3.4 בסולם של 4 דרגות, 58% ציינו שעומס העבודה עליהם גדול עד מוגזם, 12% על אלימות ו-44% דיווחו על מטלות מנהליות שאמורות להתבצע בידי עוזרי רופא או  צוות פארא-רפואי במרפאה. 14% אף דיווחו בסקר שהם שוקלים לעזוב את המקצוע. מאז, כל השיעורים הללו רק גדלו. סקר דומה ועדכני מבוצע עתה וצפוי שיציג תמונה קודרת יותר.

בעיה אחרת שעליה מתריעים רופאי המשפחה, גם היא על רקע מגיפת הקורונה וחששות המטופלים: שינויים תכופים בהנחיות משרד הבריאות עד שהרופאים מתקשים לעקוב אחריהם ולהסביר למטופליהם; מטופלים קובעים תור ולא תמיד מגיעים, אינם מתחשבים ומכבדים פחות את זמנו של הרופא. חברת איגוד רופאי המשפחה, ד"ר יעל גילרמן, מצוטטת בדיווח: "אחת הבעיות שלנו שאין מערך תומך טוב מספיק והרופאים נאלצים לבצע מטלות מנהליות, לעסוק בטפסים – מה שמצמצם את יכולתם לספק את הרפואה המעולה שביכולתם לתת".

משרד הבריאות מסר בתגובה כי "שחיקת הצוותים מטרידה ולשם כך נבנתה תונית שממתינה לאישור המשאבים (בעיקר תקציב וכוח אדם) הדרושים לשם כך".

נושאים קשורים:  רפואת משפחה,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  19-COVID,  שחיקה בעבודה,  ד"ר יעל גילרמן
תגובות
אנונימי/ת
22.08.2021, 21:48

שיתעסקו ברפואת משפחה ולא יזריקו בוטוקס ויפלשו למומחיות של רופאים אחרים.

אנונימי/ת
23.08.2021, 18:24

לפי הכירותי האישית את משרד הבריאות, שם דואגים רק לכיסא של צוות עצמו ולא לרופאי קהילה ובתי חולים