• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

מיזם רפואי משותף לאוניברסיטת הרווארד ולמכון כללית למחקר

המיזם המדעי יוקדש לרפואה מותאמת אישית ולפיענוח תופעות ביו-רפואיות יוצאות דופן ומקרים רפואיים ומחלות שלא פוענחו עד היום

פרופ' אייזק כהנא, ראש המחלקה לאינפורמטיקה ביו-רפואית במכון בלווטניק בבית הספר לרפואה של הרווארד. צילום: Jim Harrison for HMS

קופת החולים כללית הודיע היום (ד') על הסכם ראשון מסוגו בישראל להקמת מיזם משותף למחקר והכשרה מדעית עם בית הספר לרפואה של הרווארד. המיזם הרפואי המשותף לאוניברסיטת הרווארד ולמכון כללית למחקר יוקדש לרפואה מותאמת אישית ולפיענוח תופעות ביו-רפואיות יוצאות דופן ומקרים רפואיים ומחלות שלא פוענחו עד היום. במסגרת המיזם "כללית" מקימה קליניקה גנומית לפיענוח מקרים מורכבים עבור לקוחותיה.

בראש המיזם יעמדו פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר וראש מערך החדשנות ב"כללית", ופרופ' אייזק כהנא, ראש המחלקה לאינפורמטיקה ביו-רפואית במכון בלווטניק בבית הספר לרפואה של הרווארד.

פרופ' רן בליצר, ראש מערך חדשנות בכללית ומנהל מכון כללית למחקר. "להתקדם לעבר עתיד של רפואה מנבאת, שבה היכולת לחזות סיכון רפואי יכול אף למנוע מאנשים לחלות מלכתחילה". צילום: יובל חן

המיזם לרפואה מותאמת אישית הוקם הודות לתרומתם של הפינלתרופים איוון ופרנצ'סקה ברקוביץ', ובו יפעלו שתי זרועות: זרוע מחקרית וזרוע קלינית. בזרוע המחקרית יתבצע מחקר משותף להבנת הבסיס למחלות שונות ולהתאמת טיפולים רפואיים. במסגרת הזרוע המחקרית תוקם ותופעל תכנית עמיתים להכשרה של חוקרים, מדעני מידע רפואי וביולוגים חישוביים במסגרת פוסט-דוקטורט ייעודי בהרווארד, בשיתוף פעולה הדוק בין שני המוסדות השותפים.

בזרוע הקלינית תוקם מרפאה ייחודית ב"כללית" לאבחון והתמודדות עם מקרים יוצאי דופן, בלתי פתורים - תעלומות רפואיות שיופנו ע"י רופאי ה"כללית" לקליניקה הייחודית. מומחי קופת החולים, יחד עם צוות מכון כללית למחקר, יספקו אבחון בכלים מתקדמים וטיפול מותאם אישית לכל מקרה.

"פעילות זו, תולדה של התשוקה והחזון של משפחת ברקוביץ, היא דוגמה להפריה הדדית בין מדינות, מוסדות, ותחומי דעת", אומר ג'ורג' ק. דיילי, דיקן בית הספר לרפואה של הרווארד. "המסלולים המדעיים והחינוכיים שנרקמים על ידי שיתוף פעולה זה והתובנות הקליניות שהם מאפשרים ישפיעו באופן שיחצה גבולות ודורות".

שיתוף הפעולה יאחד ויעצים את החוזקות המסורתיות של כל אחד מהמוסדות. המחלקה לאינפורמטיקה ביו-רפואית בבית הספר לרפואה של הרווארד היא מגדלור בתחומי מדעי הנתונים - למידת מכונה וביו-רפואה חישובית. מכון כללית למחקר, ממכוני המחקר המובילים בעולם בתחום מחקר נתוני עתק קליניים בעולם הבריאות, מפתח ומיישם מודלי ניבוי ומחקר בשיטות מתקדמות על בסיס מאגר הנתונים הייחודי של "כללית".

"האידיאל של רפואה מדויקת אינו חדש. מתן הטיפול הנכון למטופל הנכון בזמן הנכון אתגר רופאים במשך עשורים רבים, אולי מאות שנים", אומר פרופ' כהנא. "האידיאל הזה מתקרב כעת למציאות באמצעות פילנתרופיה בעלת חזון אשר תקדם את המחקר והחינוך בשני מוסדותינו ותגביר את כל נקודות החוזק שלהם".

פרופ' בליצר מסכם: "שיתוף הפעולה הייחודי יאפשר לנו לממש את החזון של רפואה מותאמת אישית ולהתקדם לעבר עתיד של רפואה מנבאת, שבה היכולת לחזות סיכון רפואי יכול אף למנוע מאנשים לחלות מלכתחילה. הפעילות המשותפת כבר החלה, ותוצאות ראשונות שלה יחשפו כבר בחודשים הקרובים".

נושאים קשורים:  פרופ' רן בליצר,  מכון כללית למחקר,  אוניברסיטת הרווארד,  פרופ' אייזק כהנא,  רפואה מותאמת אישית,  חדשות
תגובות