COVID-19 בישראל

משרד הבריאות פרסם את המודל החישובי למועילות החיסון לקורונה

ההודעה על ירידה במועילות החיסון השבוע ספגה ביקורת בארץ ובחו"ל ובמשרד הבריאות מיהרו להבהיר ולפרסם את הנוסחה החישובית

חיסון לקורונה. צילום: מרים אליסטר/ פלאש 90

לא רק בישראל מתחו מומחים שונים ביקורת על הודעת משרד הבריאות אתמול (ג') כי יש ירידה במועילות החיסון לקורונה. בכמה ערוצי טלוויזיה בחו"ל נמסר דיווח שהמחיש פער בעשרות אחוזים מול ממצאים מבריטניה (88% לעומת 64% בישראל). המבקרים ציינו שיש במודל הישראלי פגמים ובין היתר שנראה כי לא עבר ביקורת עמיתים. ביקורת דומה הושמעה אגב גם בדיון מומחים שקיים הצט"מ.

בעקבות זאת הפיץ אמש משרד הבריאות הודעה מפורטת יותר שבה הציג את הנוסחה שהביאה את אנשי המקצוע באגף האפידמיולוגיה לקבוע שמועילות החיסון כנגד זן דלתא היא רק 64%. "משרד הבריאות מנטר את מועילות החיסון כנגד נגיף הקורונה באופן שוטף", נמסר בהודעת משרד הבריאות בתגובה למבקריו.

עוד צוין: "מניתוח אפידמיולוגי של שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, החל מ-6 ביוני יש ירידה במועילות החיסון במניעת הדבקה ל-64% ובמניעת מחלה עם תסמינים ל-64%. הירידה נצפתה בו זמנית עם התפשטות וריאנט דלתא בישראל. עם זאת, מועילות החיסון במניעת אשפוזים ותחלואה קשה בנגיף הקורונה נאמדת ב-93%".

לגבי חישוב מועילות החיסון, צוין כי הוא "מבוסס על היארעות לזמן-אדם בהשוואה בין מחוסנים ולא מחוסנים בתקופת המעקב. כאשר חיסון מועיל ב-100%, לא יהיה אף מקרה בקרב המחוסנים. כאשר חיסון איננו מועיל (0), שיעור תחלואה יהיה זהה בין מחוסנים ולא מחוסנים.

"משמעות של מועילות החיסון היא איזה אחוז מהתחלואה או אשפוזים או תמותה ניתן למנוע על ידי החיסון. הנתונים מנותחים במודל סטטיסטי המאפשר תיקנון לגורמים שעשויים להשפיע על התוצאות, כגון גיל הנדבק ושבוע ההתפרצות".

מידע מפורט יותר נמצא בשיטות העבודה שפורסמו ב-The Lancet . אנשים שאומתו בקורונה לפני תקופת המעקב הוצאו מניתוח הנתונים כי הסיכון שלהם להידבק שוב שונה מיתר האוכלוסיה שטרם נדבקה ועלולה להידבק בפעם הראשונה. המועילות נמדדת בקרב בני 16 שנים ומעלה, זאת כיוון שאין מספיק מחוסנים בני 15-12 לאפשר את החישוב, נאמר.

הודעת משרד הבריאות גם מציגה את נוסחת החישוב וטבלאות נתוני התחלואה לפי תקופת המעקב שבבסיס החישוב. נכון לעכשיו בודקים במשרד הבריאות את הנתונים הבאים: הדבקות, מחלה תסמינית (חום ו/או תסמינים נשימתיים), אשפוזים ומחלה קשה.

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  חיסון לקורונה,  וריאנט דלתא,  חדשות,  19-COVID,  אפידמיולוגיה
תגובות