חדשות

חוקרים ישראלים גילו מנגנון חדש הגורם להפרעות בקצב הלב

במחקר בהובלת מרכז הלב, חזה וכלי דם ב"שיבא", אוניברסיטת תל אביב, הטכניון ומכון ויצמן, נמצא גם הסבר אפשרי לרגישות של בעלי עודף משקל לנגיף הקורונה ולסיבוכי המחלה

פרופ' יונתן ליאור. "חשיפה של תאי לב לבועיות שמקורן בשומן מהלב של חולים עם פרפור עליות גורמת להפרעות קצב בתאי שריר לב בתנאי מעבדה" (צילום: יח"צ)

גורם חדש להפרעות בקצב הלב נמצא לאחרונה במחקר שהובילו רופאי וחוקרי מרכז הלב, חזה וכלי דם ב"שיבא", יחד עם הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, הטכניון ומכון ויצמן. במחקר, שפורסם לאחרונה ב-CIRCULATION, כתב עת רפואי מוביל במחקר הלב, נמצא כי השומן סביב הלב פוגע בשריר הלב וגורם לפרפור עליות.

פרופ' יהונתן ליאור מהמכון לחקר הלב במערך הקרדיולוגי ב"שיבא", ממובילי המחקר: "פרפור עליות הוא הפרעת הקצב השכיחה ביותר בחולי לב. המחלה מלווה בסיבוכים משמעותיים כמו שבץ, דמנציה ואי ספיקת לב. לפרפור עליות גורמים רבים ובהם עודף משקל. המנגנון להתפתחות המחלה מורכב וקשור בחלקו להצטברות שומן סביב הלב, כאשר השומן מפריש הורמונים וגורמים דלקתיים שפוגעים במבנה ותפקוד הלב".

במסגרת המחקר, בדקו החוקרים דגימות שומן מהלב שנלקחו מחולים בזמן ניתוח לב פתוח ומצאו כי רקמות השומן בחולי לב מתאפיינות בהצטברות תאי דלקת וצלקות. עוד מצאו החוקרים כי חלבונים גורמי דלקת והצטלקות מופרשים מהשומן סביב הלב, כשהם ארוזים בתוך בועיות זעירות המעבירות את תוכנן לרקמות קרובות ורחוקות ומשפיעות על תפקודן. למעשה, הראו החוקרים כי חשיפה של תאי לב לבועיות שמקורן בשומן מהלב של חולים עם פרפור עליות גורמת להפרעות קצב בתאי שריר לב בתנאי מעבדה.

ממצא מעניין נוסף היה צפיפות רבה של הקולטן לוירוס הקורונה  בתאי הדלקת ורקמת החיבור בשומן סביב הלב. לדברי פרופ' ליאור, ממצא זה עשוי להסביר את הרגישות של חולים עם עודף משקל לוירוס הקורונה ולסיבוכי המחלה.

לדברי החוקרים, הבנה מעמיקה יותר של מנגנון הפעילות של הבועיות תוכל להסביר את המנגנון להתפתחות מחלות לב אחרות שקשורות להשמנת יתר כמו אי ספיקת לב, יתר לחץ דם וטרשת עורקים.

את המחקר הובילו פרופ' יהונתן ליאור והדוקטורנטית אולגה שייחוב-טפר מהמכון לחקר הלב ב"שיבא" ובית ספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב;  ד"ר אילון רם, מנתח לב ב"שיבא", פרופ' אהוד רענני, מנהל מרכז הלב, חזה וכלי דם ב"שיבא" ופרופ' לאוניד סטרניק, מנהל מחלקת ניתוחי לב ב"שיבא"; בשיתוף פעולה עם מעבדתו של פרופ' ליאור גפשטיין והדוקטורנט נימר בלן מהפקולטה לרפואה בטכניון, ד"ר תמר זיו מהמרכז לפרוטאומיקה בטכניון ופרופ' נטע רגב-רוצקי מהמחלקה למדעים ביו-מולקולריים במכון ויצמן.

נושאים קשורים:  הפרעות בקצב הלב,  פרפור פרוזדורים,  פרופ' יהונתן ליאור,  חדשות,  מחקר ישראלי,  בית החולים שיבא
תגובות
אנונימי/ת
13.04.2021, 11:45

המחקר מתוחכם ומבחינה מדעית ראוי לקצור כל שבח.
המסקנה (שלא כתובה בו) היא שוב החשיבות של אורח חיים בריא, ובכלל זה שמירה על משקל, תזונה נכונה ופעילות גופנית.
כמה כסף היה יכול להחסך על טיפולים, תרופות ואפילו מחקרים, אם אנשים היו שומרים על הכללים הפשוטים האלה

אנונימי/ת
13.04.2021, 13:02

נכתב ע״י אדם רזה

אנונימי/ת
13.04.2021, 15:33

נכון. נכתב ע"י אדם רזה (הודות לפעילות גופנית יומיומית, גם כשאין חשק, והקפדה על תזונה בריאה תוך צמצום סוכר, מלח ושומן רווי)