COVID-19 בישראל

הקמת מפעל חיסונים בישראל - לאן נעלמה היוזמה?

אנשי מקצוע מעריכים: אפשר להקים מפעל חיסונים בתוך שנה וחצי בעלות מוערכת של 250-200 מיליון דולר - "כסף קטן" בהשוואה לרכש החיסונים המתוכנן ולנזקיה הכלכליים של המגיפה

החיסון הישראלי לקורונה. צילום: משרד הביטחון והמכון למחקר ביולוגי בנס ציונה

על רקע המחלוקת בדבר רכש ענק של מנות חיסון נוספות, עולה שוב ההערכה שבמקום מבצע רכש כה יקר יהיה על ישראל לייצר חיסונים בעצמה ולא להסתמך על חברות זרות שמייצרות אותם, כך לפי דיווח של רוני לינדר ב"דה מרקר" הבוקר( ד').

בסערת הוויכוח על רכש החיסונים, אחד הלקחים המתבקשים הוא הקמה של מפעל חיסונים ישראלי, מציינת לינדר. היוזמה הועלתה כבר בתחילת המגיפה, עבודת מטה בצוות בין-משרדי גדול עסקה בכך וראש הממשלה נתניהו הודיע לפני כמה שבועות כי יפעל להקמת שני מפעלי חיסונים בישראל, בשיתוף עם "פייזר" ו"מודרנה", אלא שמאז לא התקדם דבר. אנשי מקצוע מעריכים שאפשר להקים מפעל חיסונים בתוך שנה וחצי ולהתחיל להפעילו בתוך שנתיים בעלות מוערכת של 250-200 מיליון דולר - "כסף קטן" בהשוואה לרכש החיסונים הנוכחי ולנזקים הכלכליים של המגיפה.

"לדעת רבים", מוסיפה לינדר, "מפעל עצמאי שיוכל לרכוש זכויות ייצור מחברות שונות ולייצר חיסונים ביותר מטכנולוגיה אחת – עדיף. הממשלה תתחייב לרכוש כמות מסוימת מהמפעל הזה או לסבסד אותו. תיתכן גם שותפות עם מדינות נוספות. מפעל שכזה עשוי לפתור בעיות כמו אמברגו חיסונים, בעיות אספקה או 'נפילה' של אחת הטכנולוגיות. מודלים כאלה קיימים באיטליה, בהודו ובארגנטינה".

נושאים קשורים:  מפעל חיסונים,  חיסון לקורונה,  19-COVID,  חדשות
תגובות