COVID-19 עולמי

"מודרנה" פיתחה זריקת בוסטר נגד הוריאנט הדרום אפריקאי

ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של "מודרנה" בראיון ל"כלכליסט": החברה מתחילה בניסוי לבחינת זריקת הבוסטר ונערכת לייצור תרכיבים שיינתנו אחת לשנה-שנתיים כמו חיסוני השפעת

ד"ר טל זקס, המדען הראשי של "מודרנה". "כל גוף ציבורי צריך להחליט לגבי המוכנות של לקחת סיכון במה שלא ידוע". צילום: מתוך חדשות כאן 11

חברת מודרנה האמריקאית, שפיתחה עם ה-NIH תרכיב חיסון כנגד קורונה המבוסס על טכנולוגיית ה-mRNA, הצליחה לייצר "זריקת בוסטר" נגד הוריאנט הדרום-אפריקאי של הנגיף. "מודרנה" מתחילה ניסוי קליני ונערכת לייצור התרכיבים שיסופקו על בסיס קבוע ויינתנו אחת לשנה-שנתיים כמו חיסוני השפעת. כך מסר ד"ר טל זקס, המנהל הרפואי של "מודרנה", בראיון עם סופי שולמן שפורסם הבוקר (ה') ב"כלכליסט".

עוד מסר ד"ר זקס שהחברה בונה הסכמים ייצור של תרכיבי החיסון עם חברות תרופות שלהן פסי ייצור "ויש גם שיחות עם ישראל". הסכמים אלה נועדו לספק את חומר הגלם לתרכיבי החיסון וחומרי אריזה. בראיון התבטא: "הסיבה לכך ש'מודרנה' מייצרת את החיסונים עבור השוק האירופאי במפעל של חברת התרופות לונזה בשוויץ משום שפשוט יחסית, להכניס ציוד ולהפעיל קו ייצור ייעודי במפעל קיים. 'טבע' יכולה להיות מועמדת מצוינת כחברה המחזיקה בישראל מפעלים מאושרי FDA לייצור תרופות".

"מודרנה" הודיעה השבוע כי תייצר עד סוף השנה 700 מיליון מנות חיסון, לעומת תכנון מקורי ל-600 מיליון מנות והיעד הוא 1מיליארד מנות חיסון אם תשפר את יכולות הייצור. הכוונה להגיע עד 1.4 מיליון מנות חיסון במינון הקיים – 100 מ"ג. במקביל מתחילה החברה ניסוי במינון של 50 מ"ג.

ישראל חתמה על הסכם לרכישת שישה מיליון חיסונים מ"מודרנה" ועד כה סיפקה 100 אלף מנות. בחודש הבא ובאפריל יגיעו עוד כמיליון מנות. החברה בוחנת אפשרות לפיה כל בקבוקון יאפשר לתת 15 מנות חיסון במקום 6-5 כיום בבקבוקוני "פייזר".

ד"ר זקס ציין כי בחברה עובדים על שכלול תרכיב החיסון כמנת בוסטר כדי להתמודד טוב יותר עם הוריאנטים הדרום אפריקאי והברזילאי. "הוריאנט הבריטי אינו מטריד אותי כי איננו פוגע ביעילות בעוד שנראה כי מול שני האחרים יכולת נטרול הנגיף פחותה יותר, אך החיסון המקורי עדיין יעיל כנגד כולם.

בניסוי הקליני בזריקות הבוסטר כנגד הוריאנט הדרום אפריקאי, מסר, ישתתפו  כמה מאות נסיינים. ההערכה: תרכיב הבוסטר יתאים גם למי שקיבל את חיסוני "פייזר".

אחד מיתרונותיו הבולטים של תרכיב "מודרנה" הוא בכך שאינו מחייב תנאי אחסון בקור-על. עוד אמר ד"ר זקס כי הניסוי בקרב בני 18-12 בעיצומו. הנתונים ממנו לקראת הסתיו הקרוב. בקרב ילדים יותר צעירים יחל ניסוי נוסף בתוך חודש-חודשיים ובו יבדקו רמות מינון שונות. התוצאות יהיו רק בסוף השנה.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  וריאנטים,  ד"ר טל זקס,  חברת מודרנה
תגובות