מחקרים COVID-19

אין שום תועלת בנטילת ויטמין C ובאבץ לטיפול במחלת הקורונה

מחקר חדש שפורסם בכתב העת הרפואי JAMA מבהיר: נטילת ויטמין C ותוספי אבץ לא רק שאינה יעילה לעצירת מחלת הקורונה אלא אף עלולה להזיק במינון גבוה מדי

חולת קורונה. אילוסטרציה

יועצים למיניהם המליצו לאחרונה, בעיקר בפרסומים במדיה החברתית, להסתייע במאבק במחלת הקורונה בויטמין C ובתוסף אבץ, אלא שמחקר שפורסם בשבוע שעבר ב-JAMA Network Open הזים באורח חד משמעי את ההמלצה הזאת. הוא גם הדגיש שאפילו מינון גבוה של שני תוספים אלה לא סייע.

מדובר במחקר הקליני במתכונת אקראית הראשון מסוגו שבוצע לגבי שני תוספים פופולריים אלה תחת פיקוח רפואי הדוק.

אותם "יועצים", ביניהם גם רופאים הנמנים על סרבני חיסונים, הדגישו כי שני התוספים יעילים במאבק במחלה ומצמצמים את חומרתה. יש הטוענים שכך הדבר גם כשמדובר בהידבקות ויראלית הגורמת לשפעת או הצטננות. אלא שמסקנת המחקר הבהירה: אין שום תועלת בשני התוספים עבור אנשים שנמצאים בבידוד ביתי עקב הידבקות בנגיף הקורונה.

את המחקר הובילו פרופ' אירן מיכוס (Erin Michos) מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס ופרופ' מיגל קיינזוס-אצ'יריקה, מומחה לקרדיולוגיה מניעתית מבית החולים המתודיסטי ביוסטון.

במחקר ניתנו מינונים גבוהים מכל אחד משני התוספים בנפרד וגם במשלב. 214 בגירים חולקו לשלוש קבוצות. כולם היו בבידוד ביתי או כחלק מהחלמה. קבוצה רביעית קיבלה את הטיפול הסטנדרטי: מנוחה, תרופות להורדת החום, הידרציה (מיום) אבל לא תוספים.

מינון גבוה של אבץ-גלוקונט וחומצה אסקורבית (ויטמין C) לא הפחיתו אפילו במעט את תסמיני ה-SARS-Cov2, הדגישו מחברי מאמר נלווה, חברי צוות מ"קליבלנד קליניק" ובראשם הקרדיולוג ד"ר מילינד דסאי.

לעומת זאת, המינונים הגבוהים גרמו לתופעות לוואי לא נעימות רבות בקרב כל אלה שנטלו אותם: יותר בחילות, שלשול ועוויתות קיבה. בכל מקרה, ויטמין C לא מנע את עצם המחלה בעוד שבמחקרים קודמים נטען שקיצר את משך ההצטננות ב-8% - כלומר לכל היותר ביום אחד, בקרב בגירים וב-14% בקרב ילדים.

אם נוטלים ויטמין C במינון של 2,000 מ"ג ביום הוא עלול לגרום לצרבת וכאמור לכאבי בטן ולעוויתות קיבה. המינון המומלץ של תוסף זה הוא לכל היותר 75 מ"ג לנשים (רצוי פחות) בגירות ו-90 מ"ג לגברים.

עם זאת, לפי ה-NIH, ייתכן שתוסף אבץ מסייע במידת מה להילחם בזיהום, אבל יש ראיות שהוא מצמצם גם את ייצור הנוגדנים ומחמיר זיהום מחולל סערת ציטוקינים. נטילת יותר מ-40 מ"ג תוסף אבץ ביום עלולה לגרום ליובש בפה, לבחילות, לירידה בתיאבון וגם לטעם מתכתי בפה. שימוש ממושך בתוסף הזה מקטין רמות של מינרלים שונים וגם את פעילות המערכת החיסונים ומקטין רמות של HDL (כולסטרול). אזהרה בנושא הזה פורסמה בארה"ב עוד ב-2009 וה-FDA הזהיר גם מפני שימוש בתרסיס לאף המכיל אבץ משום שהוא נקשר עם יותר מ-100 מקרים מדווחים של אובדן חוש הריח.

כל הממצאים שנראו כבר בשלבים מוקדמים של הניסוי האחרון "לא היו מרשימים. הם הביאו לכך שהוא הופסק ובטרם זמן".

נושאים קשורים:  אבץ,  ויטמין C,  תרופה לקורונה,  מחקר,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
23.02.2021, 06:57

ומה עם ויטמין D?

אנונימי/ת
23.02.2021, 07:21

ויטמים D מומלץ לכל מי שיש לו חוסר ללא קשר לקורונה.
אז אם יש לך חוסר, קח תוסף

אין חדש
מעולם לא הוכח כי ויטמין C בכמויות או אבץ הם טיפול
לכל היותר לצריכתם הבלתי מוגברת יש ערך במניעה של מחלות
מפנה לסקירה בנושא ב"הרפואה"
לגבי אבץ יש תאור מקרה יחיד בלנסט מ1967 שמצוטט בסקירות המצוטטות בסקירות מאוחרות יותר.