• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

מחקר ב"שיבא": אפשר לפתוח בתי ספר בימי הקורונה - ללא הדבקות

ב"שיבא" מציעים מודל לרציפות מערכת החינוך בעת המגיפה: בבית הספר לילדי עובדי המרכז הרפואי שפעל במהלך הסגרים לא היתה ולו הדבקה אחת בקורונה

מורה ותלמידים. צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

בעוד שר הבריאות יולי אדלשטיין התנגד בתוקף להחלטת ועדת החינוך בכנסת להפעלת בתי הספר לכלל תלמידי ישראל במהלך הסגר הנוכחי, וכינה את החלטות ועדת החינוך "חסרות אחריות והבנה", התפרסם לאחרונה מחקרה של פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים במרכז הרפואי שיבא, שבו נבדקה השפעת פתיחת מסגרות חינוכיות על עליית שיעורי ההדבקה בקורונה. המחקר נערך במהלך תשעת השבועות שבהם הוטל לראשונה סגר על ישראל ותוצאותיו פורסמו בכתב העת CLINICAL MICROBIOLOGY AND INFECTION.

הפעלת בתי ספר לילדי עובדי המרכז הרפואי שיבא במהלך הסגרים, בהם לא היתה ולו הדבקה אחת בקורונה, הובילה את החוקרים בראשות פרופ' רגב-יוחאי לפתח מודל על פיו ניתן להבטיח את רציפות מערכת החינוך גם בימי הקורונה.

המחקר נערך, כאמור במהלך הסגר הראשון בישראל, כאשר בתקופה זו פתח המרכז הרפואי שיבא מסגרות חינוכיות חלופיות לילדי עובדים, במסגרתן הוגבל מספר הילדים בכל כיתה ל-15-8 ובוצע מעקב קפדני אחרי מילוי הנחיות הקורונה. בסך הכל, 435 תלמידים וכ-130 אנשי צוות פקדו את המסגרות של "שיבא".

מתוצאות המחקר עלה כי מתוך 53 תלמידים שנחשפו למורה חיובי לקורונה, שנדבק בקהילה, אף אחד לא נמצא מאומת לנגיף. מתוך
קבוצה זו, 18 זוגות הורים וילדיהם עברו גם בדיקת סרולוגיה שנמצאה שלילית.

החוקרים ערכו גם השוואה בין ילדים שהשתתפו במסגרות החינוכיות של "שיבא" במהלך הסגר לבין ילדים שנשארו בבית באותה תקופה. מהתוצאות עלה  כי מתוך 106 ילדים – 70 שפקדו את בית הספר במרכז הרפואי ו-36 שהיו בבתים – 16% דיווחו על סימפטומים, אבל אף אחד לא היו חיובי לקורונה, כפי שגם נצפה בבדיקות סרולוגיה שליליות.

מסקנת החוקרים היא שאם המסגרות החינוכיות יופעלו כפי שנעשה על פי מודל "שיבא" – בכיתות קטנות ותוך הקפדה יתרה על עטיית מסיכות על ידי הצוות והילדים – החל מגיל בית ספר, היגיינה ושמירת ריחוק חברתי – ניתן יהיה להבטיח את רציפות הפעילות במערכת החינוך בימי הקורונה.

נושאים קשורים:  מערכת החינוך,  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  פרופ' גילי רגב-יוחאי,  מחקר,  המרכז הרפואי "שיבא",  19-COVID,  חדשות,  מגיפת הקורונה
תגובות
אנונימי/ת
29.12.2020, 09:27

רק שאי אפשר להפעיל בתי ספר כמו שעשו בשיבא.
במסגרות החינוכיות מספר הילדים הוא לא 8-15 ואין שום הקפדה על עטיית מסכה.
כך שאין קשר בין הכותרת לממצאים

אנונימי/ת
29.12.2020, 11:03

כאמא לילדים שישבו כל החודשים האחרונים בבית חושבת שמשרד החינוך יכול ללמוד מהמודל שבשיבא הצליחו עימו ומהווה דוגמה לכך שדווקא כן ניתן לפתוח את מערכת החינוך ולהימנע מהדבקות. זו אמנם לא המציאות הפיזית בבתי הספר בישראל, אבל יש לאן לשאוף

אנונימי/ת
29.12.2020, 11:45

למשרד החינוך אין מה ללמוד מהמודל הזה. זה ברור לכולם שככל שהכיתה פחות צפופה (פחות ילדים), אז יש פחות סיכוי להדבקה.
בגנים ובכיתות א,ב יש גם מעל 30 ילדים בכיתה. והם לא שמים מסכות. למורים אין אפשרות להתעמת עם הילדים לגבי מסיכות.

צמצום מספר הילדים בכיתה הוא דבר ראוי כשלעצמו, ללא קשר לקורונה. זה דורש כסף - והרבה.

אנונימי/ת
30.12.2020, 20:08

נחמד המחקר הזה רק שהוא ממש לא נכון. הילדים שלי היו במסגרות שיבא בסגר הראשון וגם השני

במיוחד בראשון ממש לא היתה הקפדה על שום דבר
הילדים היו עם מסכות רק בחלק קטן מהזמן וגם זה רק בהפסקות ורק מעל גיל 7
המסגרות בבית הספר ברמת אפעל הופעלו על ידי חיילים שצפצפו על הכללים לחלוטין
הסתובבו בלי מסכות התקהלו
הם היו מקסימים ונפלאים ומלאי שמחת חיים ועשו עבודת קודש עם הילדים, אבל על הכללים הם לא שמרו

המסקנות הן שרוב מי שנדבק נדבק בבית ולא בבית ספר או בחוץ, (את זה אנחנו כבר יודעים ומצחיק שזה לא נכנס כאן למרות שלא קראתי את המחקר ואולי הם מציינים את זה)
וגם שכמובן שקבוצות קטנות והומוגניות מפחיתות את סיכויי ההדבקה

אגב בהמשך היינו במסגרת של העיריה בעיר מגורינו, היו שני אנשי צוות חיוביים ואך אל ילד אחד נדבק

בתי ספר אינם מדבקים והילדים/מורים שנמצאו חיוביים לנגיף סביר מאד להניח שנדבקו בבית