חדשות

שתי השתלות ריאה ראשונות בוצעו בהצלחה במרכז הרפואי שיבא

שני מטופלים במצב רפואי מורכב וקשה קיבלו את חייהם בחזרה הודות להשתלות המוצלחות | פרופ' אהוד רענני, ממנהלי תכנית השתלות הריאה: "הקמנו צוות רב תחומי עם המומחים הטובים ביותר"

השתלת הריאה הראשונה ב"שיבא". צילום: דוברות המרכז הרפואי

התרגשות רבה נרשמה בשבועיים האחרונים במרכז הרפואי שיבא בתל השומר כשתכנית השתלות הריאה החדשה, בניהולם של פרופ' אהוד רענני וד"ר אמיר און, יצאה לדרך עם שתי השתלות ריאה מוצלחות.

ההשתלה הראשונה בוצעה בנער שהיה מחובר למכשיר אקמו במשך חודשיים וחצי. לדברי ד"ר לירן לוי, המנהל הרפואי של תכנית השתלות הריאה ב"שיבא", שסיים ארבע שנות התמחות-על בהשתלות ריאה במרכז השתלות הריאה הגדול בעולם בטורונטו, קנדה, הנער סבל מכשל לבבי שנוצר בעקבות כשל בריאות. "הרקע הרפואי המורכב של הנער, בשילוב העובדה כי היה מחובר למכונת לב וריאות במשך זמן ממושך, הפכה את ניתוח ההשתלה למורכב ביותר", מסביר ד"ר לוי, "למעשה, זהו אחד המקרים הבודדים בעולם, ומהראשונים בישראל, בו מושתלות ריאות באדם שהיה מחובר לאקמו זמן רב".

ההשתלה השנייה בוצעה בגבר בן 47 שסבל זה שלוש שנים ממחלת הריאות COPD ומצבו הידרדר לאחרונה. גם במקרה זה, המטופל בעל רקע רפואי מורכב ומועמדותו להשתלה לא היתה דבר של מה בכך. לדברי ד"ר לוי, "שני המטופלים מתאוששים בימים אלה וצפויים לעבור תהליך שיקום".

"הסוד להצלחת השתלות הריאה הינו שיתוף הפעולה בין הצוותים", אומר פרופ' אהוד רענני, מנהל מרכז הלב, חזה וכלי דם ב"שיבא". "פרויקט השתלות הריאה הוא דוגמה מופלאה להצלחת האינטגרציה בין צוותי הרפואה, סיעוד ופארה-רפואי ממכון הריאות, מחלקת ניתוחי חזה, מחלקת ניתוחי לב וצוותי טיפול נמרץ וחדר ניתוח".

לדברי ד"ר מילטון סאוטה, ממייסדי תכנית השתלות הריאה בישראל והמנהל הכירורגי של תכנית ההשתלות, "בית החולים השקיע משאבים רבים בהכנה של הצוות, כולל הוצאת משלחת של 16 אנשי צוות מדיסציפלינות שונות להשתלמות במרכז ההשתלות הגדול בעולם בטורונטו, שם התוודעו למקרים של חולים מורכבים וקשים, וקיום כנס בינלאומי ב'שיבא' בהשתתפות מומחים בהשתלות ריאה משוודיה, בריטניה, אוסטריה וטורונטו. עבודת הצוות המרשימה גרמה לכולנו להרגיש כאילו מדובר בהשתלה ה-100 שאנו עושים יחד".

להצלחת ההשתלות שותפות מתאמות השתלת הריאות, האחיות אורטל אמרגי ומורג שחם; דפנה סומך - אחות אחראית מכון ריאות; עדנה שלום – אחות אחראית מחלקת טיפול נמרץ ניתוחי לב; ענבל בלס-ברון - אחות אחראית מחלקת ניתוחי לב, שרית סקיאנו – אחות חטיבתית של מרכז הלב ובהאא עומר – אח אחראי מחלקה כירורגית חזה וכלי דם.

תכנית השתלות הריאה בשיבא היא מקיפה וכוללת ליווי של המועמד לאורך כל השלבים ובמסגרתה נשלח כל מועמד להשתלות ריאה להכנה בבית החולים השיקומי המשולב, שכוללת, בין השאר, טיפולי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, הערכה פסיכולוגית ועוד.

ד"ר אמיר און, מנהל מכון הריאות ב"שיבא", מספר כי מה שהתחיל כיוזמה של משרד הבריאות לאור הצורך בשני מרכזי השתלות בישראל, הפך למשימה מרכזית מתוך מחויבות אסטרטגית של הנהלת בית החולים להצלחת בניית התכנית ולמימוש חזון המטופל במרכז של שיבא: "הצלחנו לרתום את כל הגורמים הרלוונטיים ועבדנו בצוות, בשיתוף פעולה ותוך כדי הכנה מדוקדקת ויסודית לקראת הרגע שבו נגיע להשתלה הראשונה".

פרופ' לאוניד סטרניק, מנהל מערך ניתוחי הלב, ד"ר רן קרמר, מנהל המחלקה לניתוחי חזה וד"ר אלכסנדר קוגן, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ניתוחי לב, מציינים גם הם את שיתוף הפעולה בין הצוותים בדיסציפלינות השונות, את הצוות המצוין ואת ההכנה היסודית והממושכת, כמפתחות להצלחת תוכנית השתלות הריאה. "הרצינות והיסודיות שבהן נבנתה תוכנית ההשתלות, המשאבים שהוקצו לטובת התכנית וההכנה המקצועית של העוסקים במלאכה, הובילו ליצירת תוכנית השתלות ריאה שאין לי ספק שתהפוך במהרה למובילה ברמה הלאומית והבינלאומית", אומר ד"ר קרמר.

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' יצחק קרייס, שיבח את העוסקים במלאכה: "בזכות הרעות, עבודת הצוות, הנחישות והמקצוענות של הצוותים מהדיסציפלינות השונות – פעם אחר פעם אנו מצליחים למתוח את גבולות האפשר, להוכיח את עוצמת שיבא ולהעניק תקווה ללא גבול למטופלינו".

נושאים קשורים:  השתלת ריאה,  בית החולים שיבא,  ד"ר לירן לוי,  פרופ' אהוד רענני,  ד"ר מילטון סאוטה,  ד"ר אמיר און,  פרופ' לאוניד סטרניק,  ד"ר רן קרמר,  ד"ר אלכסנדר קוגן,  השתלת איברים
תגובות