מחקרים COVID-19

זיכרון חיסוני: נוגדנים לקורונה נותרו בגופם של מחלימים לפחות חצי שנה

תוצאות מחקר אמריקאי מקיף: בגופם של המחלימים נמצאה כמות מספקת של נוגדנים כדי להילחם בנגיף ולמנוע הידבקות חוזרת גם שמונה חודשים לאחר שנדבקו לראשונה

בדיקת דם, קורונה. אילוסטרציה

דו"ח מחקר חדש שפורסם בתחילת השבוע (א') על גבי שרת BioRxiv המיועד לדיווחים שטרם עברו ביקורת עמיתים, טוען שהנוגדנים לקורונה מחזיקים מעמד בגופם של מחלימים יותר מחצי שנה וכנראה שיחזיקו מעמד גם כמה שנים. ממצאים אלה מספקים אופטימיות מעבר למה שחשבו עד כה לגבי "אורך החיים" של נוגדנים אלה.

זה המחקר המקיף ביותר שנעשה עד כה בנושא הנוגדנים לנגיף. צוות המחקר ובראשו שיין קרוטי (Shane Crotty) מהמרכז למחלות זיהומיות וחקר חיסונים במכון לאימונולוגיה בלה-הויה, קליפורניה ואוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו, דיווח כי הממצאים מבוססים על דגימות דם מ-185 חולי קורונה בגילאי 81-19 שנמצאו חיוביים לנגיף בתחילת המגיפה.

לרובם היתה כמות מספקת של נוגדנים (תאי B ותאי T) כדי להילחם בנגיף ולמנוע הידבקות חוזרת גם שמונה חודשים לאחר שנדבקו לראשונה. בנוסף: נראתה מגמת ירידה מאוד איטית בכמות הנוגדנים בטווח הקצר, מה שיכול להעיד על כך שהנוגדנים הללו הם בעלי פוטנציאל להחזיק מעמד בגוף במשך זמן רב, סבורים החוקרים.

"כמות כזו של זיכרון חיסוני ככל הנראה תמנע ממרבית האנשים להתאשפז אם יידבקו או ללקות בצורה חמורה של קורונה במשך שנים רבות", סבורים החוקרים.

רק אצל מספר מצומצם של אנשים במחקר זה הנוגדנים לא החזיקו מעמד זמן רב לאחר ההחלמה, ייתכן בשל הבדלים ברמת החשיפה לנגיף. אנשים שנחשפו יותר לנגיף ככל הנראה פיתחו נוגדנים חזקים יותר שמחזיקים לאורך זמן רב יותר.

עם זאת יש לציין כי בסקר של צוות מ"אימפריאל קולג'" בלונדון נמצא כי יש ירידה עם הזמן של התגובה החיסונית לנגיף בקרב אנשים שחלו בקורונה והבריאו.

הבדיקות שעברו משתתפי הסקר הגדול הזה - 325,104 מתושבי אנגליה - היו בדיקות דם (דקירה באצבע) ושימוש בערכה ביתית. המשתתפים דיווחו בין 20 ביוני ל-28 בספטמבר על הממצאים שקיבלו בבדיקות עצמיות אלו. התברר שלאורך התקופה היתה ירידה של 26.4% בחשיפת המשתתפים לנגיף, מ-6% שהציגו תגובה חיסונית חיובית לנגיף היתה לאורך התקופה ירידה עד ל-4.4%.

הסקר התנהל בשלושה סבבים. בתחילתו, ב-20 ביוני, אצל 6% נמצאו נוגדנים לנגיף, ב-13 ביולי חלה ירידה ברמות הנוגדנים ל-4.8% ובספטמבר ל-4.4%. המשמעות של הממצאים: עם הזמן יש ירידה ברמות הנוגדנים ולכן גדל הסיכון להידבקות חוזרת.

נושאים קשורים:  נוגדנים לקורונה,  מחקר,  מחלימי קורונה
תגובות
אנונימי/ת
19.11.2020, 17:40

נקודות למחשבה:
1. האם דווקא היחשפות לנגיפים אחרי החלמה משאירה זיכרון חיסוני לטווח ארוך יותר?
2. בהנחה וכן ישנה ירידה בכמות הנוגדנים, אם המחלימים הללו יסתובבו כרגיל, הביזור שלהם כחולים מועד ב' יהיה רחב ולאורך זמן. אם הם יהיו בסגרים ארוכים, לאחר תקופה ופתיחת הסגר המחלימים לשעבר עלולים להידבק באותו זמן מה שיגרום שוב עומסים על המערכות.

20.11.2020, 12:33

פרסום המזים אמונות בלתי מבוססות על מגיפה אין סופית המופיעות חדשות לבקרים