קורונה בישראל

מבקר המדינה: רק 24% מעובדי מערכת הבריאות מתחסנים לשפעת

80% מהרופאים, האחיות ועובדי בריאות אחרים בארה"ב מתחסנים לשפעת - ובישראל: היעד שקבע משרד הבריאות לחסן 50% מכלל עובדי מערכת לשפעת לא הושג

חיסון. צילום שאטרסטוק

במצגת של מבקר המדינה, שהוצגה הבוקר (ג') בוועדת הכנסת לביקורת המדינה שעסקה בחיסונים לשפעת, הודגש שבמיוחד בעת הזאת לצד מגיפת הקורונה, קיימת חשיבות גדולה שיתחסנו לשפעת עובדי מערכת הבריאות בישראל החשופים להידבקות במחלות, ביניהן קשות. עובדים אלה עלולים עקב עבודתם להדביק את מטופליהם, בין היתר פגים וחולים אונקולוגיים ואחרים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה. כמו כן מצא מבקר המדינה כי ב-2013 רק 24% מעובדי מערכת הבריאות בישראל חוסנו לשפעת לעומת יותר מ-80% מהרופאים, האחיות והרוקחים ועובדי בריאות אחרים בארה"ב.

המבקר הצביע על כך שהיעד שקבע משרד הבריאות – שיעור של 50% מכלל עובדי מערכת הבריאות שחייבים להתחסן לשפעת – לא הושג. רק שישה בתי חולים (לא נמסר אילו הם) הפעילו תכנית שכללה הסברה על חשיבות ההתחסנות של עובדיהם וזאת למרות שמשרד הבריאות ביקש שכל בתי החולים יפעלו בהתאם.

עוד נמסר בדיון כי בקרב בני 65 ומעלה באוכלוסיה בישראל ניכרת מגמת ירידה בשיעורי ההתחסנות לשפעת בין השנים 2015 ל-2018: מ-64.3% ל-60.4%.

המבקר המליץ לתגמל את קופות החולים במסגרת הסכמי תמיכה שנתיים לשם עידוד לעמידה ביעדי התחסנות לשפעת של העובדים, לפרסם את היעדים ולחשוף את נתוני העמידה בהם של כל מוסד ומוסד. כמו כן המליץ המבקר לקרוא לאוכלוסיות יעד להתחסן ולהסמיך גורמי רפואה נוספים על אחיות ורופאים כדי שיוכלו עם הכשרה מתאימה לבצע את החיסונים.

המבקר המליץ שעל משרד הבריאות, קופות החולים, בתי החולים וכלל ספקי שירותי הבריאות לפעול להעלאת שיעור עובדיהם שמתחסנים לשפעת העונתית ולמנוע מעובדים שלא מתחסנים מסיבות שונות, לסכן את מטופליהם בהידבקות.

יותר מ-400 אלף ישראלים כבר התחסנו לשפעת

לוועדת ביקורת המדינה נמסר על ידי ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, כי עד כה יותר מ-400 אלף ישראלים כבר התחסנו לשפעת - שיא לתקופה זו של השנה. מבצעי החיסונים של קופות החולים במסגרת הקהילה החלו מיד לאחר ראש השנה. עוד מסרה ד"ר אניס כי לא יהיה מחסור במנות החיסון שהוזמנו וכי הן ממשיכות להגיע לישראל לפי לוח זמנים שנקבע. למרפאות הקהילה ולבתי החולים ניתנו הנחיות כיצד לספק את החיסונים וכך נקבע שכאשר מגיע מישהו עם תסמיני קורונה למרפאה או מציג תסמיני שפעת, יש לבצע תחילה בדיקה לקורונה. הבדיקות לשפעת יהיו במרפאות ייעודיות לכך.

בתוך כך קרא הבוקר האיגוד לרפואת ילדים בהר"י "לנצל את הימים הללו לפני שיחל החורף כדי להתחסן לשפעת במסגרת מרפאות קופות החולים". ראשי האיגוד, פרופ' שי אשכנזי ופרופ' צחי גרוסמן, קראו למשרד הבריאות "לעמוד על המשמר ולדאוג למלאי חיסונים זמין ולהתחסנות תקינה, להגביר את ההסברה ולעודד את ההורים לחסן את הילדים. כששתי מחלות נגיפיות מאיימות עלינו, ההתחסנות השנה בתרכיבי החיסון שכבר קיימים ואושרו על ידי ה-WHO כנגד השפעת קריטית לשמירה על בריאות הילדים והמשפחות".

ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה, אמר: "התקבלה הבטחה של משרד הבריאות שכל מי שירצה להתחסן מצד הצוותים הרפואיים יוכל להתחסן. מבצע החיסונים בבתי החולים החל לאחרונה כאשר משרד הבריאות לקח בעלות על כל החיסונים והוא מחלק אותם לקופות ולבתי החולים. צריך להגיע לחיסון מקסימלי של הילדים כי ידוע בעולם שחיסון לאוכלוסיית הילדים מוריד את התחלואה באוכלוסיה הכללית. בעולם יש מאבק להשיג חיסונים בעיקר של נגיף מומת ופחות בחיסונים של נגיף חי מוחלש".

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, אמר בדיון כי לשכות הבריאות לא ערוכות לתת את החיסונים בצורה המיטבית. לדבריו, "מערכת הבריאות עושה כמיטב יכולתה לקידום התחסנות כנגד שפעת ומחלות אחרות, במשאבים חסרים. "הבעיה חמורה במיוחד בשירותי בריאות הציבור, שם יש מחסור מתמשך בכוח אדם ומשאבים. יש צורך עכשיו בתכנית לאומית לגיוס ושימור אחיות ואחים, רופאות ורופאים למערך בריאות הציבור", ציין. "כך למשל הוטלה על לשכות הבריאות בדרום הארץ משימה למתן לראשונה של חיסון חי מוחלש כנגד שפעת ללא מתן תוספת כוח אדם, משאבים, ציוד מיגון, מוקד והסברה החיוניים לצורך מבצע חיסון מוצלח".

פרופ' לוין אמר עוד בדיון כי יש צורך להעביר חוק לעידוד ההתחסנות ויש דרכים לעודד את ההתחסנות כיוון שרמת חיסון גבוהה תבטיח את הורדת התחלואה, בוודאי במצב החירום האפידמיולוגי בו אנו נמצאים". הוא הדגיש כי "המפתח לעידוד ההתחסנות הוא אמון הציבור ולא לאפשר למניעים אחרים שהם לא מקצועיים להיכנס בהחלטות ובתיעדוף לחלוקת החיסונים ובייחוד החיסון שיגיע בעתיד כנגד נגיף הקורונה".

אמש גם דווח בערוץ 12 כי תרכיבי חיסון מתקדמים יותר שיעילותם גבוהה יותר בכ-24% מאחרים נמצאים בדרך לישראל עבור בני 65 ומעלה מקרב מבוטחי ארבע הקופות, כאשר את מספר המנות הגדול ביותר בסוג הספציפי הזה תקבל דווקא קופת חולים לאומית, אחריה "מאוחדת" ו"מכבי" ואת מספר הקטן ביותר במשלוח הזה תקבל ה"כללית".

נושאים קשורים:  עובדי מערכת הבריאות,  מבקר המדינה,  חדשות,  בתי החולים,  קופות החולים,  קורונה,  חיסון נגד שפעת
תגובות
אנונימי/ת
20.10.2020, 13:36

איך אפשר להתייחס ברצינות למבקר מדינה שמפרסם דוחות על סמך נתונים מ-2013? אגב, על פי נתונים שדווחו בשנים האחרונות מדובר אפילו על פחות מ-24%. ביזיון של מצגת. כך גם נראה בימים האלה מוסד המבקר והדו"חות שלו בהתאם.