קורונה בישראל

מחכים לחיסון לקורונה? יותר מ-20% מהרופאים בישראל לא יסכימו להתחסן

סקר בקרב צוותי רפואה בישראל מגלה: 78% מהרופאים הביעו הסכמה להתחסן לקורונה לכשיימצא החיסון | היענות אחים ואחיות לחיסון עמדה על 61% בלבד

חיסון לקורונה. אילוסטרציה

תחת הכותרת "הססנות לחיסון - האתגר הבא במאבק ב-Covid19" פורסם בשבוע שעבר ב-European Journal of Epidemiology דו"ח מחקר המבוסס על תשובות לשאלון סקר שהופץ בקרב צוותי רפואה בישראל ובקרב מדגם של האוכלוסיה הכללית בארץ וממנו עלה כי 61% מהאחיות יסכימו להתחסן לקורונה אם וכאשר יימצא חיסון יעיל לנגיף וזאת לעומת 75% מקרב משתתפי המחקר מקרב הציבור הכללי. 76% הביעו חשש, בין היתר, מתופעות לוואי או שלמרות שיקבלו החיסון, יידבקו בנגיף.

על דו"ח המחקר חתומים ד"ר עמיאל דרור מהמחלקה לאף-אוזן-גרון וניתוחי ראש-צוואר במרכז הרפואי לגליל בנהריה ומהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת, יחד עם עמיתיו: מנהל המחלקה ד"ר אייל סלע,  נתנאל אייזנבך, שחר טייבר, ניקול מורוזוב, מתי מזרחי, אסף זיגרון וסמר סרוג'י.

הצוות ביקש מ-1,941 עובדים במרכז הרפואי ומקבוצה מהאוכלוסיה הכללית למלא שאלון אנונימי. התשובות נאספו זמן קצר לאחר שהחלה המגיפה בארץ, באפריל, בעת שיא הגל הראשון והסגר. מקרב המשיבים לשאלון היו 338 רופאים ורופאות (בכלל זה מבתי חולים נוספים) ו-211 אחיות ואחים ועובדים במקצועות נוספים. כן חולקו שאלונים ל-1,112 למדגם מייצג של האוכלוסיה (שאינם עובדים במערכת הבריאות).

כולם התבקשו להשיב לשאלה אם יסכימו להתחסן נגד קורונה כשיהיה חיסון; על הסיבות, אם יש להם, מדוע הם מהססים להתחסן; האם הם נוהגים להתחסן נגד שפעת; האם הם הורים לילדים ואם משבר הקורונה עורר חשש לפרנסתם.

מניתוח התשובות עלה: ההיענות של משתתפי המדגם מהאוכלוסיה הכללית לקבלת החיסון היתה בשיעור של 75%, בעוד ההיענות של האחיות והאחים עמדה על 61%. בקרב הרופאים, 78% השיבו שיסכימו להתחסן. שיעור עובדי בתי החולים במקצועות האחרים שהביעו הסכמה להתחסן היה דומה לזה בציבור הכללי.

מקור: European Journal of Epidemiology

נמצאו הבדלים במקצועות הרפואה השונים: 91% מחברי הצוותים במחלקות לרפואה פנימית השיבו שיתחסנו, לעומת 75% מעובדי המחלקות לכירורגיה. 94% מחברי הצוותים הרפואיים שנחשפים לחולי קורונה בעבודתם השיבו שיתחסנו, לעומת 77% שלא נחשפו לחולים אלה. 55% מהאחיות ו-60% מהרופאים שהשתתפו בסקר אמרו שיחסנו את ילדיהם, לעומת 70% מהמשתתפים מהאוכלוסיה הכללית.

76% מהמשתתפים מקרב כלל האוכלוסיה ומקרב צוותי הרפואה הביעו חשש מבטיחות החיסון, מתופעות הלוואי וכן פחד לחלות בעקבות החיסון. 13% הביעו חשש שהחיסון לא יהיה יעיל. 11% השיבו שמבחינתם זו מחלה קלה ואין צורך להתחסן נגדה או שלדעתם המערכת החיסונית הטבעית יכולה להתמודד בעצמה עם הנגיף.

מקרב האוכלוסיה הכללית, 92% מהנשאלים שאיבדו את מקום עבודתם בשל משבר הקורונה השיבו שיסכימו להתחסן, לעומת 72% שהיו מובטלים לפני המגיפה ו-75% שהמשיכו לעבוד. נמצאה תאימות בין מי שמתחסן מדי שנה לשפעת בשגרה לבין מי שאמר שיתחסן נגד קורונה.

ד"ר דרור אמר לעידו אפרתי מ"הארץ": "בימים שבהם ערכנו את הסקר, היה סגר ותחושה קשה מאוד שלא יודעים עם מה אנחנו מתמודדים, בזמן שבאיטליה מתו מדי יום אלפי חולים. ברקע היתה תקווה גדולה שיגיע חיסון שיסיים את המצב הזה. הייתי משוכנע שהמציאות תחסל את תופעת ההתנגדות והססנות לחיסונים. ציפינו שבקרב עובדי בתי החולים נראה שיעור גבוה יותר של נכונות להתחסן בהשוואה לאוכלוסיה. גילינו שאין הבדל של ממש בין אנשי הרפואה לאוכלוסיה הכללית בעניין הזה, לא ברמת ההיענות ולא בסיבות ובחששות שבבסיס ההיסוס להתחסן".

עוד אמר ד"ר דרור כי החשש בישראל דומה לזה שבארה"ב, שם, לפי דיווח של "ניו יורק טיימס", סקר דומה הראה שרבים לא יסכימו להתחסן כי אין להם אמון בו ובמערכת. חוסר האמון ניכר במיוחד בקרב שחורים. תומכים בחיסונים הציגו חשדנות כלפי החיסון שהממשל דוחף עתה ומהחיפזון להביאו לשוק.

ד"ר דרור: "יש חוסר אמון בתהליך. לא חוששים שהחיסון לא יהיה יעיל, אלא שלא יהיה בטוח. לסירוב של אנשי הרפואה להתחסן עלולה להיות השפעה משמעותית על כלל הציבור. כדי ליצור אפקט יעיל של חסינות עדר חייבים במסה גדולה של מתחסנים. כשיהיה חיסון מוצלח יידרשו קמפיינים ציבוריים נרחבים שידגישו את הבטיחות והיעילות של החיסונים".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  סקר,  חדשות,  קורונה,  היענות לחיסון,  רופאים,  אחים ואחיות,  ד"ר עמיאל דרור,  ד"ר אייל סלע
תגובות

האם ידוע כמה חולים הם כתוצאה מההפגנות? מבחינת אימון הציבור בדרישות ההגנה מהציבור, זו קטסטרופה. כיצד אפשר לאסור על איזו שהיא פעולה, שההפגנות האלו מותרות?

17.08.2020, 22:42

לא יודעים דברים בסיסים יותר הנוגעים לוירוס זה ולתחלואה בו אבל באמת טוב שנטפלת דווקא להפגנות. כן יודעים אגב שהאופן בו נפתחה ונוהלה מערכת החינוך בחודשים מאי יוני הביאה לעליה ניכרת בהדבקה.

אנונימי/ת
18.08.2020, 00:17

אכן,
טוב שנטפל דווקא להפגנות,
משום שהן הפעילות היחידה שלא הוגבלה בשום שלב ובשום צורה.

אנונימי/ת
18.08.2020, 14:39

אם לא הבנת פרידריך , יש כאן סוג של מלכוד 22.
ההפגנות מכוונות נגד השלטון. אם השלטון ינסה לאסור את ההפגנות, ארגוני שמאל יעתרו לבג"צ בעילה של פגיעה בחופש הביטוי ובדמוקרטיה.

אנונימי/ת
20.08.2020, 09:43

אין כל מידע על עליה בתחלואה בעקבות הפגנות בשטח פתוח. לכן לא ברור לי איך הגעת למסקנה שזו קטסטרופה או שצריך לאסור עליהן. זו רק משאלת לב של נשוא ההפגנות : ראש הממשלה. אם תמצא הוכחות לבעיה אשמח לקבל מידע כזה.

17.08.2020, 22:31

תזכורת לגבי מחקר ובטיחות: https://doctorsonly.co.il/2020/03/186777/