קורונה בישראל

בשל הביקוש העולמי: מבצע חיסוני השפעת בישראל יתחיל ברגע האחרון

משרד הבריאות הציב יעד לרכישת חמישה מיליון חיסונים אך הצפי שהחיסונים יינתנו לציבור לא לפני נובמבר | יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור דורש להעביר בהקדם את חוק עידוד ההתחסנות

חיסון (צילום: פלאש 90)

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר אתמול (ב') בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת שעסק במחסור בחיסוני שפעת כי המשרד הציב יעד לרכישה של חמישה מיליון חיסונים, אבל הוסיף כי ההערכה היא שמבצע חיסוני השפעת בישראל לא יתחיל לפני נובמבר. עוד אמר כי "יבוצע תיעדוף לאוכלוסיות הנמצאות בסיכון והכל יעשה בשקיפות, ממניעים רפואיים ומדעיים".

פרופ' לוי הוסיף: "אנחנו יודעים על רכישה של שלושה מיליון חיסונים אבל קבענו יעד להשיג חמישה מיליון לפחות. לשם כך נעשים מאמצים בדרכים עקלקלות כדי להביא עוד. יש תחרות עצומה. אם נוריד את השפעת מהשולחן על ידי חיסונים והתנהגות של ריחוק חברתי ומסיכות, כמו שקרה במדינות כמו אוסטרליה, נוכל לעסוק בעיקר בקורונה ולמנוע תחלואה כפולה.

"אנחנו עוסקים עכשיו בהגדרה את מי צריך לחסן כדי למנוע כמה שיותר מחוללי הדבקה ומחלה, אבל הכל יעשה בשקיפות, ממניעים רפואיים ומדעיים. המפתח יהיה התנהגות נכונה של הציבור, רכש חיסונים והכשרת אנשים לביצוע החיסונים, כבר מעכשיו. מפקדת השליטה לחורף נערכת לסיים באוקטובר את כל ההכנות עם כל הגורמים, אבל אני מעריך שלא נתחיל לחסן לפני נובמבר".

ד"ר דורון נצר, ראש אגף הרפואה בשירותי בריאות כללית, העריך: "נוכל להתחיל לחסן מוקדם יותר. "אנחנו אמורים לקבל מיליון ו-400 אלף חיסונים. מקווים שיגיעו לקראת סוף ספטמבר ונתחיל לחסן על פי תיעדוף. ככל שמחסנים מאוחר יותר, כך יעילות החיסונים קטנה יותר".

תמר אלקלעי, סגנית האחות הראשית ב"מכבי שירותי בריאות", אמרה בדיון: "אנחנו מחסנים כל שנה 600-500 אלף איש, 25% מאוכלוסיית המבוטחים שלנו. השנה אנחנו צופים עלייה משמעותית בביקוש לחיסונים - עד 50%, אבל כרגע ידוע לנו שנקבל רק כ-700 אלף חיסונים, וזה לא מספק". אלקלעי קראה למשרד הבריאות לחסן תלמידים ואנשי חינוך.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, קרא להעביר בהקדם את חוק עידוד ההתחסנות: "אנחנו צריכים תמיד ובוודאי עכשיו לעודד התחסנות. לא מדובר רק בכמות החיסונים, צריך לשים את הדגש על האנשים שנמצאים בסיכון הכי גבוה ובמי שמטפלים בהם ולהנגיש את החיסונים למקום שבו האנשים נמצאים - גם לבתים. כל משבר הוא גם הזדמנות. אפשר לעשות מבצע חיסונים יותר רחב, מדויק ונכון".

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, אמר: "אנחנו הולכים לתקופה מאוד קשה. עדיין לא יודעים באמת על הקורונה וחוסר אינפורמציה זו בעיה קשה. אני מקווה שיהיה חיסון בקרוב אבל בינתיים צריך זמן תגובה מהיר לבדיקות הקורונה כדי להוריד את רמת התחלואה. מאחר שאין מספיק חיסוני שפעת, צריך לפרסם לציבור שעושים מאמצים לרכוש עוד ושמי שמצוי ברמת סיכון גבוה יקבל. היתר יתבקשו להישמר".

ח"כ אתי חוה עטיה הזהירה: "בחורף הקרוב הולכת להיות סכנה ממשית. יהיה בלבול רב בין חולי קורונה לחולי שפעת. מד"א אומרים שנזדקק לארבעה מיליון חיסונים. בפועל, נראה שיהיו הרבה פחות. צריכים להתעורר ולא להיות אדישים לעניין הזה".

ח"כ ג'אבר עסאקלה ציין כי המודעות לצורך בהתחסנות איננה גבוהה מספיק באוכלוסיה הערבית המבוגרת ולכן יש צורך בקמפיין תקשורתי מאסיבי בשפה הערבית כדי לעודד להתחסן.

ח"כ עידן רול הביע דאגה: "אנחנו לא מדברים מספיק על הצונאמי שפעת עם קורונה שמחכה לנו בחורף הקרוב. חשוב שאזרחי ישראל ידעו שהולכים לחורף עם מחסור בחיסוני שפעת. אם ידעו את זה רק דקה לפני החורף, תהיה קטסטרופה. שיתוף הציבור הוא אחת הרעות החולות בניהול המשבר הזה. לא נותנים מספיק מידע ולא מאפשרים לציבור להיערך".

נושאים קשורים:  חיסונים,  מחסור בחיסונים,  משרד הבריאות,  פרופ' חזי לוי,  פרופ' חגי לוין,  חוק ההתחסנות,  קורונה,  תחלואה משולבת,  חדשות,  חיסון נגד שפעת
תגובות