קורונה בישראל

פרופ' גמזו חשף את תכנית מגן למאבק בקורונה: "נדרש חוזה חדש עם הציבור"

החזרת אמון הציבור במהלכי משרד הבריאות, שקיפות ממשלתית, צעדים הגיוניים ונתונים מקצועיים ברורים לגבי כל החלטה עומדים בבסיס התכנית של פרויקטור הקורונה הלאומי

פרופ' רוני גמזו. "חנויות רחוב עם הגבלות זה מתווה יחסית בטוח". צילום: הדס פארוש/ פלאש 90

פרופ' רוני גמזו, "פרויקטור הקורונה", שהופיע אמש (ג') בתדרוך לתקשורת יחד עם ראש הממשלה, שר הביטחון ושר הבריאות, פירט את תכנית עבודתו לתקופה הקרובה על פי חמישה יסודות: החזרת אמון הציבור במהלכי משרד הבריאות במאבק במגיפה על ידי שקיפות, מקצועיות וענייניות לגבי כל החלטה שתתקבל בדבר התנהגות הציבור; ביצוע יותר בדיקות יומיות - היעד הראשון הוא להגיע ל-60 אלף ביום בתוך חודשיים ובמהלך החורף כאשר תחלואת הקורונה תשתלב בתחלואת השפעת העונתית – עד 100 אלף בדיקות יומיות; הפעלת צה"ל לביצוע החקירות האפידמיולוגיות; הטלת הגבלות דיפרנציאלית בהתאם לשיעורי תחלואה מקומיים בכל ישוב והימנעות מסגר ושינוי בהנחיות שלדעתו אין בהן היגיון.

עיקרי התכנית של גמזו למאבק בקורונה כפי שהוצגו אמש

עוד אמר פרופ' גמזו כי בכוונתו להתמקד בהורדת מקדם ההדבקה R אל מתחת ל-1: "כשנביא אותו מתחת ל-1 יחל מיגור התחלואה. אפשר לעשות זאת רק כאשר כל אזרחי ישראל, הממשלה, אני כאחראי על המשימה ומערכת הבריאות יעשו זאת".

גמזו כינה את בסיס התכנית "עריכת חוזה חדש בין מערכת הבריאות והממשלה לבין האזרחים. עקב התערערות האמון, יש עלייה בתחלואה. מצד הממשלה החוזה החדש אומר - שקיפות, מקצועיות, ענייניות ושיתוף. אני האחראי - לא אתן שיהיו כאן הגבלות הפוגעות בכלכלה, שאין בהן היגיון. זה החוזה החדש. מצד האזרחים", אמר גמזו, "אני צריך אמון, התלכדות, ציות להנחיות. חשוב שנתקדם ונציית להנחיות.

"הכי חשוב", לדבריו, "לבצע קטיעה יותר אפקטיבית של שרשרת ההדבקה. מנטילת הבדיקה דרך החקירה ועד לבידוד – התהליך עתה לא מסודר". גמזו התנצל בפני ממשרד הבריאות והסביר: "זו אופרציה ולא רפואה. אני שמח שמערכת הביטחון לקחה את זה על עצמה. הכנסת צה"ל למשימה זאת תביא לקיצור התהליך ולביצוע מהיר שלו". להערכתו, לשם קטיעת שרשרת ההדבקה יכול צה"ל להקים את מערך התחקור האפידמיולוגי בתוך שבועיים והאפקט של משימה זאת יורגש בעוד שלושה-ארבעה שבועות.

"מהאזרחים", ציין והדגיש, "נדרש דבר פשוט: עטיית מסיכה. במדינות שבהן היתה עטיית מסיכה נמוכה, התחלואה גבוהה ולהפך. זה מאמץ אישי קטן שיוביל להישג לאומי אדיר". כמו כן הצביע על הצורך בשמירה על ריחוק חברתי והימנעות מהתקהלויות כדי להשיג ירידה במקדם ההדבקה מתחת ל-0". על פי התכנית, הקריטריונים שייקבעו מעתה יגדירו את מספר האנשים שיכולים לשהות בכל מקום בהתאם לגודלו.

גמזו שב והדגיש את תפקיד בתי החולים במה שהגדיר "ברומטר" על מנת לקבל באורח שוטף תמונת מצב ותחזית לסכנת אי ספיקה של מערכת הבריאות. המטרה היא להיות בקשר רצוף עם מנהלי בתי החולים. "כשאלה יאותתו – ירימו דגל אדום", כניסוחו – "שהם מגיעים לקו האדום מבחינת מספר המאושפזים, לא יהיה מנוס אלא להחמיר בהגבלות".

בדיון שקיים עם ראשי הרשויות המקומיות אמר גמזו כי יאפשר לרשויות שיסומנו כ"ירוקות" אוטונומיה מלאה להפעיל אירועי תרבות; ערים "צהובות" יקבלו תקציב פר-תושב, שמטרתו להפוך את העיר ל"ירוקה" וערים "אדומות" ינוהלו באופן מלא על ידי פיקוד העורף עד שהתחלואה בהן תרד.

כמו כן הודיע שיימשכו איכוני השב"כ ש"עוזרים להכניס אנשים לבידוד 'בזמן אפס'. כרגע אנחנו לא מצליחים לעשות זאת בלעדיהם אבל זה עוזר להקטין בתחלואה. לכן, בינתיים, זה יימשך".

בין המגיבים הראשנים לדברי גמזו אמש היה אל"מ (מיל.) ד"ר ארז ברנבוים, מנכ"ל בית החולים הציבורי אסותא אשדוד, לשעבר קצין רפואה ראשי של חיל האוויר. הוא התייחס לכוונה להעביר סמכויות לידי צה"ל: "סמכויות כן - אחריות לא", אמר ד"ר ברנבוים. "בעת שגרה, אין זה נכון לקיים ערבוב בין המערכת הצבאית לזו האזרחית. ראוי שכל אחת תשמור על עצמאותה.

"עם זאת", אמר, "אין ספק כי אנו נמצאים בנקודת זמן קריטית ועלינו לעשות שימוש במקסימום הכלים העומדים לרשותנו להתמודדות עם נגיף הקורונה. למערכת הצבאית יש יתרונות החסרים במערכת הציבורית ובכלל זאת גמישות ניהולית, כוח אדם זמין ומוגבל פחות, מינימום אילוצים הנוגעים לימים ושעות עבודה וביורוקרטיה פחותה. אבל, לצד חלוקת הסמכות והמשימות, האחריות הכוללת חייבת להישאר בכל עת בידי קברניטי משרד הבריאות", הדגיש מנכ"ל אסותא-אשדוד.

נושאים קשורים:  פרופ' רוני גמזו,  קורונה,  חדשות,  עטיית מסיכה,  תחלואה
תגובות
אנונימי/ת
29.07.2020, 19:50

אנחנו

אנונימי/ת
29.07.2020, 19:55

מעניין מה דעתו של הפרופ הנכבד על כניסתם של 17000 אברכים ממדינה מוכת קורונה. איך זה משפיע על אמון הציבור? איך משפיע על הרצון לשדר שהמאבק נטול פוליטיקה?

אנונימי/ת
29.07.2020, 19:58

מה זה משנה? זה לא ששואלים אותו בעניין. זה מהלך שהוביל שר הפנים, וברור שזה מהלך פוליטי.
אבל לגמזו אין יכולת להתערב בכך. למקרה ששכחת - פקיד לא נותן הוראות לשר. אפילו אם במקרה מדובר בשר שהוא עברין מורשע.

29.07.2020, 19:57

גמזו חד, מוכשר וכריזמטי. מוסיף כבוד לרופאים ולרפואה. ב ה צ ל ח ה!

אנונימי/ת
29.07.2020, 20:03

אנחנו מותשים רצוצים וגמורים עובדים 7 ימים בשבוע מבוקר עד ליל. מבצעים חקירות אפידמיולוגיות ללא הפסקה כאשר מתמודדים עם חוסר שיתוף פעולה מצד החולים, אלימות מילולית, הפרת הנחיות הבידוד כשאין אכיפה בנושא. רודפים סביב הזנב של עצמנו, ללא תוצאות בשטח. יש כפילות לא הגיונית, גם קופ"ח מתקשרים לחולים וגם משרד הבריאות כששואלים את אותן השאלות ולא מאחדים את החקירות למערכת אחת. צריכים להתקשר לקופ"ח ולהתחנן שקודם יענו לנו ואז שימסרו לנו טלפונים נוספים של חולים כדי לגלות שהחולים ניתקו את הטלפון ואין מי שיענה לחקירה. במקום שכל חולה יחוייב למלא על עצמו באפליקציה מתוחכמת יותר מקומות שהיה ומגעים המחוייבים בבידוד. הכל נעשה בצורה מיושנת, איטית וללא תוצאות. נשמח מאוד שהמשימה תעבור לצה"ל!!!

אנונימי/ת
29.07.2020, 21:50

מי שמאמין לו .. שיקום..

מבקשת מפרופ גמזו לא לתת להכניס 17000 תושבי אמריקה לארץ.אמריקה מקום ראשון או שיני בעולם במספר חולי קורונה
אין שום סיבה בעולם !!!
גם הבידוד לאחר כניסתם ארצה הוא על חשבונינו!!!

אנונימי/ת
30.07.2020, 06:56

ציפי כנראה שלא הבנת את תפקידו של גמזו.
גמזו לא זה שבסמכותו לקבוע מי יכנס ומי לא.

אנונימי/ת
30.07.2020, 11:32

אם זה לא בסמכותו למנוע התפרצות חדשה של המגפה אז מה הוא עושה בתפקיד?

אנונימי/ת
30.07.2020, 12:24

למנוע התפרצות חדשה - זה משפט מאוד כוללני. הוא איננו נבחר ציבור. הוא יכול לעשות רק מה שמרשים לו לעשות.
מניעת כניסת זרים למדינה זה במסגרת משרד הפנים. ולדרעי יש כנראה אינטרס להכניס אותם.

אנונימי/ת
31.07.2020, 11:31

אתם יכולים להסתובב עם שלט גדול "אנחנו שונאים חרדים", וככה נדע את זה קבוע, בלי שתצטרכו לומר זאת שוב ושוב.
אתם מוזמנים לנמק בצורה הגיונית, למה כל אדם מכל מדינה בעולם רשאי להיכנס לארץ תחת חובת בידוד, ורק בחורי ישיבות שמזרימים לכאן בקביעות, בכל שנה, מאות מליוני שקלים - לא.
אחרי שתענו על זה, תסבירו לי למה סטודנטים רשאים להיכנס לכאן כבר מחודש מאי, ובחורי ישיבות לא.
לדעתי אתם גועל נפש של אנשים, אבל את העמדה הזו כמובן אשמור לעצמי.

אנונימי/ת
31.07.2020, 11:32

באיזה אופן הבידוד על חשבוננו?
מצופה מפרופסור לכבד יותר את מילותיה.

אנונימי/ת
31.07.2020, 11:59

הטיעון בנוגע לשנאת חרדים הוא בבחינת איש קש דמגוגי.
לא מדובר באזרחים ישראלים ולכן אין שום חובה להכניסם לישראל. ארצות הברית היא המדינה עם מספר חולי הקורונה הגבוה בעולם ואחת המדינות עם כמות חולים לנפש מהגבוהות בעולם (אני לא מחשיב מדינות כמו ותיקן או סן מרינו). כך שמניעת כניסה של אנשים שאינם אזרחים בכמות גדולה ותוך זמן קצר, ממדינה שהיא אדום בוהק בעת הזו היא הרבה יותר מהגיונית.
בדיוק כמו שאם יש מדינות שלא מוכנות להכניס ישראלים עקב קורונה - זה לא הופך אותן לאנטישמיות.
ברור לגמרי שהסיבה שמכניסים אותם היא שמפלגות מסוימות נמצאות בקואליציה ופועלות ממניעים שהם נטו סקטוריאליים.
אז בבקשה לא להיתמם.

31.07.2020, 12:02

מצדדת מאוד בבקשה, צעד פוליטי של עסקנים (גם אם הם שרים) אשר יגרום בוודאות להעלאת מספר החולים/נשאים ונמשיך להופיע כמדינה אדומה.
שטראמפ ישמור אותם אצלו - שם הם היו עד עכשיו.

אנונימי/ת
02.08.2020, 12:40

אדון אנונימי 11:59, עדיין לא הבנתי תחת איזה טיעון חוקי אתה מבקש להפלות בין האנשים השונים שמגיעים לכאן מארצות הברית. כל אדם רשאי להגיע מאר.ה"ב תחת חובת בידוד. אתה שונא חרדים, ולכן לא מאפשר להם לנחות כאן תחת אותה מגבלה. כבודו מוזמן לספק הסבר חלופי ומשכנע.
ד. אגב, הדבר האחרון שניתן לומר על מוצאם של הבחורים הוא 'אדום בוהק'. הם מגיעים משכונה עם חיסון עדר משובח וכמעט הרמטי. עד כאן עובדה.

אנונימי/ת
02.08.2020, 13:10

הטיעון הפשוט הוא שלמדינה ריבונית יש זכות להחליט מי יכנס לגבולותיה ומי לא, כאשר לא מדובר באזרח.
הם אינם אזרחים.
כשמחליטים אם לאפשר או לא, השיקול הוא מקצועי. יש הבדל בין טפטוף של אנשים, לבין הגעה של מסה גדולה תוך זמן קצר. ביחוד כשמדובר ממדינה שהיא בהחלט אדומה.
אתה יכול להמשיך לטעון עד מחר שאני שונא חרדים, כי פשוט אין לך טיעון. בדיוק כמו שאינך מסוגל להתמודד עם העובדה שהסיבה היחידה שמאפשרים להם להכנס היא לחץ וכוח שנמצא בידי מפלגות סקטוריאליות שהשיקול העיקרי שלהן הוא דאגה לסקטור שלהן. עד כאן עובדה

02.08.2020, 20:15

מדבריך אפשר להבין שכחול לבן, הליכוד או יש עתיד דואגות לחרדים, ורק ש"ס ויהדות התורה הן מפלגות סקטוריאליות. 'מפלגות מיעוטים' זו הגדרה מצוינת. 'מפלגות סקטוריאליות'? כולן כאלה באותה מידה.
-
בעצם מה ההבדל בין אנונימי לשם עט?
-
האיש שמתעלם מ-2 טיעוניי, מטיח בי שאין לי טיעון. להזכיר:
1. מה הקריטריון שלפיו אתה מבקש למנוע הגעה לישראל? סטודנטים כן תלמידי ישיבות לא? לדבר הזה אתה קורא שיקול מקצועי???
2. בברוקלין קיים חיסון עדר מהודר. אין חולים ואין מתים. זה המצב.
-
למדינה ריבונית אין זכות שרירותית להחליט מי ייכנס לגבולותיה. ממש לא. המדינה מחויבת לנמק באופן סביר את החלטותיה, והן כפופות גם לביקורת שיפוטית.
אלה הסטנדרטים שהבג"צ שלכם אימץ, חלילה לא בנוגע לחרדים כמובן.

אנונימי/ת
02.08.2020, 20:19

באופן אישי אני בכלל לא בטוח שהגעת הצעירים לישראל היא מהלך נכון בעת הזאת.
אבל אני חושב שאין דרך חוקית למנוע אותה, ושהמתקפה המתוזמרת על האישור נובעת מכל דבר חוץ מדאגה לבריאות הציבור.

אנונימי/ת
02.08.2020, 22:18

אז עכשיו אתה מנסה לשבור שיא בהיתממות לגבי היותה של יהדות התורה מפלגה סקטוריאלית? אמנם גם ש"ס היא כזאת, אבל במידה פחותה, זו הסיבה לתנודתיות במנדטים שלה. במקרה של יהדות התורה המנדטים מבטאים בצורה עקבית ויפה את נתח הציבור המשתייך לסקטור הספציפי באוכלוסיה. זו הסיבה שגם הסקרים מנבאים בצורה מדויקת את תוצאות האמת במקרה הזה.
אתה כנראה לא מספיק בכיר במערכת הבריאות (או שאינך עובד במערכת הבריאות כלל), כי אחרת היית כבר מזמן מקבל מיילים מחיים, ומי שקבל יודע מה שאני מדבר, בתקופה שליצמן היה שר בריאות.
האמירה בגצ שלכם , קצת אומרת משהו עליך. לא יודע מי זה *שלכם* לאיזו קבוצה אתה בדיוק מתכוון. אבל זה בגצ שלך באותה מידה.
מדינה ריבונית בהחלט יכולה להחליט מי יכנס לגבולותיה - עובדה שישראלים לא יכולים עכשיו לטוס לכל מדינה שמתחשק להם.
השיקול , כמו שכבר הסברתי בתגובה הקודמת הוא המדינה ממנה מגיעים , כמות האנשים המגיעה, ותוך כמה זמן מגיעים.
אם עדיין לא הצלחת להבין - צר לי. כנראה שלא מדובר בעומק המושג אלא בקוצר המשיג.

אנונימי/ת
04.08.2020, 15:31

לידעתך רק אזרחי מדינת ישראל מורשים להכנס.
יואילו האברכים ותאזרחו קודם

אנונימי/ת
10.08.2020, 19:06

מקבל משכורת על"ח הציבור

אימון/רענון מערך המילואים של חר'פ - בתי חולים שדה.
באם התחזית להתפרצות השפעת , בנוסף לתחלואת הקורונה עשויה להתממש , מן הדין להערך להרחבה משמעותית של מיטות האשפוז הכלליות :
הדרך לכך בעת הצורך, עשויה להיות ע'י פריסה של בתי-חולים שדה של חר'פ/צה'ל-במערך המילואים (שתפקודם ברחבי תבל בעת מצוקה רבת נפגעים , זכתה לתשבחות אין ספור).
לשם הערכות זו יש לבצע עתה אימון/רענון מתאים שלהם.
כמו כן , ראוי להכין בדרך דומה את יח' השקום וההחלמה הקיימות במערך המילואים של חר'פ/צה'ל.
הצעתי נובעת מן הנסיון המוצלח שחוויתי בהפעלתם של גופים אלה בעת היותי מר'פ צפון במלחמת "ששת הימים" -1967, וכרע'ן-רפואה במקרפ'ר (אחריות על המערך התפעולי-רפואי של חר'פ) במלחמת "יום כיפור"- 1974.
בברכה, לשעבר מר'פ צפון 1967-9, רע'ן רפואה/מקרפ'ר1973-4, מנכ'ל מ. בריאות 1986-7.

אנונימי/ת
30.07.2020, 12:26

השפעת דווקא צפויה להיות קטנה מהרגיל. ראה מה קורה בחצי הכדור הדרומי. המסכות והריחוק פועלים גם על השפעת

התכנית הזו באופן כללי היא הנכונה. היא היתה מוכרת מארצות אחרות לפני זמן רב. בגלל משחקי כח היא לא אומצה בישראל . הבעיה העיקרית : לשכנע את הציבור להתנהג באחריות. הכאוס הקיים וההפקרות המתלווה אליו ובעיקר- חוסר האמון הגיעה לשלב כזה שרק שיטור ייעודי ( לא משטרה) עם סמכויות ופיקוח צמוד בכל המוסדות והמרחבים יכולל כיום להכניס את האזרחים לסדר. אם לא ינתנו פתרונות כלכליים נאותים למגזרים שנפגעים מהאיסורים ההכרחיים , האמון לא ישתקם. המענקים שיפוזרו לציבור הם שטות שמקלקלת את החברה וערכיה עוד יותר. בנוסף- אם גמזו לא יקבל מלוא הסמכויות- שום דבר לא יקרה.

אנונימי/ת
31.07.2020, 03:58

"התכנית של גמזו " איננה שלו. היא פורסמה עוד במרץ 2020 על ידי השר בנט. הוא פשוט עשה העתק- הדבק. כרגיל גמזו דואג לגמזו! אולי ישיג לעצמו עוד קידום

אנונימי/ת
02.08.2020, 12:41

כשלא העתיקו את תוכניתו של בנט צעקתם: למה לא מעתיקים את התכנית של בנט?!
כשמעתיקים אותה אתם אומרים: גמזו דואג רק לגמזו.
מתי תהיו מרוצים?