מעכבי IDO1

מעכבי IDO1 יכולים לשפר את התגובה לטיפולי הקרנות בקרב מטופלים עם סרטן המעי הגס והרקטום

החוקרים הצליחו להראות כי מעכבי IDO1 משפרים את היעילות של טיפולי ההקרנות, ומפחיתים את תופעות הלוואי הקשורות לטיפול, בקרב מטופלים עם סרטן מקומי מתקדם של המעי הגס והרקטום

סרטן המעי הגס (הדמיה: שאטרסטוק)

סרטן המעי הגס והרקטום הוא אחד הגורמים המובילים בעולם לתמותה. טיפולי כימותרפיה והקרנות מהווים עדיין את הגישה הטיפולית המקובלת במחלה מקומית מתקדמת, כאשר טיפולים מכוונים למערכת החיסון מתאימים רק לחלק קטן מהמטופלים.

ביטוי של המטרה האימונואונקולוגית IDO1י(indoleamine 2,3 dioxygenase 1) בסרטן המעי הגס והרקטום קשור לתוצאים קליניים פחות טובים, אך אין מספיק מחקרים שבדקו את הפוטנציאל של IDO1 כמטרה טיפולית.

במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו את האינטראקציה בין המסלול של IDO1 לבין טיפולי הקרנות בסרטן המעי הגס והרקטום. החוקרים השתמשו בשורות של תאי סרטן המעי הגס והרקטום מבני אדם ומעכברים, אורגנואידים, מודלים של השתלה סינגנאית של סרטן המעי הגס והרקטום בעכברים, ורקמות שנלקחו מבני אדם עם סרטן המעי הגס והרקטום שעברו טיפולי הקרנות.

החוקרים מצאו כי הפעילות של IDO1 נחסמה ע"י שימוש במעכב IDO1 קליני, Epacadostat וע"י הפרעה גנטית. בנוסף, הם מצאו כי הקרנות גרמו לביטוי יתר של IDO1 בסרטן המעי הגס והרקטום דרך איתות IFN מסוג 1 ו-2. כמו כן, הפעילות האנזימטית של IDO1 הושפעה ישירות מהרגישות של סרטן המעי הגס והרקטום להקרנות. עיכוב של IDO1 גרם לסרטן המעי הגס והרקטום להיות רגיש יותר למוות תאי בעקבות ההקרנות, בזמן שהמטבוליט של IDO1,יKynurenine הוביל דווקא להגנה בפני ההקרנות.

תוצאות המחקר הראו גם כי עיכוב IDO1 העצים ציטוקינים Th1 ופקטורים המווסתים תאים מיאלואידים במיקרו-סביבה הגידולית וקידם את אפקט Abscopal על תאים מחוץ לשדה ההקרנות. בשונה מכך, חסימה של IDO1 הגנה על תאי אפיתל תקינים במעי הדק מהרעילות של ההקרנות והאיצה את תהליכי ההחלמה מבחינת איבוד משקל הקשור להקרנות, מה שמצביע על כך שישנה השפעה על הקטנת תופעות הלוואי.

החוקרים הסיקו כי תוצאות המחקר מראות שעיכוב IDO1 מגביר את היעילות של טיפול הקרנות בסרטן המעי הגס והרקטום. בנוסף, הם סברו כי הממצאים מספקים סיבה הגיונית לחקור את השימוש במעכבי IDO1 כטיפול אדג'ובנטי להקרנות בקרב מטופלים עם סרטן מקומי מתקדם ספורדי או קשור לקוליטיס של המעי הגס והרקטום.

מקור: 

Chen, B. et al. (2020) Cancer Immunology Research 8,4.

נושאים קשורים:  מעכבי IDO1,  טיפולי הקרנות,  טיפול אדג'ובנטי,  עמידות להקרנות,  מחקרים,  סרטן המעי הגס והחלחולת
תגובות