חדשות

במשרד הבריאות דורשים מהאוצר לדחות לתקציב הבא את עדכון נוסחת ה"קאפ"

במשרד הבריאות דורשים להאריך את הנוסחה שלא עודכנה מאז 2014 | מנהלי "הדסה" ו"שערי צדק": "להמשיך באותה נוסחה תהיה פגיעה אנושה בנו - הקורונה יצרה בור תקציבי וללא סיוע לא נוכל לשלם משכורות"

פרופ' זאב רוטשטיין. "אם לא נעצור את ההדבקה בין מפיצי העל, אין סיבה שלא נגיע לגל שלישי". צילום: פלאש 90

משרדי הבריאות והאוצר מצויים בקרב על תקציב המדינה וחוק ההסדרים. משרד הבריאות דורש לדחות לתקציב הבא את עדכון נוסחת ההתחשבנות שבין קופות החולים לבתי החולים (ה"קאפ") בהיקף של כ-18 מיליארד שקל בשנה ולהאריך שוב בחוק ההסדרים את הנוסחה הקיימת בנושא משנת 2014. בשנה וחצי האחרונות שני המשרדים תכננו נוסחה חדשה, שאמורה להיות תקפה לראשונה לחמש שנים ולהתעדכן בהתאם להיקף הפעילות הנוכחי של בתי החולים. כך דיווחה הבוקר (ה') רוני לינדר ב"דה מרקר".

במשרד הבריאות טוענים שלא הובהר בכמה כסף מתוקצבת התכנית ולכן איננו יכול להתחייב לתכנית לחמש שנים שעלולה לשחוק את תקציבי בתי החולים. עוד הובע חשש כי הדחייה בעדכון תקציבי בתי החולים, בינואר או בפברואר, תגרום לאי יציבות בשיא משבר הקורונה ותדחה יוזמות לשיפור השירות במחלקות פנימיות הכלולות בחוק הקאפ. הנפגעים העיקריים מהמאבק הזה הם בתי החולים הנמצאים במצב של חוסר ודאות לגבי תקציביהם וגם בכל הנוגע לפיצוי על הפסדים במשבר הקורונה, ובראשם בתי החולים הציבוריים-עצמאיים שאינם נהנים מתמיכת המדינה, ביניהם "הדסה" ו"שערי צדק".

מנכ"ל הדסה, פרופ' זאב רוטשטיין, צוטט בדיווח: "בתי חולים שלא טרחו, לא עשו, לא שיפרו ולא הגדילו את התפוקות שלהם עם אותו כוח אדם מקבלים פרס ואילו בתי חולים שהזיעו, הגדילו תפוקות, טיפולים וניתוחים עם אותו כוח אדם והתייעלו מאוד - מקבלים עכשיו סטירה... אף בית חולים ציבורי לא יהיה מסוגל לשלם משכורות יולי ב-1 באוגוסט. ייבשו את בתי החולים, היכו אותם".

פרופ' עופר מרין, מנהל "שערי צדק", אמר: "זה פשוט הזוי. רוצים להאריך נוסחה שעודכנה לפי הפעילות שלנו ב-2014. בשבע השנים שעברו היקף פעילות חדר המיון שלנו הוכפל והפעילות בכל בית החולים צמחה ב-50%-80%. להמשיך באותה נוסחה בלי לעדכן את התקצוב תהיה פגיעה אנושה בנו".

פרופ' מרין מסר כי שערי צדק "הגיש תקציב ל-2020 והתחייב לסיים באיזון, אבל הקורונה יצרה בור שאין שום דרך לגשר עליו. נגרמו הוצאות של 40-30 מיליון שקל להקמת מחלקות במקביל לירידה בהכנסות מפעילות רפואית אחרת בגובה של יותר מ-60 מיליון שקל. יש חסר המסתכם ב-100 מיליון שקל. "אין בית חולים אחד בארץ שיכול לעמוד בהגדלת גירעון שכזו. כדי לשלם משכורות אנחנו חייבים סיוע".

נושאים קשורים:  בתי חולים,  תקציב בתי החולים,  הסכמי הקאפ,  משרד האוצר,  פרופ' זאב רוטשטיין,  פרופ' עופר מרין,  קורונה
תגובות