קורונה בישראל

מנכ"ל משרד הבריאות: נתוני התחלואה מדאיגים אך לא איבדנו שליטה על המצב

פרופ' חזי לוי מתייחס לתרחישי הקיצון שהוצגו על ידי המל"ל, סבור שאין מקום לסגר נוסף, אך בעקבות העלייה בתחלואה הורה לפתוח מחלקות קורונה נוספות | השר אדלשטיין הודיע כי הוא תומך בחוק האיכון

פרופ' חזי לוי, מנכ"ל משרד הבריאות. צילום: פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, קיים אמש (א') את התדרוך הראשון שלו לתקשורת מאז נכנס לתפקידו והקדיש אותו לחששות מפני התחדשות ההתפרצות של נגיף הקורונה בישראל. פרופ' לוי פירט את נתוני התחלואה העדכניים לאתמול, ציין שהעלייה בהם אכן מדאיגה אבל הדגיש: "לא איבדנו שליטה על המצב".

היום צפוי "קבינט הקורונה" להתכנס לדיון בהגברת האכיפה של הנחיות משרד הבריאות להתנהגות הציבור, לדון גם בהטלת סגרים נקודתיים ובהנחיה למשרד המשפטים לבחון את העלאת הקנסות על הפרת ההנחיות. נושא נוסף שבו יתבקשו השרים לקבל החלטה הוא האם לחדש את איכוני השב"כ - נושא שנוי במחלוקת בין כמה משרי הממשלה לבין השב"כ.

מימין לשמאל: פרופ' סיגל סדצקי, שר הבריאות יולי אדלשטיין, מנכ"ל המשרד פרופ' חזי לוי והמשנה למנכ"ל פרופ' איתמר גרוטו בתדרוך. צילום: דוברות משרד הבריאות

עמדת שר הבריאות יולי אדלשטיין, כפי שהובעה בדיון שקיים עם בכירי המשרד: "חוק האיכון חשוב מאוד. עדיף שהמידע יהיה בידי השב"כ מאשר בידי חברה פרטית שהשד יודע מהם האינטרסים שלה. אנחנו בימים קריטיים וקטיעה מהירה של שרשרת ההדבקה, בין היתר באמצעות חוק האיכון, חשובה מאוד כדי לשטח את העקומה תוך השארת המשק פתוח".

פרופ' לוי מסר בתדריך כי אכן בימים האחרונים התגלו כ-300 מאומתים לנגיף ביום, לצד עלייה בכמות בדיקות הדיגום והסריקה שנעשו, "אך זה לא ההסבר היחיד לעלייה בתחלואה כיוון שגם שיעור החולים שמתגלים בבדיקות עולה", ציין.

"אנחנו רואים הרבה יותר חולים צעירים, יותר מאשר שראינו בחודשי הסגר", המשיך פרופ' לוי, "המאומתים מפוזרים ביותר מ-50 ישובים, מה שמלמד על כך שזו התפשטות קהילתית רחבה. אם בהתחלת המגיפה היה אחוז ניכר של חולים ששבו מחו"ל, כעת זה לא קיים ומדובר בתחלואה קהילתית, מה שמציג אתגר גדול למערכת בביצוע קטיעת שרשראות ההדבקה וחקירות אפידמיולוגיות".

עוד מסר פרופ' לוי כי הורה לפתוח שלוש מחלקות קורונה נוספות, "כדי לקדם את פני העלייה באשפוזים ובחולים קשים ומונשמים. אנו מקיימים הערכות מצב עם הנהלת משרד הבריאות, שר הבריאות, ראש המל"ל, ראש הממשלה ומנכ"לים נוספים ממשרדי הממשלה", אמר.

בתשובה לשאלה האם יש מקום להטיל סגר, אמר מנכ"ל משרד הבריאות כי איננו מאמין שיש מקום להטיל סגר בשלב הזה, אך הזהיר: "אם לא יישמרו הנחיות משרד הבריאות, ייתכן שהוא יוטל בעתיד".

"אנחנו חיים עם המחלה", הדגיש פרופ' לוי, "היא לא נעלמה, אבל אנחנו יכולים לה. ניתן לפעול במשנה זהירות תוך הקפדה על הכללים כדי להימנע מפני סגר. אף אחד לא רוצה לחזור לסגר; אף אחד לא רוצה לסכן את הבריאות. אם נבין שהמחלה עוד בקרבנו, שהיא לא תמה ונבין שאנחנו יכולים להשטיח את העקומה ולהקטין במספר הנדבקים, נוכל להתקיים בצל הקורונה, אבל זה ייקח עוד זמן רב עד שיפתחו חיסונים ותרופות ייעודיות למחלה".

בהתייחסו לנושא הבדיקות, אמר פרופ' לוי: "הבדיקות הן דבר חשוב. היום אנחנו יותר ליברליים ומנסים להקפיד לעשות יותר בדיקות אך צריך גם להקפיד לפענח אותן נכון. אם נעשה בדיקה לכל הא-סיפטומטיים שלא באו במגע עם חולה, אין בזה שום תועלת במניעת המחלה. מצד שני, הגברנו את עריכת הבדיקות בקרב הא-סימפומטיים שהיו בסביבת מי שהם במעגל הראשון והשני של חולים מאומתים וכן גם בבתי האבות. הגברנו את ביצוע הבדיקות בקרב אוכלוסיית העובדים הזרים והאחרים ואוכלוסיות מוחלשות. נפתחה מעבדה נוספת בפתח תקווה וכל זאת במטרה לקטוע את שרשרת ההדבקה ככל שניתן.

"אני לא רוצה להלך אימים, אך אם נראה שהמתווה שנקבע לא נשמר וההנחיות לא מבוצעות, נצטרך אולי לאסור את מה שהתרנו, לפחות חלקית".

בהתייחסו למערכת החינוך, אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "אם תהיה פעילות בחופש הגדול, כגון בתי ספר של הקיץ, אנחנו מצפים שהם יפעלו במתווה המצמצם את החשיפה: חובת שימוש במסכות, שמירה על מרחק, הקפדה על היגיינה - הכל לפי ההנחיות".

פרופ' לוי ניצל את התדרוך כדי לקרוא לציבור להתחסן מפני השפעת העונתית: "החורף מציב בפנינו מצב בעייתי. הסימפטומים של שפעת וקורונה דומים. בראשית החורף השנה לא יהיו חיסונים לקורונה, אך יהיו גם יהיו חיסונים לשפעת. אני קורא לכל אזרחי ישראל: התחסנו לשפעת! ככל שנתחסן יותר לשפעת, נחלה בה פחות; נוכל להקל על בתי החולים ועל העומס".

עוד אמר: "תרחישי הקיצון, המדברים על 5,000-3,000 מונשמים לא בהכרח יקרו, אבל אנחנו בודקים אותם ובמקביל רוכשים עוד מכשירי הנשמה כדי שיהיה מלאי מספיק לכל מצב".

נושאים קשורים:  פרופ' חזי לוי,  יולי אדלשטיין,  משרד הבריאות,  מנכ"ל משרד הבריאות,  קורונה,  תחלואה,  שפעת,  חוק האיכון,  חיסון נגד שפעת
תגובות
אנונימי/ת
22.06.2020, 20:38

פרופ' לוי קורא לציבור להתחסן מפני השפעת אבל לא קורא את הכתבה בהמשך:"רק חצי מכמות החיסונים לשפעת שהזמינו בקופות אושרה על ידי הספקיות..."

23.06.2020, 07:59

מנכ״ל מבריק

אנונימי/ת
23.06.2020, 08:47

יהיה מי שידע לתפעל את כל ה 3000-5000 מכונות הנשמה?

30.06.2020, 14:28

זה אולי היה נכון ל 22/6 . אבל היום ב 30/6 ברור שאיבדתם שליטה.