• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

הדרך לעצור את שרשרת הההדבקה: תוצאות בדיקות לקורונה בתוך 24 שעות

צוות רב תחומי של מומחים ברפואה, אפידמיולוגיה וכלכלה מסביר מהו עקב אכילס בביצוע הבדיקות המדגמיות לקורונה והחקירות האפידמיולוגיות בישראל

מעבדת בדיקות לקורונה. צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

דו"ח חדש שעומד לפרסם צוות רב תחומי שבו רופאים, אפידמיולוגים, פיזיקאים, כלכלנים ואחרים ובו לקחי הגל הראשון של מגיפת הקורונה והמלצות לקראת הגל הבא, מקדיש פרק מיוחד לסוגיית קטיעת שרשראות ההדבקה. את הדו"ח חיברו פרופ' מאיר אורן, פרופ' נטליה בילנקו, פרופ' דורון חבצלת ופרופ' דב שורץ ועליו מדווחת הבוקר (ד') רוני לינדר ב"דה מרקר".

מחברי הדו"ח ציינו כי אמנם בימים האחרונים מבוצעות מספיק בדיקות לקורונה, כ-15 אלף כפי שמדווח על ידי משרד הבריאות, אך עקב האכילס בהיקף כזה הוא שהתשובות לבדיקות מגיעות מאוחר מדי.

לפי הדו"ח, לוח הזמנים האידיאלי לביצוע חקירה אפידמיולוגית הוא בתוך 12-8 שעות ממועד זיהוי חולה מאומת. היעד שהציג משרד הבריאות היה 48 שעות עבור 90% מהנבדקים, אבל במציאות מעט יותר מ-60% מקבלים את תוצאות הפיענוח בתוך 72 שעות ועד 40% אחרי חמישה ושבוע ימים ממועד הבדיקה ולאיחור הזה השלכות קשות על הרחבת היקף ההדבקות של אותם חשודים ונבדקים, איתור מגעים והעברתם לבידוד בעקבות חקירה אפידמיולוגית נרחבת, שמחייבת גם היא אנשי מקצוע מיומנים לשם כך.

מחברי הדו"ח הביאו כדוגמא את טייוואן ודרום קוריאה שבהן מתקבלות תוצאות חקירות אפידמיולוגיות בתוך פחות מ-24 שעות.

מחברי הדו"ח מציעים שבמקום להגיע לכל מאות הנדבקים החדשים ביום אך במחיר עיכוב בזמנים שיפגע בקטיעת ההדבקות, עדיף להתמקד רק בחלק מהנדבקים אך לעשות זאת ביעילות ובתוך 24 שעות להגיע במהירות לפחות ל-80% מהאנשים שהיו עם הנבדקים במגע ולשלוח אותם לבידוד בזמן. לדבריהם, "עיכוב של שלושה ימים ומעלה לא יאפשר ריסון קצב גידול מספר המאותרים היומי. גם עיכוב של 48 שעות הוא גבולי ברמות הדבקה גבוהות יותר".

לשם כך נדרש כוח אדם. אם מספר הנדבקים יעלה ל-600-1,000 ביום תידרש, לדברי מחברי הדו"ח, תוספת של עשרות רופאים ואחיות אפידמיולוגיות ועוד 600 אחיות בריאות הציבור שאינן בתקן.

אתמול בוועדת הקורונה בכנסת, אמרה פרופ' סיגל סדצקי, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, שקיים צורך מיידי בתגבור מערך החקירות האפידמיולוגיות. פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית, הזהיר: "לשכות הבריאות המחוזיות בקריסה. חקירות אפידמיולוגיות, איתור מגעים, בידוד והדרכת הציבור הם המפתח להצלחה בהתמודדות עם הקורונה. ללא תגבור מיידי בכוח אדם עבור לשכות הבריאות נהיה על סף אסון". גם משרד הבריאות מודה עתה כי נדרשת תוספת תקינה לצורך זה.

נושאים קשורים:  הדבקה בקורונה,  חקירה אפידימיולוגית,  חדשות,  קורונה,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות