קורונה בישראל

פרופ' גרוטו: "הפכתי לשעיר לעזאזל, הטעו אותי, אבל בהחלטתי לא נפל פגם"

פרופ' איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, מתאר במכתב אל בר סימן טוב את השתלשלות העניינים בפרשת הפטור למיליארדר ומציין: "ציפיתי שהנהלת משרד הבריאות תפעל באופן הגון"

פרופ' איתר גרוטו, סמנכ"ל משרד הבריאות. ננזף. צילום: פלאש 90

"טעיתי כשאישרתי לטדי שגיא פטור מבידוד בכניסה לישראל. גורם מתוך שירות המדינה פנה אלי בעניינו. הוטעיתי על ידו לגבי סיבת הביקור בישראל, אך ההחלטה נעשתה מתוך שיקול רפואי בלבד ולא נפל בה פגם. כעת מופעלת כלפי אכיפה בררנית הנובעת ממניעים זרים". את הדברים כותב פרופ' איתמר גרוטו בתשובה בכתב שהעביר גרוטו למנכ"ל משרד הבריאות היוצא, משה בר סימן טוב, ביום חמישי אחרי הצהריים, עם העתקים לשר הבריאות וליועץ המשפטי למשרד. זאת, לאחר שהתבקש מבר סימן טוב להבהיר ולפרט את השתלשלות העניינים שהובילה להחלטתו שחוללה סערה תקשורתית, לתת הקלות בבידוד למיליארדר טדי לשגיא.

פרופ' גרוטו מדגיש במכתבו כי הוטעה כיוון שנאמר לו ששגיא מגיע לאירוע משפחתי ואחר כך התברר שזו היתה מסיבה רבת משתתפים.

את ההחלטה בעניינו של המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, יקבל כבר המנכ"ל החדש של משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שהממשלה אמורה לאשר את מינויו בישיבתה היום.

בתשובתו למנכ"ל היוצא בר סימן טוב טוב מציין גרוטו כי בפרשה הפך לשעיר לעזאזל: "מסע השקרים, ההכפשות וההשמצות בתקשורת היה כמעט למעלה מכוחותיי - ועדיין נשכתי שפתיים ולא הגבתי ולו במילה, במישרין או בעקיפין, מתוך תקווה ואמונה שהנהלת המשרד תפעל באופן הגון".

"פרשת גרוטו" חשפה את מערכת היחסים העכורה השוררת בצמרת משרד הבריאות. בכירים במשרד סיפרו, בעילום שם, לכמה כלי תקשורת ובהם "ישראל היום" כי ההסכמה היא שהצעד הפומבי שננקט כלפי פרופ' גרוטו הוא "חסר פרופורציות", במיוחד כאשר היה ידוע שהמשנה למנכ"ל גם היה מוכר כ"פותר בעיות" שונות שהובאו לפניו. איש לא חולק על המקצועיות שלו כרופא ואפידמיולוג מצוין, "אבל כשהופיע בתקשורת הוא לעתים התבלבל" ונפלטו מפיו ניסוחים שונים שזכו לכותרות ועוררו תהיות. יחד עם זאת, הוא לא פעל בחלל ריק אלא באווירה שנוצרה במשרד הבריאות על ידי השר הקודם, יעקב ליצמן, שעודד את חברי ההנהלה "להיענות כל הזמן לפניות הציבור".

פרופ' גרוטו סירב להתייצב מול מצלמות ומיקרופונים כדי לספק את ההסבר שלו לפרשה אבל ביקש מדוברות משרד הבריאות להפיץ את מכתבו במלואו.

פרופ' גרוטו ציין בפתח מכתבו שהוא נכתב מבלי להיעזר בעורך דין ובניסוחו "לא עירבתי אנשים אחרים במסגרת העובדות שפורטו במכתבי". הוא מפרט את השתלשלות העניינים שהובילה להחלטתו, מדגיש שאיננו מכיר את שגיא והוא לא זה שפנה אליו. "בוודאי", הוא כותב, "שלא קיבלתי שום תמורה שהיא בכל נושא שהוא מטדי שגיא או מגורמים הקשורים אליו".

בהתייחסו לכך שהוטעה בדבר סיבת ההגעה לישראל של שגיא, כתב: "בפנייה אלי לא דובר על מסיבה אלא על אירוע משפחתי. לא מדובר היה בפטור מבידוד אלא בהקלה בתנאי הבידוד, דבר שהוא בסמכות משרד הבריאות". ההקלה היתה: שמירה על תנאי הבידוד המלאים, למעט האישור לצאת לאירוע משפחתי. ההקלה בתנאי הבידוד תואמת את מדיניות ונהלי משרד הבריאות ואין בה בשום אופן חשש לפגיעה בבריאות הציבור".

כמו כן כתב פרופ' גרוטו כי ההקלה ניתנה לשגיא לאור הנתונים הבאים: הוא הגיע במטוס פרטי מקפריסין שנחשבת ל"מדינה ירוקה" וללא חשש לחשיפה לאנשים נוספים בדרך. הוא דיווח על כך שהיה חולה בקורונה והחלים, ומכאן שאיננו יכול להדביק. כמו כן עבר שגיא בדיקת קורונה שנמצאה שלילית בקפריסין וכן בדיקה שלילית בישראל ובדיקה סרולוגית חיובית בישראל. "מצב זה מעיד על כך כי הוא אכן נחשף לנגיף בעבר, ולאור הזמן שחלף ובדיקות ה-PCR השליליות, ניתן לומר חד משמעית כי הוא לא יכול היה לסכן בהדבקה אף אחד מהפוגשים בו".

עוד כותב גרוטו: "במשך שנותיי הרבות כמשרת ציבור במערכת הרפואה בישראל, נפל בחלקי להחליט מגוון עצום של החלטות באין ספור תחומים הנוגעים לבריאות הציבור בארץ ואף בעולם. בדיעבד, אני סמוך ובטוח שחלק מהחלטותיי היו נכונות ומוצדקות, וחלקן, לצערי, לא. למרות שהרפואה היא מדע, היא אף פעם לא היתה ולא תהיה מדע מדויק. החלטות רבות, שקיבלתי כעובד ציבור שהוא קודם כל ולפני הכל רופא, לא תמיד תהיינה נהירות ומובנות לאנשים שאינם רופאים וחלקן אף לא תמיד תהיינה נכונות. על כל מקרה שבו שיקול הדעת שלי היה מוטעה והחלטה שבאה בעקבותיו הייה מוטעית: אני מתנצל".

כמו כן כתב: "מתוך סך כל ההחלטות של תקופת הקורונה, זו היתה החלטה הרבה פחות מהותית ומשמעותית והרעש שמסביבה הוא בעיקר בגלל המעורבים בה. אני עדיין סבור, שההחלטה היתה נתונה במרחב השיקול הרפואי שהיה נתון בידי".

פרופ' גרוטו גם מציין כי הפך "לשעיר לעזאזל, כי במהלך תקופת הקורונה היו הפרות רבות של הכללים שנעשו על ידי אנשים רבים וכי מופעלת כלפיו אכיפה בררנית ממניעים זרים: "במקרים רבים אנשים שונים, ובכללם בכירים, לא הקפידו על הכללים, והעבירו מסרים שערערו את אמון הציבור. אין ספק שיש להימנע מכך, אבל להפוך אותי לשעיר לעזאזל ולאשם המרכזי בתופעה הזו – זה צעד לא ראוי ואני מקווה שלא עומדים מאחוריו מניעים זרים.

"לעמת אותי בדרך שבה נעשה הדבר, עם החלטה אחת מסוימת, בין אין-סוף ההחלטות שקיבלתי בתקופה כזו – זה פשוט בלתי נתפס ובלתי הוגן. מי כמוך יודע", הוא כתב לבר סימן טוב, "כמה היה מונח על כתפיי בתקופה סוערת וארוכה זו, וביתר שאת בחודשים האחרונים בעת המאבק בנגיף הקורונה. כך החלטתי מה שהחלטתי, לטוב ולרע. ייתכן שהחלטה זו נתפסה מבחינת הנראות הציבורית כהחלטה לא נכונה, אבל אדגיש ואבהיר פעם נוספת, שלא נפל בהחלטה כל פגם מבחינה רפואית מקצועית.

"במסגרת ניהול המאבק בקורונה, יש צורך בקבלת אין ספור החלטות בזמן תגובה מהיר ובאין ספור תחומים ועניינים בהם משרד הבריאות מעורב. לא מן הנמנע שבמסגרת היומיומית והמורכבת הזו, מתקבלות לעתים גם החלטות שאינן מושלמות. ולמען הסר ספק: גם על המקרה הספציפי הזה. התחוור לי בדיעבד כי הוטעיתי לגבי סיבת הביקור, ולא ידעתי ועד היום איני יודע אם הנושא הגיע לדיון אצלך לפני שהגיע אלי ואתה שללת את האישור. אבל,– בין התנצלותי זו לבין שלל ההשמצות וההתקפות כלפיי בימים האחרונים, פעורה תהום".

גרוטו  ציין בהמשך מכתבו שהוא עובר ימים קשים ומבקש כי היחס אליו יהיה הוגן: "מסע השקרים, ההכפשות וההשמצות בתקשורת ביממה האחרונה היה כמעט למעלה מכוחותיי - ועדיין נשכתי שפתיים ולא הגבתי ולו במילה, במישרין או בעקיפין, מתוך תקווה ואמונה שהנהלת המשרד תפעל באופן הגון כדי שהדברים יחזרו למסלול תקין. אני סבור שהתקופה הארוכה שעשיתי בשירות הציבור לא יכלה להתאיין בשל החלטה בודדת אחת שנעשתה במסגרת סמכותי, בתום לב מוחלט ומשיקולים רפואיים ענייניים, גם אם מבחינת הנראות הציבורית, יש צורך להסבירה".

נושאים קשורים:  פרופ' איתמר גרוטו,  טדי שגיא,  קורונה,  בידוד,  משרד הבריאות,  חדשות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות