קורונה בישראל

האם החיסון נגד נגיף הקורונה יגיע בסופו של דבר מישראל?

אוניברסיטת תל אביב וחברה שווייצרית חתמו על הסכם לפיתוח חיסון חדשני, הבונה מחדש את ה-RBM של נגיף הקורונה ועשוי להיות מוכן לשימוש בתוך שנה וחצי

מעבדת מחקר לפיתוח תרופות וחיסונים. אילוסטרציה

אוניברסיטת תל אביב, חברת רמות למסחור טכנולוגיות שפותחו במעבדות האוניברסיטה, חברת הביו-פארמה השווייצרית Neovii וחברה בקבוצת ניאופרם שבסיסה בישראל, הודיעו היום (ה') כי חתמו על הסכם מחקר ורשיון לפיתוח חיסון חדשני למחלת 19-COVID.

חברת NEOVII תשתף פעולה עם קבוצת המדענים בהובלת פרופ' ג'וני גרשוני מבית הספר לביולוגיה מולקולרית של התא ולביוטכנולוגיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב. החברה השווייצרית זכתה בבלעדיות בפיתוח ומסחר הטכנולוגיה שפותחה על ידי פרופ' גרשוני וקיבלה אישור לפטנט.

פרופ' ג'וני גרשוני. "הדרך הטובה ביותר לנצח במלחמה זו היא לפתח חיסון הפוגע בעקב אכילס של הנגיף". צילום: אוניברסיטת תל אביב

הפיתוח מאפשר גילוי מהיר של חיסונים מבוססי-אפיטופ. שיתוף הפעולה מתמקד בפיתוח חיסון ראשון מסוגו ל-19-COVID, הבונה מחדש את ה-RBM של נגיף הקורונה – המרכיב הקריטי בחלבון המעטפת שלו שבו הוא משתמש כדי להיקשר לקולטן המהווה שער כניסה לתא האנושי. לאחר שחלבון המעטפת נקשר לקולטן בתא האנושי, מתמזג קרום הנגיף עם קרום התא וכך מתאפשר לגנום הנגיפי לחדור לתא ולגרום למחלה.

פרופ' גרשוני אמר: "אנחנו עובדים על נגיפי קורונה 15 שנה ופיתחנו שיטה לבנייה מחדש של ה-RBM בחלבון המעטפת של נגיפי הקורונה מסוג SARS-CoV ו-MERS-CoV. כשגנום של הנגיף החדש פורסם בתחילת ינואר 2020, התחלנו לעבוד על שחזור מבנה ה-RBM של ה-SARS-CoV-2, הנגיף שגורם למחלת 19-COVID ואנו צפויים להשלים את התהליך בקרוב.

"זה יהיה הבסיס לחיסון החדש. הוא עשוי להיות מוכן לשימוש בתוך שנה עד שנה וחצי. ככל שאתר היעד שבו מתמקד החיסון קטן יותר, כך גדלה בטיחותו וגוברת יעילותו. הנגיף נוקט באמצעים מרחיקי לכת כדי להסתיר את ה-RBM מהמערכת החיסונית האנושית, אך הדרך הטובה ביותר לנצח במלחמה זו היא לפתח חיסון הפוגע באופן ספציפי ב-RBM של הנגיף שהוא עקב האכילס של הנגיף".

מנכ"לית "רמות", קרן פרימור-כהן, מסרה: "אנחנו מקווים שבאמצעות שיתוף הפעולה עם NEOVII אפשר יהיה להאיץ את ייצור החיסון היעיל שיגן על האנושות מפני האיום הגלובלי".

מנכ"ל NEOVII, יורגן פוהלה, הוסיף: "התפרצות מגיפת 19-COVID הראתה עד כמה החברה האנושית שבירה ופגיעה מול מגיפה עולמית. שיתוף הפעולה עם פרופ' גרשוני ואוניברסיטת תל אביב יעניק ל-NEOVII פלטפורמה ראשונה מסוגה לפיתוח מהיר של חיסון מבטיח עבור מגיפות עולמיות שעלולות עוד להופיע בעתיד, כולל 19-COVID. החיסון ל-19-COVID סינרגטי למומחיות הליבה של NEOVII - פיתוח וייצור נוגדנים רב שבטיים והוא מהווה הזדמנות להגיע במהירות לחיסון ל-19-COVID".

נושאים קשורים:  חיסונים,  חיסון לקורונה,  פרופ' ג'וני גרשוני,  אוניברסיטת תל אביב,  מגיפת הקורונה,  חדשות,  נגיף הקורונה
תגובות
אנונימי/ת
14.05.2020, 16:09

במצב של מגפה כלל עולמית , ומשבר כלכך גדול למה לא מנסים בשיטות הישנות והטובות, להזריק פשוט נגיף מומת .
לכו תשאלו את לואי פסטר ואדוארד ג'אנר איך עושים את זה. אבל זה יותר פשוט - אם תקראו בויקיפדיה - מגדלים את הנגיף בכמויות גדולות וממיתיםמנטרלים אותו עם פורמלין או חומר אחר, ומזריקים לאנשים .

אנונימי/ת
14.05.2020, 22:28

חשבתי על זה לפניך.
כנראה שאם זה היה פשוט כל כך, היינו כבר מוזרקים ועומדים.

אנונימי/ת
20.05.2020, 13:44

או שיש אינטרסנטים שרוצים לרשום פטנט ולהרויח הרבה כסף....

15.05.2020, 16:48

מזל טוב ג׳וני יקר, בשורות טובות....
שיהיה בהצלחה, מינה ומיקי

נראה מבטיח. נוסיף לעקוב בעניין.