קורונה עולמי

עדות ממקור ראשון: רופא סיני בכיר מתאר ההתמודדות עם מגיפת הקורונה בווהאן

לקראת היציאה מהסגר בווהאן, בשיחת ועידה עם רופא ברמב"ם, מספר הרופא שעמד בחזית המשבר על מדיניות הבדיקות והטיפול בחולים: "גיל החולה אינו הגורם המכריע בחומרת התחלואה והתמותה"

רופא סיני בוחן צילום CT. צילום אילוסטרציה

פרופ' רונגמנג ג'אנג מסין סיפק בשיחת ועידה עם ד"ר מיכאל רוימי, מהמחלקה לטיפול נמרץ ברמב"ם בחיפה, שהתקיימה בעזרת מתורגמן, מידע מפורט על המהלכים המתוכננים לתקופה הקרובה בסין לקראת יציאה הדרגתית מהסגרים. המידע הועבר לידי מרכז המידע של משרד הבריאות ומערכת הביטחון בישראל לצורך תכנון מהלכים דומים.

בדיווח של רן רזניק הבוקר (ב') ב"ישראל היום" נמסר כי הרופא הסיני, שהיה בצוות שניהל בעיר ווהאן את המאבק בנגיף הקורונה, ציין כי השבוע יחלו בהדרגה הקלות על הסגר ההרמטי שהוטל בה לפני יותר מ-75 יום. לדבריו, סין כולה תחולק לאזורים לפי דרגות הסיכון למחלה. בווהאן תיאסר תנועה בין רבעי העיר. תוטל חובת מסיכות, יוגבלו ביקורים של מי שהבריאו אצל בני המשפחה, מסעדות ומקומות בילוי יישארו סגורים ותותר יציאה לעבודה רק בתנאי שלעובדים ולבני משפחתם אין כל סימפטומים. במקומות העבודה תהיה חובה לשמור על מרחק. בתי הספר ייפתחו רק לקראת הסתיו. בבירה בייג'ינג יש כוונה לחדש לימודים ביולי. תיאסר אכילה בחדרי אוכל המוניים בצבא ובמפעלי תעשיה וייאסרו התקהלויות.

הרופא הסיני מסר כי לא בוצעו בעיר ווהאן בדיקות סקר לכלל האוכלוסיה לא בתחילת המגיפה ולא בשלבים הנוכחיים בהם הסגר מבוטל בהדרגה. נבדקו רק החולים עצמם ובני משפחותיהם, ובהתאם לתוצאות הבדיקה הוחלט על האמצעים שיינקטו כמו בידוד ואשפוז. נבדקו אסירים בבתי הסוהר לאחר שלדבריו התחוללו שם מהומות עם פרוץ המגיפה.

ההערכה, כך דיווח: "הנגיף ישהה איתנו לתקופה ארוכה ועל כן הוחלט שלא להישאר בסגר מלא לאורך זמן ולהתחיל להתירו בהדרגה כדי להגיע למצב שבו גם אם יש חולים, הם יהיו תחת בקרה וטיפול".

עוד סיפר כי לקראת סוף ינואר, בעקבות 15 אלף חולים שהגיעו לשבעה בתי החולים בווהאן, הוחלט על הסגר המוחלט. בפרק זמן קצר הגיעו כ-1,000 חולים עם חום. בשלב זה כ-40% מהצוות נדבקו. היה מחסור נוראי במנשמים. "על כל מנשם היו לנו 30 חולים".

בתי החולים תוגברו בכ-15 אלף אנשי צוות רפואי מכל רחבי סין, נפתחו אלף מיטות טיפול נמרץ חדשות ונבנו בתי חולים שדה. בימים הראשונים של המגיפה, כ-10% מהחולים מתו בתוך 24 שעות מאשפוזם. בהמשך ירדה התמותה עד ל-1% היום, וזאת הודות לתוספת המשאבים הרבה, הציוד והעובדים שהועברו לבתי החולים.

הרופא הסיני סיפר עוד כי קוצרו משמרות העבודה של הרופאים והאחים במחלקות הקורונה בשל הקושי הגדול שלהם לעבוד ברציפות כאשר הם לבושים בציוד מיגון כבד.

כל מי שנדבק בנגיף, נבדקה גם כל משפחתו. חולים קלים הועברו לבידוד בבתי מלון או לבתי החולים שדה. החולים במצב הבינוני והקריטי הועברו לבתי החולים הרגילים.

הטיפול האפקטיבי ביותר לחולים הקשים היה הנשמה מוקדמת באמצעות מכונות הנשמה. לפי התרשמותו, הטיפולים התרופתיים שמנסים עכשיו בעולם לא מועילים. הטיפול בתרומות הפלזמה מחולים שהבריאו מסייע משמעותית, אך אין לכך עדיין עדויות מדעיות תומכות.

להערכתו, גיל החולה איננו הגורם המשפיע ביותר על התחלואה והתמותה יותר מגורמים אחרים כמו יכולת החמצון של הריאה וכשל מערכות הגוף האחרות והוא לא תומך בגיל כקריטריון מרכזי בהחלטה לגבי המשך הטיפול. עוד אמר כי אצל החולים הקשים משך האשפוז, לפחות בסין, היה בין חודש וחצי לחודשיים וכי יש עדיין חולים בטיפול נמרץ הנאבקים על חייהם.

אלה ששוחררו מבתי החולים נשלחו לעוד 14 יום במלון ורק לאחר מכן עברו שתי בדיקות אימות נוספות לגילוי קורונה. אם היו שליליות - שוחררו לביתם. בקרב חולים אלה, כ-20% עדיין חיוביים לנגיף ולמרות שככל הנראה אינם מהווים סכנה להדבקה, לצורך משנה זהירות הוחלט שישהו בביתם בבידוד נוסף לעוד 14 יום ויעברו עוד בדיקות.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  סין,  ווהאן,  סגר,  חדשות,  מגיפה,  קורונה,  בדיקת קורונה
תגובות