נגיף הקורונה

שאלות ותשובות לחולים במחלות ריאה על נגיף הקורונה COVID-19

ד"ר מיכל שטיינברג מהאיגוד הישראלי למחלות ריאה בתשובות לשאלות מטופלים עם מחלות ריאה כרונית על הסיכון לחלות בנגיף הקורונה ועל ההנחיות עבורם

בעקבות שאלות מטופלים עם מחלות ריאה כרונית על נגיף הקורונה, ערך ה ELF (עמותה אירופאית לחולים במחלות ריאה) ראיון עם פרופ' ג'יימס צ'למרס, מומחה למחלות ריאה ולברוכיאקטזיות, אשר התפרסם ב-5/3/2020. כתבה זו מתבססת על הריאיון, עם דגשים לקהל הישראלי מטעם האיגוד הישראלי למחלות ריאה. הנתונים נכונים ל-12/4/2020.

ש: אני חולה עם ברונכיאקטזיות, האם אני נמצא בסיכון גבוה יותר להידבק בנגיף הקורונה 19 לעומת אדם אחר?

ת: לא - כל אחד יכול להידבק בנגיף, אולם חולה במחלת ריאה כרונית כולל ברונכיאקטזיות (וגם COPD, אסתמה, סיסטיק פיברוזיס) עשוי לפתח תסמינים יותר מאדם בריא, או שמחלתו תהיה קשה יותר. עד כה, רוב האנשים שחלו בנגיף הקורונה פיתחו מחלה קלה והבריאו, אולם מיעוט החולים פיתח זיהום ריאתי או דלקת ריאות. עד כה, באופן מפתיע הסיכון העיקרי היה דווקא בחולים במחלות לב וכלי דם, יותר מאשר חולים במחלות ריאה כרוניות.

ש: עברתי השתלת ריאות, האם יש הנחיה מיוחדת לגבי?

ת: למרכז ההשתלות עשויות להיות הנחיות ספציפיות. באופן כללי, יש לפעול אחר הנחיות משרד הבריאות לגבי צורך בבידוד. אם אכן יש צורך בבידוד על פי הנחיות משרד הבריאות, מומלץ כי תיצור קשר עם מרכז ההשתלות.

ש: האם חולים במחלה נשימתית כרונית נמצאים בסיכון גבוה לתמותה מאשר אנשים ללא מחלה נשימתית כרונית?

ת: עד כה, גיל מבוגר ומחלות כרוניות, כולל מחלות ריאה ודרכי נשימה, נמצאו כמעלים סיכון לתמותה. אולם רוב האנשים שחלו עד כה, כולל אלו עם מחלות נשימה, חלו באופן קל והחלימו.

ש: מה עוד עלי לעשות כדי לא להידבק אם יש לי אסתמה?

ת: יש צעדים שחשובים לכל אדם על מנת להפחית סיכון להדבקה (זאת במידה ואתם במגע עם חולה קורונה למרות צעדי הבידוד שננקטו ולא מודעים לכך). כחולה עם אסתמה, צעדים אלו חשובים במיוחד עבורך:

  • לא לגעת בפה, אף או עיניים בידיים לא רחוצות
  • לשמור מרחק של שני מטרים לפחות מאנשים חולים
  • לשטוף ידיים היטב במים ובסבון אחרי מגע עם משטח שייתכן והוא מזוהם
  • חבישת מסכה כאשר יוצאים מהבית
  • לעקוב בקפדנות אחרי כל הנחיות משרד הבריאות לגבי בידוד

ראו עוד.

ש: יש לי COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית). האם עלי לחבוש מסכה על מנת להגן על עצמי מהנגיף?

ת: לאוכלוסייה הכללית ההנחיה כעת היא לחבוש מסכה ביציאה למרחב הציבורי. אולם, לחולים במחלות ריאה כרוניות שימוש במסכה עלול להחמיר קושי בנשימה, לכן בתוך הבית אין צורך לחבוש מסכה, ואם אתם חווים קושי בנשימה המגביל אתכם עדיף להישאר בבית. בעת חבישת מסכה יש לפעול על פי הנחיות לשימוש ולסילוק המסכה.

ש: לילד שלי יש אסתמה, על מה עלי להקפיד כעת?

ת: הנחיות לבידוד אינן שונות עבור ילדים או מבוגרים עם אסתמה. אם הומלץ לילדך לקחת טיפול קבוע (במשאף או בכדור) יש להקפיד על כך במיוחד כעת, גם אם מרגיש טוב ואין לו/לה שום תסמינים. לגבי חולי אסתמה המטופלים בטיפולים ביולוגיים (זולאיר, נוקלה, פסנרה, סינקייר, דופיקסנט) - אנו ממליצים להמשיך טיפולים אלו גם כעת.

ילדים ומבוגרים חולי אסתמה אשר מחלתם בשליטה טובה (לא משתעלים, אין קוצר נשימה, לא נזקקים לאינהלציות או שימוש במשאף להקלה מיידית אלא רק כטיפול קבוע) יוכלו לחזור לפעילות כאשר תהיה הנחיה כזו לכלל הציבור.

ש: האם יש משהו שעלי להימנע ממנו אם אני חולה בסיסטיק פיברוזיס?

ת: הנחיות לבידוד אינן שונות עבור חולים עם סיסטיק פיברוזיס. יש להקפיד במיוחד על טיפולים סדירים, כולל ניקוז ריאתי על פי הנחיות הפיזיותרפיסט. המלצות איגוד סיסטיק פיברוזיס בישראל לגבי התנהגות בעת התפרצות הקורונה נשלחו לחולים נמצאים באתר איגוד סיסטיק פיברוזיס.

ש: יש לי COPD (מחלת ריאות חסימתית כרונית). האם אני יכול להידבק בנגיף הקורונה מחיית המחמד שלי?

ת: כעת אין עדות לכך שחיות בית נדבקו בנגיף. עם זאת, ייתכן שבעתיד יתגלו מקרים כאלו, וייתכן שהעברה מחיות בית תוכח כאפשרית. לכן, יש להקפיד על היגיינה גם לאחר מגע עם חיות בית (רחיצת ידיים אחרי מגע עם חיות).

 קישורים נוספים:

אתר משרד הבריאות

סדרת כתבות של איגוד הריאות האירופאי בנושא נגיף הקורונה

איגוד הבריאות האירופאי - עדכונים בנושא הקורונה

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  הנחיות,  COPD,  מחלות ריאה
תגובות