• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
נגיף הקורונה

ה-WHO: "שיעור התמותה מקורונה גבוה מהצפוי – הנגיף אלים יותר משפעת"

ארגן הבריאות העולמי מתריע מפני מחסור בציוד רפואי ומלאי הולך ואוזל של מסיכות וחליפות מגן לצוותים הרפואיים | יותר מ-95 אלף מקרים בעולם ו-3,286 מתים

חולה קורונה מאושפז בבית חולים. צילום: שאטרסטוק

ארגון הבריאות העולמי הודיע אתמול (ד') כי "שיעור התמותה מקורונה גבוה ממה שחשבנו קודם לכן. שיעור התמותה, על פי הנתונים המצטברים שבידינו, עלה מ-2% ל-3.4%. הנגיף אלים יותר מנגיף השפעת. ייתכן ששיעור התמותה מקורונה אף יעלה מעבר לנתון הנ"ל ככל שיותר מקרי קורונה יאובחנו בעולם. לשם השוואה: התמותה מנגיף השפעת העונתית – נמוך מ-1%".

יו"ר ה-WHO, ד"ר טדרוס אדהאנום גבריזוס, אמר בהודעה: "קיימים הבדלים בין נגיף הקורונה החדש לבין נגיפים קרובים שלו כמו ה-MERS וה-SARS. על פי הנתונים, נגיף הקורונה בעל פוטנציאל הדבקה שונה מזה של נגיף השפעת: בעוד שבשפעת ההדבקה עלולה להתרחש כבר בימים הראשונים להדבקה, נגיף הקורונה כנראה מידבק רק בשלביה המתקדמים יותר. נגיף הקורונה גורם למחלה חמורה יותר משפעת. חולי קורונה קלים מחלימים בתוך כשבועיים. אלה הסובלים ממחלה קשה מחלימים רק לאחר שלושה עד שישה שבועות".

בשיחה עם כתבים במטה ה-WHO בז'נבה אמר עוד יו"ר הארגון: "אנחנו מתריעים מפני אפשרות של מחסור בציוד רפואי" והזהיר: "אי אפשר לעצור את הנגיף בלי להגן על הצוותים הרפואיים". הוא ציין כי מחירי המסיכות עלו פי שישה. ה-WHO שלח יותר מחצי מיליון ערכות אישיות של ציוד מגן לרופאים ואנשי צוות רפואי ל-27 מדינות והמלאי אוזל במהירות.

מחמור חמור במסיכות. תושבים בהונג קונג מחוץ לסניף רשת פארמה מנסים להשיג מסיכות. צילום: Lewis Tse Pui Lung/ שאטרסטוק

בסין גרם המחסור בציוד מגן להדבקתם של אלפי אנשי צוות רפואי. עשרות מהם מתו. כדי להגדיל את האספקה של ציוד המגן הגבירה סין את ייצורו על ידי הסבת קווי ייצור במפעלים לחיתולים, מעילים וסמארטפונים לקווי ייצור של מסיכות וחליפות מגן. בדרום קוריאה הורתה הממשלה ליצרנים לספק מחצית מתוצרת המיון שלהם למשרדי הדואר, לבתי מרקחת ולקואופרטיבים חקלאיים ברחבי המדינה. הם יימכרו במחירים מוזלים ובפיקוח ויוגבלו לעד חמש יחידות (מסיכות) לאדם.

לעומת זאת, רוסיה פרסמה הנחיה האוסרת לייצא מסיכות וחליפות מגן, כדי לוודא שלצוותים הרפואיים המטפלים בהתפרצות הקורונה במדינה זאת ולציבור יהיו די מהם, אם יהיה בכך צורך. גם גרמניה אסרה על ייצוא מסיכות, כפפות, חליפות מגן ומוצרי הגנה אחרים למדינות אחרות בשל החשש ממחסור בתחומיה. צ'כיה הודיעה כי תטיל פיקוח על מכירת מסיכות ברחבי המדינה.

איטליה זקוקה לעשרה מיליון מסיכות לפחות והתפשטותו המהירה של הנגיף בתחומה גרמה למצוקה רבה במערכת הבריאות. איטליה אף סגרה את כל בתי הספר והאוניברסיטאות בכל רחבי המדינה למשך שבועיים. משחקי כדורגל יתקיימו, אבל ללא נוכחות קהל.

הוועדה המארגנת של המשחקים האולימפיים, שאמורים להתקיים בטוקיו ביולי, מסרה כי "תנקוט בכל הצעדים הדרושים כדי למנוע התפשטות הנגיף בין הרצים, הצופים ואנשי הוועדה המארגנת שילוו את מרוץ הלפיד האולימפי. רצים וצופים שאינם חשים בטוב נקראו להימנע מהשתתפות באירוע. לרצים המשתתפים ייערכו בדיקות חום".

נכון להבוקר (07:00) מספר מקרי הקורונה בכל העולם עומד על 95,483 כאשר מספר מקרי המוות 3,286. החלימו 53,688. מבין החולים, 38,510 הם Currently Infected Patients ו-83% מהם במצב קל-מתון, 6,420 (17%) במצב חמור-קריטי מבין 56,974 שהם מקרים שלגביהם הושלמה האבחנה (Cases which had an outcome).

84 מדינות דיווחו על מקרים שנתגלו בהן. המוקד הגדול ביותר עדיין בסין – 80,430 מקרים מאז תחילת ההתפרצות, 52,208 כבר החלימו והתמותה – 3,013 מקרים. אחריה דרום קוריאה: 5,766 מקרים. באיטליה המוקד הגדול ביותר באירופה והשלישי בעולם – 3,089 מקרים, מהם 107 נפטרו. איראן: 2,922 מקרים (92 נפטרו), יפן 331 (6), גרמניה 262 – רק ביממה האחרונה אותרו בה 59 מקרים חדשים (עד כה לא נפטרו חולים), בצרפת 285 מקרי קורונה (73 מקרים חדשים מהיממה האחרונה, ארבעה נפטרו). בספרד 228 - (63 מקרים חדשים ביממה האחרונה, שניים נפטרו), בארה"ב - 159 (11 נפטרו), בסינגפור - 112 (אין נפטרים), בשווייץ - 93, בבריטניה 87 מקרים (36 מהם חדשים), בנורבגיה - 59 (23 מקרים חדשים), באוסטרליה - 52 (שניים נפטרו), בשבדיה - 52, בתאילנד - 43 (נפטר אחד), בהולנד - 38, בקנדה - 34, באוסטריה - 29.

בין המדינות החדשות שהצטרפו לרשימה זאת ביממה האחרונה: הונגריה, רומניה, לבנון ויוון עם מקרים אחדים.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  ארגון הבריאות העולמי,  שפעת,  מגיפה,  התפשטות מחלה,  חדשות,  ציוד רפואי
תגובות