• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ההסתדרות הרפואית לבג"ץ: לתקן עיוות המס הקיים כיום על טבק לגלגול

לקראת הדיון המכריע בבג"ץ על העלאת המס על טבק לגלגול בדומה למיסוי על סיגריות, הר"י מצטרפת לעתירה בנושא של המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן

בג"ץ בהרכב של שלושה שופטים - דפנה ברק ארז, ג'ורג' קרא ואלכס שטיין – עומד לדון ביום א' הקרוב (27 בינואר) בעתירה שהגיש המיזם למיגור העישון ושאליה הצטרפו האגודה למלחמה בסרטן והר"י, לפיה על בית המשפט להורות לשר האוצר משה כחלון להשוות את המס על טבק לגלגול למס המוטל על סיגריות רגילות. בכך אמורה לבוא כנראה לקיצה הסאגה בנושא הזה המתנהלת כבר כמה חודשים.

ב-1 בנובמבר הוציא שופט בית המשפט העליון נעם סולברג צו על תנאי, לפיו על שר האוצר לנמק מדוע לא יטיל באופן מיידי את מסי הקנייה על מוצרי טבק לגלגול באותם שיעורים המוטלים כיום על סיגריות רגילות. עד כה סירב השר להעלות את המס הזה. אלא שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע בתחילת השבוע לבג"ץ שהמדינה מקבלת את העתירה. על פי הערכות שונות, התעקשות השר כחלון שלא להעלות את המס על טבק לגלגול גרמה נזק בשווי של מיליארד שקל לפחות לקופת המדינה.

לקראת הדיון פרסמה ההסתדרות הרפואית את ההודעה הבאה: בדצמבר הגישה הר"י ביקשה להצטרף כידיד בית המשפט לעתירה בנושא של המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, וזאת בהמשך לפעילות רציפה של ההסתדרות הרפואית לקידום בריאות הציבור ולהגנה מנזקי העישון".

לבקשה צורפה חוות דעת מקצועית של רופאים מומחים בבריאות הציבור: פרופ' נדב דוידוביץ', ד"ר יעל בר-זאב וד"ר חגי לוין. בחוות הדעת ממליצים גורמי המקצוע הרפואיים לתקן באופן מיידי את עיוות המס הקיים כיום על טבק לגלגול ולהעמידו בשיעור זהה למס המוטל על סיגריות בחפיסה. התיקון, כך נכתב, חיוני לצורך הגנה על בריאות הציבור בישראל.

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, אמר: "הנזקים לבריאות מעישון טבק לגלגול דומים לנזקים הידועים היטב מעישון סיגריות רגילות, כולל מוות, זיהומים, מחלות סרטן, לב, ריאות ועוד. בניגוד למיתוס, טבק לגלגול עצמי איננו 'טבעי' יותר ולמעשה יש עדויות שהנזק מטבק לגלגול למעשן עלול להיות אפילו חמור יותר".

ד"ר יעל בר-זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, הוסיפה: "העיוות הקיים כיום בנושא המס על טבק לגלגול גרם נזק אדיר לבריאות הציבור בישראל ופוגע במוכנותם של המעשנים להיגמל מטבק.  אנו חייבים לתקן בדחיפות את עיוות המס. המחיר הזול של הטבק לגלגול עולה למדינה ובמיוחד למעשנים ביוקר רב".

פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, ציין: "ארגון הבריאות העולמי קובע שמיסוי היא השיטה היעילה ביותר עם עלות-תועלת הגבוהה ביותר להורדת שיעורי העישון בכלל, כולל למניעת התחלת עישון אצל בני נוער. בניגוד לטענת שר האוצר, מחקרים מראים שהעלאת המיסוי על טבק ובפרט השוואת המס על כל סוגי הטבק מצמצמת פערים בריאותיים וכלכליים, ועוזרת במיוחד לעניים ולצעירים".

נושאים קשורים:  המס על טבק לגלגול,  הר"י,  ד"ר חגי לוין,  פרופ' נדב דוידוביץ',  ד"ר יעל בר-זאב,  שר האוצר משה כחלון,  בג"ץ,  חדשות
תגובות