חדשות

הסתדרות המורים מתנגדת לחוק שימנע כניסת ילדים לא מחוסנים לבתי הספר

בעקבות מחדל החצבת: דרישה להחזיר לידי המדינה את שירותי בריאות התלמיד שהופרטו | איגוד רופאי בריאות הציבור: "התפרצות החצבת היא רק קצה הקרחון של המשבר בשירותי בריאות הציבור"

סגן שר הבריאות ליצמן וח"כ יחימוביץ בוועדה לביקורת המדינה. צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ' קיימה אתמול (ב') דיון על מגפת החצבת בהשתתפות סגן שר הבריאות יעקב ליצמן.

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, אמר בדיון: "התפרצות החצבת היא רק קצה הקרחון של המשבר בשירותי בריאות הציבור. אם לא תטופל בעיית השורש, עלולות להיות התפרצויות של מחלות נוספות. קיים פער חוקי ותקציבי בתחומי בריאות הציבור בכלל  ומחסור חמור באחיות בריאות הציבור בפרט. ללא חקיקה מתאימה, המקורות התקציביים למימון הפעילויות בנושאי בריאות הציבור, כולל תחום החיסונים, אינם מובטחים. קיים חסר במנגנון לעדכון תקציבי, מצב שהוביל לשחיקה ניכרת במשך השנים. הפרטת שירותי בריאות התלמיד גרמה נזק לבריאות הציבור ויש לפעול להחזרת השירות הזה לידי המדינה".

יו"ר הוועדה ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה: "אני רוצה לצאת מכאן בקריאה לשר האוצר כחלון, שיבין את המשמעות של קיצוץ רוחבי: זה קיצוץ בכל הרכיבים המשפיעים על היכולת של משרד להתמודד עם התפרצות כמו החצבת. שמענו מסגן השר ליצמן כי ביקש מהשר כחלון תוספת של 150 תקני אחיות לטיפות חלב. נאמר לו שיהיה בסדר אבל מה שקיבל בפועל הוא שלושה קיצוצים רוחביים בזה אחר זה, בסך של 96 מיליון שקל בחמישה חודשים. זו פגיעה בבריאותם של אזרחי המדינה והילדים בפרט.

"ועוד משהו: העשירים לא נפגעים מקיצוץ רוחבי. אין להם שום בעיה ללכת ולשלם 200 שקל להשלמת חיסון לחצבת. מעמד הביניים כורע תחת הנטל ואולי איכשהו יסתדר. העניים פשוט לא מתחסנים. זה נורא פשוט ודוגמה קלאסית ומוחשית ביותר לאיך שהממשלה מגדילה פערים".

ח"כ יחימוביץ הביעה התנגדות להטלת סנקציות על ילדים לא מחוסנים. "לעצור ילד בכניסה לבית הספר ולא לתת לא להיכנס, זו סנקציה משפילה וקשה. אנחנו לא רוצים שהילדים יהיו קורבן במאבק הזה. אני מבינה לחלוטין את עמדתה של מזכ"לית הסתדרות המורים וקוראת להביאה בחשבון בהכנת החוק לקריאה ראשונה. אני קוראת להעסקה ישירה של אחיות בריאות התלמיד. היעלמות המוסד הנפלא הזה היא תוצאה של מדיניות כלכלית הגוזרת קיצוץ אחר קיצוץ, 'קניית שירותים', מכרזיזציה של כל דבר שהוא בבסיס שירות המדינה - במקום עדכון תקנים".

סגן שר הבריאות ליצמן אמר בדיון: "96% מהילדים מתחסנים בישראל. זה אחוז גבוה ביותר המלמד על כך שהמערכת עובדת כמו שצריך. החצבת הגיעה לארץ מחו"ל. הנגיף פגע בעיקר באוכלוסיות במגזר החרדי ובמגזר הערבי. במגזר החרדי, הצלחנו על ידי הפעלת רבנים להביא להתחסנות. לגבי המגזר הערבי, אני פונה כל העת לח"כים הערבים שיגידו להורים ללכת להתחסן ושישפיעו.

"במשרד הבריאות, אני לא יודע מה זה 'יישוב מוכר' ומה זה יישוב לא מוכר. כולם מקבלים שירות וכל אזור הדרום מכוסה בשירותי האחיות. אני בעד החוק שמקודם עכשיו למנוע כניסה של ילדים לא מחוסנים לבתי הספר. אם אראה שהמהלך לא מתקדם, יהיו גם סנקציות על ההורים".

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד, אמרה: "אף פעם לא נרחיק מבתי הספר ילדים שלא חוסנו. גם אם ייקבעו הסנקציות הללו - לא אנחנו נבצע זאת. תפקידם של עובדי הוראה לחנך". בן דוד טענה כי כאשר משרד הבריאות הפעיל את החיסונים דרך בתי הספר, התאפשר מעקב רציף וחוסנו יותר ילדים. "צריך להילחם כדי להחזיר את האחיות לבתי הספר, כפי שהיה בעבר".

רועי רייכר, רפרנט נושאי הבריאות במשרד האוצר: "תקציב משרד הבריאות עומד על 40 מיליארד שקל. הקיצוץ הוא 40 מיליון והוא לא יפגע בבריאות הציבור. שום דבר מבסיס התקציב לא קוצץ. הקיצוץ חושב רק מתקציב מנהלי". על הדברים הללו העיר ליצמן: "מאיפה אתה יודע מהיכן אקצץ ומה אחליט? אני הולך לקצץ בדיוק איפה שכואב לכולנו".

בדיון השתתפו עוד החכ"ים ינון אזולאי (ש"ס), ג'מעה אזברגה (הרשימה המשותפת), יואל חסון (המחנה הציוני) וסופה לנדבר (ישראל ביתנו) שקראה להקים "ועדת חקירה למחדלי משרד הבריאות. פרשת החצבת", אמרה, "מלמדת על קריסת מערכות בשירות הציבורי. כל זה בנוסף למחדלי הזיהומים ותורי ההמתנה הארוכים".

נושאים קשורים:  התפרצות חצבת,  שירותי בריאות התלמיד,  חיסונים,  קיצוץ תקציב הבריאות,  ח"כ שלי יחימוביץ,  ד"ר חגי לוין,  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  חדשות
תגובות