חדשות

רופאת המשפחה חלתה בחצבת ומטופליה זומנו להתחסן בדחיפות

לפי דיווח ב"ישראל היום" 2,220 מבוטחי לאומית בבני ברק זומנו להתחסן בדחיפות לאחר שהרופאה המטפלת בהם חלתה בחצבת

חיסון ילדים. אילוסטרציה

כ-2,200 מבוטחים של קופת חולים לאומית בבני ברק נקראו על ידי משרד הבריאות להיבדק בדחיפות לשם קבלת חיסון סביל לחצבת - לאחר שהתגלה שרופאת משפחה העובדת במרפאת הקופה בעיר, חלתה בעצמה במחלה המדבקת.
בדיווח על המקרה ב"ישראל היום" נמסר כי המקרה התגלה ביום רביעי שעבר. מיד החל מבצע החיסונים במרפאת הקופה ובתחנת טיפת חלב של משרד הבריאות בבני ברק.
הערכה: הרופאה נדבקה כנראה ממטופל שהגיע למרפאה בשבוע האחרון. הרופאה עצמה, כך דווח, קיבלה בעבר חיסון אולי מסיבה זאת ביטוי מחלתה היה קל.
בדיווח נמסר עוד כי באותה מרפאה מטופלים גם חברי הקופה מירושלים, פתח תקוה, אלעד, בית שמש ביתר עילית, פתח תקווה, ואשדוד. במקביל, על פי הוראת משרד הבריאות הורי הילדים בגן ילדים בתל אביב בו נמצאת בתה של אותה רופאה נקראו לעבור הערכה אם אפשרות לקבלת חיסון יחד עם ילדיהם.
קופת חולים לאומית מסרה שהרופאה חוסנה פעמיים כנגד חצבת וכנראה נדבקה מאחד ממטופליה.

איגוד רופאי בריאות הציבור פרסם "נייר עמדה" שבו התריע כי המחסור המתמשך בתקציבים ובאחיות בתחנות טיפות חלב הביא, בין היתר, להתפרצות החצבת הנוכחית ולירידה בכיסוי החיסוני, בעיקר בירושלים שם המחסור באחיות חמור במיוחד. עוד התריע האיגוד כי "אי העמידה בסטנדרטים של טיפות החלב מהווה סכנה ברורה ומידית".
על נייר העמדה חתמו חברי וועד האיגוד פרופ' נדב דוידוביץ (יו"ר), ד"ר נטליה בילנקו, ד"ר חגי לוין (מזכיר), פרופ' ליטל קינן בוקר, פרופ' רחלי דנקנר וד"ר ערן קופל.

במסמך הודגש כי האחריות למתן החיסונים היא על המדינה, ארגוני הבריאות וגם על הורי הילדים הנושאים באחריות לילדיהם.
"מאז חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי קיים פער חוקי ותקציבי בתחומי בריאות הציבור בכלל ובתחום החיסונים בפרט. ללא חקיקה מתאימה, המקורות התקציביים לנושאי בריאות הציבור, כולל תחום החיסונים, אינם ברורים ואינם מובטחים. חסר מנגנון לעדכון התקציבי, מצב שהוביל לשחיקה ניכרת במשך השנים. היעדר החקיקה הביאה לחוסר יציבות במימון תכנית החיסונים ועדכונה. לא הובטחו תשתיות מתאימות כולל שירות טיפות החלב ושירות הבריאות לתלמיד. הוזנחה ההתמודדות עם נושא ההתנגדות לחיסונים ולא הוקצו משאבים לעידוד החיסונים. התפרצות החצבת הנוכחית חושפת את הצורך בהשקעת משאבים לשיפור הנגשת החיסונים, ובפרט לאוכלוסיות מוחלשות, בשגרה ובחירום."

עוד נאמר במסמך כי "יש לעגן בחקיקה יעדים לתקצוב הולם בהיקף הנדרש להבטחת הביטחון הבריאותי של תושבי ישראל. ניתן להתבסס על סטנדרטים שקבע משרד הבריאות בחוזר מנכ"ל 12/07 לגבי תשתיות וכוח אדם בטיפות חלב ותגבורם באזורים שבהם יש ריבוי טבעי גבוה או מצב סוציואקונומי נמוך. אי העמידה בסטנדרטים אלו תרמה משמעותית להתפרצות החצבת המהווה סכנה ברורה ומידית לבריאות הציבור בישראל. על פי הסטנדרט בתחנת טיפת חלב אמורה לפעול אחות במשרה מלאה לכל 100 תינוקות אך בפועל בירושלים לדוגמא כל אחות מטפלת ב-200 תינוקות. מצב זה מוביל לדחיית חיסונים ולירידה בכיסוי החיסוני. אם המצב הזה יימשך צפויות מגיפות נוספות להתפרצות הנוכחית. באוכלוסיות בסיכון נדרש תקן של אחות לכל 50 תינוקות".
עוד מדגישים ראשי איגוד רופאי בריאות הציבור כי רק במצבים של מגפה המסכנת באופן מידי וברור את כלל החברה מותר על פי החוק לבצע חיסון כפוי. "ברור כי הפעלת אמצעי קיצוני זה בחברה דמוקרטית השמה דגש על ערכי חרות האדם והאוטונומיה האישית, חייבת להיות שמורה למצבי חרום בלבד. לאור התפרצות החצבת בישראל בחודשים האחרונים ובהתייחס לפערים המוזכרים לעיל, בולט ביתר שאת הפער הקיים בחקיקה בנושא - גם בשגרה".

נושאים קשורים:  חיסונים,  חצבת,  חיסון חצבת
תגובות