תופעות לוואי

האם ניתן להפחית תופעות לוואי לאחר קבלת חיסון באמצעות פעילות גופנית?

כותבי המאמר הציגו שני מחקרים שהראו כי פעילות גופנית קצרה לפני או אחרי קבלת חיסון יכולה להפחית את תופעות הלוואי המקומיות והכלליות המופיעות לאחר קבלת חיסון

12.11.2018, 18:00
פעילות גופנית וריצה בקרב בני נוער (צילום: אילוסטרציה)

תופעות הלוואי המופיעות לאחר קבלת חיסונים הן ככל הנראה הסיבה העיקרית להימנעות מחיסונים ועד היום בוצעו מעט מאוד מחקרים הבודקים התערבויות אפשריות להפחתתן. פעילות גופנית היא התנהגות מסייעת אשר עשויה להשפיע על תופעות הלוואי.

במאמר הנוכחי, הכותבים דיווחו על תוצאות של שני מחקרים מבוקרים אקראיים אשר בחנו את ההשפעות של פעילות גופנית על תופעות לוואי שדווחו ע"י המשתתפים לאחר קבלת חיסונים. המשתתפים במחקר היו מתבגרים ומבוגרים צעירים.

במחקר הראשון השתתפו 116 מתבגרים שקיבלו חיסון נגד HPVי(human papilloma virus) והם חולקו באופן אקראי לקבוצת בקרה (n=56) ולקבוצה שביצעה פעילות גופנית לפני החיסון (n=60) (המחקר בוצע בשנים 2015-2016). הפעילות הגופנית כללה 15 דקות של תרגילי פלג גוף עליון.

במחקר השני השתתפו 78 מבוגרים צעירים שקיבלו חיסון נגד שפעת וחולקו באופן אקראי לקבוצת בקרה (n=19) או לאחת משלוש קבוצות של פעילות גופנית: קבוצה אחת שביצעה פעילות שכללה תרגילי זרועות לפני קבלת החיסון (n=19), קבוצה שביצעה פעילות שכללה תרגילי רגליים לפני קבלת החיסון (n=20) וקבוצה אחת שביצעה פעילות שכללה תרגילי זרועות לאחר קבלת החיסון (n=20) (המחקר בוצע בשנת 2017). הפעילות הגופנית כללה תרגילי זרועות או רגליים במשך 15 דקות לפני או אחרי קבלת החיסון. כל המשתתפים בשני המחקרים התבקשו למלא יומן תיעוד של תופעות הלוואי במשך שבעה ימים לאחר קבלת החיסון.

תוצאות המחקר הראשון הראו שמספר הימים של תחושת נוקשות באזור החיסון שדווחו ע"י מתבגרות שביצעו פעילות גופנית היה נמוך באופן מובהק בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.032), עם מגמה דומה בנוגע למספר הימים שחשו כאב באזור החיסון (p= 0.050). בנוסף, החוקרים מצאו כי הייתה ירידה, אמנם לא מובהקת, במספר הימים בהם המשתתפים חשו חולים (p= 0.070) ובמספר הימים בהם התיאבון היה ירוד (p=0.067) אצל המשתתפים שביצעו פעילות גופנית. באופן כללי מתבגרות דיווחו יותר באופן מובהק על תופעות כמו כאב (p= 0.003), תחושת נוקשות (p<0.001), נפיחות (p=0.011) ותחושת חולי (p=0.0040).

תוצאות המחקר השני הראו כי משתתפים בקבוצות הפעילות הגופנית דיווחו על פחות ימים של נפיחות (p= 0.018), חום (p=0.013) ותאבון ירוד (P=0.011) בקרב שני המינים. בנוסף, נשים שהשתתפו בקבוצות הפעילות הגופנית דיווחו על פחות ימים של שימוש בתרופות (p= 0.034) ונצפתה מגמה של ירידה בכמות הימים בהם דווחה נפיחות (p=0.052).

נראה כי בשני מחקרים שונים, נמצא כי פעילות גופנית קצרה מפחיתה את תופעות הלוואי המקומיות והמערכתיות המופיעות לאחר קבלת חיסונים. נמצאו הבדלים בין המינים בנוגע לדיווח לגבי תופעות לוואי בעיקר בקרב אוכלוסיית המתבגרים בהשוואה לאוכלוסיית המבוגרים הצעירים. הממצאים הללו תומכים בצורך לבצע מחקרים נוספים שיבדקו את הפוטנציאל של פעילות גופנית להיטיב עם הליך החיסונים.

מקור: 

Lee, V.Y. et al. (2018) Vaccine 36,46.

נושאים קשורים:  תופעות לוואי,  מתבגרים,  מבוגרים צעירים,  מחקרים,  חיסון נגד שפעת,  חיסון ל-HPV
תגובות