חדשות

נוגדנים של לאמות, בעלי החיים מהרי האנדים, גויסו לפיתוח טיפול נגד שפעת

צוות מחקר בינלאומי גילה כי גופן של הלאמות מייצר כמות ענקית של נוגדנים שנבחנו על נגיפי שפעת ונמצאו אפקטיביים כאשר נטרלו 59 סוגים שונים

לאמה. נוגדנים אפקטיביים נגד נגיפי שפעת

צוות חוקרים בינלאומי שהוביל מכון המחקר סקריפס בקליפורניה דיווח בסוף השבוע למגזין "סיינס" על גיוס מקור בלתי שגרתי למאמץ חובק עולם למציאת טיפול חדשני וחיסון כנגד שפעת.

הצוות שהוביל פרופ' איאן ווילסון מהמחלקה לביולוגיה מבנית אינטגרטיבית וממוחשבת ב"סקריפס" הודיע כי במחקרם, הנמצא בשלב ראשוני, נבדק מקור חדש לנוגדנים שיש לו ככל הנראה פוטנציאל מבטיח כנגד כל זני נגיף השפעת. המקור הוא בעל החיים הנפוץ בהרי האנדים בדרום אמריקה, הלאמה.

בצוות המחקר גם חוקרים ממוסדות אקדמיים בהולנד, בלגיה, הונג קונג, המחלקה לרפואה באוניברסיטת פנסילבניה, דנמרק ובריטניה.

הלאמות ידועות כמקור לצמר, אבל התברר שגופן מייצר כמות ענקית של נוגדנים, בהשוואה לכמות שגוף האדם מייצר. הנוגדנים הם כלי הנשק של המערכת החיסונית. החוקרים ציינו כי נוגדני הלאמה הם במימדים הרבה יותר קטנים מאלה של האדם והם משתמשים ביתרון הגודל כדי לחדור עמוק יותר לחלבוני המעטפת של נגיף השפעת וכך לתקוף חלקים ממנו שאינם יכולים לעבור מוטציה – מהלך שהוא קריטי במיוחד כדי לעשות את הנגיף פעיל ותוקפני.

בניסוי הדביקו החוקרים לאמות בזנים רבים של שפעת כדי לעורר תגובה חיסונית, ובסריקת דמן סומנו הנוגדנים הפוטנטיים ביותר ביכולתם לתקוף מגוון רחב של זני נגיף השפעת.

בדיווח לכתב העת המדעי מסרו החוקרים כי בחרו ארבעה נוגדנים ששימשו כבסיס ליצירת נוגדנים סינתטיים בכמות גדולה. יכולות הנוגדנים נבדקו על עכברי מעבדה שהודבקו בכמות גדולה של זני נגיף השפעת.

פרופ' ווילסון מסר כי התברר שהנוגדנים שמקורם בלאמות אפקטיביים מאוד. יכולותיהם נבחנו על 60 סוגים שונים של נגיפי שפעת ורק אחד מהם לא נוטרל אלא שהתברר כי זה הנגיף היחידי של שפעת שאיננו תוקף בני אדם.

"מטרת המחקר היה לנסות ולאתר משהו יעיל מאוד שיעבוד היטב בכל עונות השנה וגם יגן על בני אדם מפני פנדמיות אפשריות של שפעת", אמר פרופ' ווילסון בראיון ל-BBC.

עוד מסר צוות המחקר כי ניסה שתי גישות שונות: האחת – הזרקת נוגדנים לחיות המעבדה והאחרת – צורה של טיפול גנטי (Gene Therapy). ההוראות הגנטיות לשם יצירת נוגדן נארזו לתוך נגיף שאיננו מזיק ואחר כך הדביקו אותו לעכבר, דרך האף. תאי רקמת דופן האף החלו ליצור את הנוגדנים שמחסלים את נגיף השפעת.

החוקרים ציינו כי יתרון נוסף לגישה הזאת שהיא כנראה תעבוד היטב באנשים זקנים שהמערכת החיסונית שלהם נעשית עם הגיל פחות אפקטיבית כאשר מתחילה עונת חיסוני השפעת. אלא שהגישה המבוססת על מיצוי נוגדנים מלאומות איננה זקוקה ל"אימון" המערכת החיסונית כדי להשיג יעילות.

יידרשו ניסויים נוספים לפני שהנוגדנים שמקורם בלאמות ינוסו על בני אדם.

נושאים קשורים:  לאמות,  לאמה,  נגיפי שפעת,  חיסון נגד שפעת,  שפעת,  נוגדנים,  חדשות
תגובות