חדשות

80 אלף איש מתו כתוצאה משפעת וסיבוכיה בחורף שעבר בארה"ב

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות מדווח: מדובר במספר הגבוה ביותר של קורבנות מהמחלה בארבעים השנים האחרונות

חיסון (צילום: פלאש 90)

כאשר עונת חיסוני השפעת לקראת חורף זה מתקרבת והולכת בישראל, פרסם בסוף השבוע שעבר ה-CDC, המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, הודעה מיוחדת, לפיה לפחות 80 אלף איש מתו אשתקד בארה"ב, בחורף 2017, משפעת ומסיבוכיה. זהו מספר קורבנות השפעת הגדול ביותר מהמחלה בארה"ב ב-40 השנים האחרונות, מאז חורף 1977-1976, שנחשב לחורף שבו נמדד שיא בתמותה מהמחלה.

יחד עם זאת, נמסר בהודעת ה-CDC, "עדיין מדובר בנתונים רחוקים מאלה שגרמה השפעת הספרדית של 1918", שלהערכת היסטוריונים קטלה בארה"ב כחצי מיליון איש, ויחד עם מדינות אירופה, כ-50 מיליון איש.

רופאים מומחים לשפעת בארה"ב ידעו שהחורף שעבר היה קשה מבחינת התחלואה והתמותה משפעת, אך לפחות חלק מהם היו מופתעים לגלות עד כמה. פרופ' וויליאם שפנר, מומחה לחיסונים מאוניברסיטת וונדרבילט בעיר נאשוויל במדינת טנסי, אמר לתקשורת שזה "מספר עצום". לדבריו, זה מספר מתים כפול ממה שמומחים בדרך כלל מעריכים כשנה רעה מבחינת קורבנות שפעת.

בשנים האחרונות מספר המתים משפעת וסיבוכי בארה"ב נע בין 12 ל-56 אלף בשנה. על פי הנתונים שנמסרו, בחורף האחרון הגיע לשיא מספר הילדים שמתו מהמחלה - 180 דיווחים על פעוטות שנפטרו משפעת וסיבוכיה. 80% מתינוקות אלה לא חוסנו נגד המחלה.

ל-CDC יש רק הערכות בדבר היקף התחסנות האוכלוסיה בארה"ב. החברות המייצרות ומשווקות את החיסונים דיווחו שכ-155 מיליון מנות חיסון הופצו על ידן עד סוף פברואר - כמות שיכולה היתה לחסן מחצית מאוכלוסיית ארצות הברית, אולם שלא ידוע כמה מהן הוזרקו בפועל. על פי נתוני ה-CDC שהופצו באוגוסט האחרון, יעילות החיסון לזני השפעת שהיו נפוצים בחורף האחרון עמדה על 40% בממוצע בלבד.

למרות זאת, בפרוש עונת החיסונים החדשה, המומחים ממליצים לציבור להתחסן נגד שפעת, משום שגם אם החיסון לא יכול למנוע לחלוטין את המחלה, הוא לרוב יגרום לה להיות קלה יותר.

נושאים קשורים:  חיסון נגד שפעת,  תמותה משפעת,  חיסונים,  המרכז האמריקאי לבקרת מחלות,  תמותת שיא משפעת,  חדשות
תגובות