חדשות

גם ליצמן מציע להתנות רישום ילדים לגנים ולבתי ספר בהצגת פנקס חיסונים

ילדים לא מחוסנים יידרשו להשלים את כל המנות הנדרשות של החיסונים או להביא אישור מרופא מוסמך לסיבה הרפואית לכך שהילד לא מחוסן

במלאי של משרד הבריאות כ-215 אלף מנות חיסון בלבד

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ביקש ממנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב לבחון אפשרות להתנות רישום ילדים למסגרות חינוכיות בהצגת פנקס חיסונים, בהתאם לחיסונים המומלצים על ידי משרד הבריאות. המנכ"ל נתבקש לקיים על כך התייעצות עם איגוד רופאי הילדים וארגוני ההורים, בתיאום עם מנכ"ל משרד החינוך.

"ידיעות אחרונות" דיווח ביום ו' כי הפנייה באה בעקבות מכתב איגוד רופאי הילדים שהועבר בשבוע שעבר לסגן השר, למנכ"ל משרדו ולנושאי תפקידים נוספים.

בדיווח מצוטטת פניית סגן השר: "כידוע, חיסונים הם אבן פינה במניעת מחלות זיהומיות מסוכנות. בבריאות הציבור יש להם תרומה מכרעת לבריאות הילדים והאוכלוסיה בכלל. החיסונים המומלצים כיום במדינת ישראל יעילים ובטוחים ביותר ומונעים תחלואה, נכות ותמותה ממחלות זיהומיות. ילדים לא מחוסנים לא רק נמצאים בסיכון לתחלואה אלא גם מסכנים את מי שנמצא בסביבתם בשל הפרת 'חסינות עדר' ובשל יכולתם להדביק במידה שיהיו חולים. סיכון זה עולה כאשר ילד נמצא במסגרות חינוכיות יחד עם ילדים נוספים בשל הצפיפות היחסית, החללים הסגורים ואופי הילדים.

"שיעורי כיסוי החיסונים בישראל הם גבוהים ביחס למדינות אחרות. אך בשנים האחרונות ישנם הורים הבוחרים שלא לחסן את ילדיהם בחיסונים המומלצים. אפקטיביות החיסונים עולה ככל ששיעור ההתחסנות עולה. בשל כך חלה פגיעה בשיעורי ההתחסנות - מה שיכול לגרום להתפרצות של מחלות ולפגיעה בבריאות הילדים והציבור. במספר מדינות בעולם קיימת מדיניות לפיה ילד שלא חוסן כנדרש לא מורשה להיכנס למסגרות חינוכיות אלא אם יש לו פטור רפואי מתועד".

"ילדים לא מחוסנים יידרשו להשלים את כל המנות הנדרשות של החיסונים או להביא אישור מרופא מוסמך לסיבה הרפואית לכך שהילד לא מחוסן".

יו"ר איגוד רופאי הילדים פרופ' שי אשכנזי מצוטט הבוקר (א') ב"הארץ": "אמנם שיעורי ההתחסנות בישראל גבוהים אך קיימת בעיה באזורים מסוימים ברחבי הארץ שבהם קיימים 'כיסי התנגדות' לחיסונים ולכן שיעורי החיסון בהם נמוכים והתוצאה: התפרצויות של חצבת, אבעבועות רוח ומחלות אחרות. מוקדי ההתנגדות הם בכמה מיישובי השומרון ובכמה אזורים בפרדס חנה-כרכור וזכרון יעקב. בכל אלה קיימת סכנה גבוהה להידבקות במחלה. אנחנו מודעים לקושי שבהנחיה כזו (כפי שמבקש לבחון סגן השר) אבל חושבים שחופש הפרט נגמר ברגע שהוא פוגע באחרים. יש מקרים שאוכלוסיה לא מחוסנת גורמת להדבקה במחלות שונות בתינוקות שטרם הגיעו לגיל חיסון. לכן אנחנו חושבים שיוזמה כזו תוכל לסייע בפתרון הבעיה".

בשנת הלימודים הקרובה ייערך פיילוט באשכול גנים פרטיים ברמת השרון. ההרשמה להם תתאפשר אך ורק לילדים שחוסנו. ד"ר ליאור אונגר מהמרכז הרפואי שיבא, המנהל בחודשים האחרונים מאבק ברשתות החברתיות נגד מתנגדי החיסונים, הוא בין יוזמי הפיילוט.

נושאים קשורים:  חיסונים,  התנגדות לחיסונים,  איגוד רופאי הילדים,  הגן המחוסן,  חדשות,  סגן שר הבריאות ליצמן,  ד"ר ליאור אונגר
תגובות
19.08.2018, 11:30

בצדק .ככה צריך להיות במדינה מתוקנת . אף הורה שהילדים שלו יהיו בגנים ובבתי ספר עם ילדים שבילו כל הקיץ עם ההורים שלהם בנחלים בצפון כשהם עמוסי עכברת . חיסונים זה חובה לאומית וכל יפי הנפש שלא מתחסנים שיקימו גנים ובתי ספר של ה"לא מחוסנים " ויהיו שם . רוצים להיות שונים אז עד הסוף .אף הורה לא מוכן לשים את הילדים היקרים שלו עם ילדים לא מחוסנים ממחלות ולסכן את הדבר היקר לו בעולם בגלל שיגעון הזוי .

אנונימי/ת
19.08.2018, 18:34

מה הקשר בין לפטוספירוזיס לחיסונים? ולא כל ילד שלא מתחסן מסכן את הילד שלך. דוגמאות פשוטות : טטנוס ואדמת

אנונימי/ת
19.08.2018, 16:04

שוב המימסד נכנע לאינטרסים המסחריים, לאגדות האורבניות שכבר עשרות שנים מטרטרות לאנשים בראש, מחסנים מליוני ילדים וחושפים אותם לכל הסיבוכים האפשריים. ועכשיו ליצמן, שחשבתי שראש לו על קדקדו, נכנע ליחצנים .

אנונימי/ת
19.08.2018, 18:06

למרות שיש יתרונות בריאותיים משמעותיים ביותר לחיסונים, זה נראה לי מוגזם להפלות משפחות רק בגלל בחירתם האישית. זוהי זכותם המלאה לשלוח את ילדיהם לבית ספר *ציבורי* שלו הם משלמים מכספי המיסים גם אם ילדיהם לא מחוסנים. לא רוצים להיות בחברת ילדים לא מחוסנים? לכו לחינוך הפרטי!

יש תמיד להתחשב ברצון המטופל לפני הכל, בין עם זה תלמידה בכיתה ח שמסרבת להתחסן או תינוק אשר הוריו לא מעוניינים בחיסונו.

אנונימי/ת
19.08.2018, 20:37

בדיוק להפך. להגיד שמדובר בהפליית משפחות שלא רוצות לחסן זה כמו להגיד שהגבלת מהירות מותרת בכביש זה הפליית נהגים שרוצים לנסוע מהר. חופש הפרט נגמר ברגע שמדובר בפגיעה באחרים.
אין מדובר בפגיעה בזכויות החולה כי לא נותנים לו חיסון בניגוד לרצונו, אדם יכול עדיין לבחור לא לחסן את ילדיו, אלא שאז הוא לא יכול להכניס אותם למסגרות שבהם הם יסכנו ילדים אחרים. שלא יחסן וימצא לילדים שלו מסגרת פרטית או ביתית במקום מסגרת ציבורית.
למדינה יש זכות וחובה להתערב בנושאי בריאות הציבור ונושאים אחרים- למה יש חוק חינוך חובה ואין חוק חיסון חובה? יש חוק ביטוח בריאות ממלכתית- אתה לא יכול לבחור לא לעשות ביטוח בריאות ממלכתית. אתה לא יכול לנסוע באיזה מהירות שבא לך וכן הלאה. כאן מדובר בהתערבות מאוד מתונה ומדודה בחופש הפרט לטובת הבריאות של כולנו

אנונימי/ת
19.08.2018, 21:23

ההשוואה לנהגים במהירות מופרזת מגוחכת.
חופש הפרט לא מסתיים כאשר מדובר בהחדרת חומרים זרים לתוך גופו שיש בהם סיכון (גם אם נמוך) לפחות לפי עלון היצרן של החיסון.
בנוסף לכך שחוק לפיצוי נפגעי חיסון הוא על הנייר בלבד.

אנונימי/ת
19.08.2018, 22:06

זו בכלל לא השוואה מגוחכת - אני סבור שניתן וחשוב להגביל כניסת ילדים לא מחוסנים למוסדות חינוך. השאלה אם סגן-השר ליצמן יכפה זאת גם על הילדים בערים הדתיות. רק לאחרונה התגלו עשרות מקרים של חצבת בבני ברק, בגלל רמת חיסון לא גבוהה. ילדים רבים לא חוסנו ונדבקו במחלה ה"מקורית".

אנונימי/ת
20.08.2018, 01:04

אחת הבעיות הקשות בכמות החיסונים הרבה שתינוקות וילדים מקבלים היום היא שמשרד הבריאות אינו רואה את עצמו אחראי לאצוות שיוצאות פגומות מהיצרן וגורמות לנזקים קשים לילדים, אני לא יודעת אם יש דרך לבדוק כל אצווה אבל חייבים להוריד את כמות הפגיעות שהורים מדווחים עליהם כתוצאה מחיסונים (ולצערי אני מכירה כמה מקרים מקרוב). יש חוסר אמון בין הציבור למשרד הבריאות בנושא הזה בשל חוסר השקיפות וחוסר הנכונות של משרד הבריאות להכיר בבעיה הזו.
דבר נוסף - צריך להיות מידתיים - להבדיל בין חיסון נגד מחלות קטלניות במיוחד לבין חיסון נגד מחלות קלות יותר (כמו שפעת) שכאן באמת לדעתי אין הצדקה למנוע כניסה של ילד לא מחוסן לגן או בי"ס